هتل‌های سوپرلوکس مکه برای زائران بسیار ثروتمند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
هتل‌های سوپرلوکس مکه برای زائران بسیار ثروتمند

هتل‌های لوکسی در مجاورت مسجدالحرام ساخته شده است که حاجی‌های بسیار ثروتمند می‌توانند ضمن عبادت از بالای این آسمان‌خراش‌ها، به تماشای مناظر ۳۶۰ درجه از کعبه بنشینند.

یک اتاق مجلل با منظره‌ی کعبه، مقدس‌ترین مکان برای مسلمانان، می‌تواند شبی ۲۵ هزار دلار هزینه بردارد. هتل‌های پنج ستاره با چشم‌انداز کعبه و تورهای زیارتی لوکس باعث جذب مهمانان بسیار ثروتمند شده و جایگاه مکه به‌عنوان پایتخت برتر گردشگری مذهبی را تثبیت کرده است.

بهترین هتل‌های مکه با سنگ‌های مرمر درخشان، پنل‌های چوبی زیبا و لوسترهای متعدد تزیین شده‌اند و خدمات خود را به زائران فوق ثروتمند دنیا ارائه می‌کنند. در یکی از این هتل‌های لوکس، سه نمازخانه‌ی مشرف به کعبه وجود دارد که عامل تمایز آن با سایر هتل‌ها است. کعبه، سازه‌ای مکعبی و نقطه‌ی کانونی اسلام است که پارچه‌ی سیاه‌ طلادوزی‌شده‌ای روی آن قرار دارد و مسلمانان سراسر جهان به‌سمت کعبه نماز می‌خوانند. به گفته‌ی یکی از نماینده‌های این هتل،‌ آرزوی مسلمانان این است که بتوانند ۲۴ ساعت هر روز،‌ کعبه را تماشا کنند. در اتاقی در طبقه‌ی ۲۹، نمازگزاران مرد برای نماز و تماشای این محوطه‌ی مقدس دور هم جمع می‌شوند.

هتل های مکه

حدود ۲٫۵ میلیون مسلمان از سراسر جهان برای حضور در مراسم حج به مکه سفر می‌کنند که از امسال ۱۸ مرداد (۹ آگوست) شروع شد و در ۲۳ مرداد (۱۴ آگوست) به پایان رسید. در یکی دیگر از این هتل‌های مجلل، بخشی به‌عنوان «محوطه‌ی زیارت» در نظر گرفته شده است که با چشم‌اندازی از کعبه، زائران دیگر چیزی برای داشتن حس‌وحال روحانی در این سفر مذهبی کم ندارند.

با گسترش هتل‌های آسمان‌خراش مدرن در مجاورت مسجدالحرام که اغلب چشم‌اندازی پانوراما را پیشکش مسافران می‌کنند، امکانات لوکس نیز طی چند سال اخیر در مکه افزایش یافته است. هتل‌های درجه یک نه‌تنها برای مراسم حج امسال و سال آینده، بلکه برای چندین روز قبل و بعد از این مراسم نیز به‌طور کامل رزرو شده‌اند. هزینه‌ی اتاق‌ها در فصل پرگردشگر، بیش از هزار دلار آمریکا برای یک شب است.

هتل های مکه

لوکس‌ترین هتل‌های مکه در ابراج البیت (Abraj al-Bait) واقع شده‌اند، مجموعه‌ای از آسمان‌خراش‌ها که از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرد. در این مجموعه،‌ یکی از بلندترین برج‌های دنیا به‌چشم می‌خورد که ساعتی به قطر ۴۳ متر در نمای آن، این برج را کاملا متمایز کرده و جالب است بدانید ۳۵ بار بزرگ‌تر از ساعت بیگ بین لندن است. برای اجرای این پروژه، قلعه‌ی تاریخی «عثمان اجیاد» را تخریب کردند و همین موضوع باعث بروز مشکلات دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ترکیه شد. کارشناسان تخمین می‌زنند که تقریبا ۹۵ درصد از ساختمان‌های تاریخی مکه برای ساخت‌وسازهای مدرن تخریب شده‌اند.

با اینکه امکانات لوکس هتل‌ها در دسترس مسافران بسیار ثروتمند است، اما بسیاری از زائران در اقامتگاه‌های معمولی مجهز به امکانات ضروری، اسکان داده می‌شوند. در این میان تعدادی از اپراتورهای تور،‌ بسته‌های خاص «زیارت استثنایی» برای اتاق‌های مشرف به کعبه با قیمت چند هزار دلاری ارائه می‌دهند. یک منبع آگاه در عربستان سعودی گفته است:

قیمت این بسته‌های خاص می‌تواند به ۲۵ هزار دلار برای یک شب هم برسد.

هتل های مکه

لوک چانتر، نویسنده‌ی چندین کتاب درباره‌ی مکه‌ی معاصر می‌گوید که از دهه‌ی ۱۹۳۰، مراسم حج به میزان درخورتوجهی به یک پدیده‌ی گردشگری مذهبی تبدیل شده است. او ادامه می‌دهد:

علاوه بر رشد زیرساخت‌های مکه، توسعه‌ی فعالیت‌های غیردینی مانند خرید، گردشگری فرهنگی و گشت‌وگذار در مناطق طبیعی نیز در دستور کار بوده است.

کشور عربستان سعودی که پیش‌تر تا حد زیادی درهای خود را به روی گردشگران خارجی بسته بود، اکنون مقوله‌ی گردشگری را به‌عنوان هسته‌ی اصلی برنامه‌ی اصلاحات چشم‌انداز ۲۰۳۰ قرار داده است تا به این ترتیب وابستگی خود به نفت را کاهش دهد. طبق این برنامه، ۵۰ جزیره در دریای سرخ به اقامتگاه‌های لوکس تبدیل و یک پارک جذاب تفریحی نیز در ریاض افتتاح خواهد شد. با این حال،‌ به‌دلیل وجود قوانین سختگیرانه‌ی اجتماعی سنتی، تبدیل این کشور به مقصدی گردشگری غیرممکن به نظر می‌رسد.

گردشگری مذهبی به‌عنوان یک صنعت بالقوه‌ی گردشگری قلمداد می‌شود و عربستان انتظار دارد در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۳۰، پذیرای بیش از ۳۰ میلیون گردشگر برای مراسم حج تمتع و تعداد کمتری در حج عمره باشد. عربستان سعودی سالانه میلیاردها دلار از این دو مراسم معنوی درآمد دارد.

اگر به عربستان سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی عربستان را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع businesstimes

دیدگاه