چطور می‌توان حیات‌وحش را در کمال امنیت تماشا کرد؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چطور می‌توان حیات‌وحش را در کمال امنیت تماشا کرد؟

بازدیدکنندگان حیات‌وحش برای اینکه در کمال امنیت به تماشای حیوانات وحشی بپردازند، باید تابع قوانین ساده‌ی پارک‌ها باشند.

برای اینکه هنگام تماشای حیات‌وحش، ایمنی خود و دیگران را به مخاطره نیندازید، الگوی خوبی باشید! یادتان باشد که با احتیاط و احترام مناسب با حیوانات وحشی رفتار کنید. ایمنی این حیوانات و همچنین ایمنی شما به این بستگی دارد که همه‌ی افراد از دستورالعمل‌های ساده پیروی کنند و قدرت تشخیص خوبی داشته باشند.

۱. قبل از رفتن به طبیعت، اطلاعات خود را افزایش دهید

حیات وحش

هر پارکی ویژگی‌ها و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد،‌ نظیر حداقل فاصله‌ای که بازدیدکنندگان باید هنگام تماشای حیوانات رعایت کنند و شرایط نگهداری غذا. قبل از ورود به پارک، چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و قوانین آن پارک را مطالعه کنید.

۲. چشم از جاده برندارید

تصادف با حیوانات وحشی، یکی از مرگ‌بارترین اتفاقاتی است که می‌تواند زمان حضور در پارک‌ها اتفاق بیفتد. در واقع جاده‌ها از وسط زیستگاه یا مسیر کوچ حیوانات عبور کرده است و به همین دلیل باید سرعت مجاز را رعایت کنید و حواس‌تان به جاده باشد تا ناگهان حیوانی وارد جاده نشود. زمانی که برای تماشای حیوانات توقف می‌کنید، حتماً خودروی خود را به‌طور کامل از جاده خارج کرده و با این کار امنیت حیوانات و همین‌طور سایر خودروهای عبوری را تضمین کنید.

۳. حداقل فاصله را از حیوانات رعایت کنید

حیات وحش

بهترین راه برای ایمن‌ماندن هنگام تماشای حیوانات وحشی، این است که به حیوانات خیلی نزدیک نشوید. بسیاری از پارک‌ها از بازدیدکنندگان می‌خواهند که حداقل، فاصله‌ی ۲۳ متری را از اکثر حیوانات و فاصله‌ی ۹۱ متری را از حیوانات شکاری نظیر خرس و گرگ رعایت کنند؛ هرچند باید این حداقل فاصله را در پارک مورد نظرتان بررسی کنید، زیرا در برخی پارک‌ها مثل پارک ملی المپیک، حداقل فاصله حدود ۴۶ متر است.

پارک‌ها فرصتی بی‌نظیر برای انسان‌ها هستند تا رفتارهای طبیعی حیوانات در طبیعت را به نظاره بنشینند؛ اما به‌طور کلی، اگر حیوانات نسبت به حضور شما واکنش نشان بدهند، بدان معنا است که شما خیلی به آن‌ها نزدیک شده‌اید؛ این اتفاق معمولاً هنگام گرفتن سلفی اتفاق می‌افتد. ترجیحاً از دوربین شکاری یا لنزهای زوم استفاده کنید و اگر حیوان به‌سمت شما حرکت کرد، از او دور شوید. اجازه دهید که حیات‌وحش زندگی وحشی خود را داشته باشد و شما از دور نظاره‌گر این ماجرا باشید.

۴. مزاحم حیوانات نشوید

حیات وحش

زمانی که از فاصله‌ی دور به تماشای حیات‌وحش می‌پردازید، نه‌تنها قانون را رعایت کرده‌اید، بلکه می‌توانید تجربه‌ی بهتری را برای خود رقم بزنید. غذا دادن، لمس کردن، سربه‌سر گذاشتن، ترساندن یا آزار تعمدی حیوانات، غیرقانونی است. یادتان باشد که این حیوانات، وحشی هستند و هنگامی که مورد آزار قرار می‌گیرند یا غافلگیر می‌شوند، غیرقابل پیش‌بینی هستند. برقراری رابطه با حیات‌وحش نیز می‌تواند هم به مردم و هم به حیوانات آسیب بزند و منجر به جراحت یا بیماری شود؛ پس در مسیرهای تعیین‌شده حرکت کنید. اگر حضور سگ در این پارک‌ها بلامانع است، حتماً به آن‌ها قلاده بزنید که طبق قانون اکثر پارک‌ها بلندی قلاده باید حدود دو متر باشد، مدفوع آن‌ها را بردارید و حتماً واکسیناسیون شده باشند. از وسایلی که صدای پرنده یا سایر حیوانات را درمی‌آورد یا هر نوع وسیله‌ای برای جلب توجه حیوانات استفاده نکنید.

۵. به حیوانات غذا ندهید و زباله را در سطل‌های مناسب بریزید

حیات وحش

غذا دادن به حیوانات باعث می‌شود که آن‌ها غذای بیشتری از شما بخواهند. حیوانات هر چیزی که بوی غذا بدهد را به‌عنوان غذا در نظر می‌گیرند. دسترسی به زباله و حتی خرده‌های غذا که روی میزهای پیک‌نیک باقی مانده است، می‌تواند باعث جلب توجه حیوانات وحشی شود. وقتی آن‌ها بفهمند که انسان‌ها منبع غذا هستند، نسبت به آن‌ها حس تهاجمی پیدا می‌کنند و به این ترتیب، بازدیدکنندگان در معرض آسیب و خطر و حیوانات در معرض نابودی و کشته‌شدن توسط مدیران پارک‌های حیات‌وحش قرار می‌گیرند. پس با رفتار خود باعث مرگ حیات‌وحش نشوید! محدوده‌ی پیک‌نیک یا چادر خود را تمیز کرده، غذای خود را به‌خوبی جمع‌آوری کنید و زباله‌ها را در ظروف مناسب قرار دهید.

۶. اگر چیزی مشاهده کردید، اطلاع دهید

اگر با حیوانی تماس فیزیکی پیدا کردید،‌ حتماً این موضوع را به یکی از کارکنان پارک اطلاع دهید. در صورتی هم که حیوان بیمار، مرده یا با رفتار عجیب‌وغریبی مشاهده کردید، قضیه را به اطلاع مسئولان پارک برسانید. وقتی سایر بازدیدکنندگان این دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند،‌ این موضوعات را به آن‌ها یاد دهید تا ناظران هوشمندی برای حیات‌وحش باشند و در صورت لزوم، یکی از مسئولان را در جریان قرار دهید.

۷. مسئولانه رفتار کنید 

حیات وحش

حرف آخر اینکه ایمن‌ماندن ما هنگام حضور در طبیعت و وحشی‌ نگه‌داشتن حیوانات در زیستگاه خود، به رفتار ما بستگی دارد. وقتی به پارک ملی می‌رویم، وظیفه‌ی ما حفظ امنیت خود، خانواده و همین طور حیوانات وحشی است.

مطالب مرتبط:

منبع nps

دیدگاه