بازگشت گرگ‌های در معرض انقراض به پارک‌های ملی آمریکا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
بازگشت گرگ‌های در معرض انقراض به پارک‌های ملی آمریکا

دهه‌ها تلاش فعالان محیط زیست باعث شده است گرگ‌های در معرض خطر انقراض به پارک‌ها ملی آمریکا برگردند و تعدادشان در مقایسه با سال ۱۹۷۴، رشدی ۴۶۰ درصدی داشته باشد.

چندین دهه تلاش فعالان محیط زیست باعث شده است که امروز جمعیت گرگ‌های خاکستری به بالاترین رقم خود نسبت به سال‌های گذشته برسد و دوستداران طبیعت بتوانند آن‌ها را در زیستگاه‌های طبیعی‌شان در پارک‌های ملی سراسر آمریکا مشاهده کنند. این گرگ‌ها در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ مجدداً به پارک ملی یلواستون و مرکز آیداهو برگشتند و خیلی زود در ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا، مونتانا، یوتا و وایومینگ پراکنده شدند. طبق اعلام سازمان آموزشی «مرکز بین‌المللی گرگ»، در حال حاضر حدود ۵۶۰۰ گرگ در ۴۸ ایالت سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند. از اولین‌باری که محافظت از این گونه‌ها طبق قانون گونه‌های در معرض انقراض در سال ۱۹۷۴ آغاز شد، تعداد آن‌ها رشد ۴۶۰ درصدی را نشان می‌دهد، این در حالی است که حدود صد سال قبل دولت هدف خود را نابودی آن‌ها قرار داده بود.

پارک‌های ملی آمریکا

در ماه مارس، خدمات شیلات و حیات‌وحش ایالات متحده آمریکا تحت نظارت وزارت کشور، پیشنهاد حذف گرگ‌های خاکستری از فهرست این سازمان و برگرداندن مدیریت آن‌ها به ایالت‌ها و قبایل را مطرح کرد، اقدامی که باعث نگرانی فعالان محیط زیست شده است که می‌گویند، با این رویکرد گرگ‌ها شکار خواهند شد، هرچند کشاورزان و دامداران که از خطر این گرگ‌ها برای احشام خود صحبت می‌کنند، از آن استقبال کرده‌اند.

این سازمان برنامه‌ای ارائه کرده است که حمایت کلی تحت قانون گونه‌های در معرض انقراض را تضعیف می‌کند و می‌تواند بسیار راحت‌تر گونه‌ها را از فهرست خود حذف کند و برای اولین بار ملاحظات اقتصادی را در نظر بگیرد. قوانین جدید راه را برای استخراج معادن جدید، حفاری نفت و گاز و توسعه در مناطقی که گونه‌های محافظت‌شده زندگی می‌کنند، هموار خواهد کرد. از آنجا که تا توافق بر سر حذف گرگ‌ها از فهرست خدمات شیلات و حیات‌وحش آمریکا، راهی طولانی در پیش است و مخالفان و موافقان در دادگاه با یکدیگر مبارزه خواهند کرد، علاقه‌مندان می‌توانند این حیوانات دوست‌داشتنی را در زیستگاه‌های طبیعی‌شان ببینند.

پارک‌های ملی آمریکا

طبق اعلام نشنال جئوگرافیک و داگ اسمیت، زیست‌شناس که سرپرستی پروژه‌ی احیای گرگ‌های یلواستون را برعهده دارد، تعدادی از مناطق حفاظت‌شده، محلی ایده‌آل برای تماشای گرگ‌ها به‌ شمار می‌روند، از جمله پارک ملی یلواستون، پارک ملی گراند تیتون در وایومینگ، پارک ملی و منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنالی آلاسکا و منطقه‌ی بکر آب‌های مرزی کانو واقع در جنگل ملی سوپریور (Superior National Forest) در مینه‌سوتا.

پارک‌های ملی آمریکا

دایره‌ی شیلات و شکار آلاسکا، تعداد گرگ‌های این ایالت را بین ۷ تا ۱۱ هزار مورد برآورده کرده است و باتوجه به اینکه زیست‌شناسان پارک دنالی، ۱۳ گله که هریک شامل حدود ۵۰ گرگ هستند را رصد کرده‌اند، این پارک مکانی عالی برای تماشای گرگ‌ها محسوب می‌شود. کیتسون جازینکا نویسنده می‌گوید:

در این طبیعت بکر و دورافتاده از آلاسکا که ۲,۴۶۸,۵۸۲ هکتار وسعت دارد و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی آمریکا به حساب می‌آید، انتظار دیدن انسان‌های کمتر و گرگ‌های بیشتر را داشته باشید. کسانی که در جاده‌ی پارک دنالی رانندگی می‌کنند، به‌کرات مشاهده‌ی گرگ‌ها را گزارش کرده‌اند.

پارک‌های ملی آمریکا

برای پیداکردن سرنخ‌هایی از حضور گرگ‌ها در پارک دنالی می‌توانید به‌دنبال جای پنجه‌ی آن‌ها در ساحل رودخانه باشید یا یک دوربین شکاری بردارید تا این حیوانات را از نمایی نزدیک‌تر تماشا کنید. بازدیدکنندگان حیات‌وحش در صورتی که صبح زود فصل‌های تابستان یا اواسط زمستان به پارک یلواستون و گراند تیتون بروند، از شانس بیشتری برای دیدن گرگ‌ها برخوردارند. جازینکا می‌گوید:

در پارک یلواستون به‌دنبال گله‌هایی بگردید که در دره‌ی لامار (Lamar Valley)، دره‌ی هایدن (Hayden Valley) و فلات آهوی دم‌سیاه (Blacktail Deer Plateau) زندگی می‌کنند.

زمستان، زمان ایده‌آل تماشای گرگ‌ها در آب‌های باندری (Boundary Waters) است،‌ در این فصل می‌توانید با سورتمه‌ به‌دنبال گرگ‌ها بروید، هرچند در فصل تابستان نیز می‌توانید با قایق‌سواری و در کنار آب، به تماشای گرگ‌ها بنشینید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه