دبی یکی از مرتفع‌ترین استخرهای بی‌نهایت دنیا را می‌سازد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
دبی یکی از مرتفع‌ترین استخرهای بی‌نهایت دنیا را می‌سازد

دبی در حال ساخت یکی از مرتفع‌ترین استخرهای بی‌نهایت دنیا در برج نخل است. این استخر در طبقه‌ی پنجاهم و در ارتفاع ۲۱۰ متری بالاتر از سطح زمین ساخته شده است.

وقتی از بالا به جزایر مصنوعی نخل جمیرا نگاه کنید، به شکل درخت نخلی است که در یک دایره محصور شده‌ و اطراف آن را آب‌های فیروزه‌ای درخشان خلیج فارس احاطه کرده است. مشاهده‌ی چنین منظره‌ای فقط در صورت پریدن از هواپیما، از پنجره‌ی هلی‌کوپتر، از ایستگاه فضایی بین‌المللی یا به‌زودی از طریق یکی از مرتفع‌ترین استخرهای بی‌نهایت دنیا امکان‌پذیر است.

شرکت نخیل به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی دبی به‌زودی استخر بی‌نهایتی به بزرگی ۷۷۵ متر مربع را در ارتفاع ۲۱۰ متری بالاتر از سطح زمین تکمیل خواهد کرد. این استخر گنجایش ۹۳۰ هزار لیتر آب را دارد و چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از طبقه‌ی پنجاهم برج نخل را پیشکش مهمانان می‌کند. برج نخل، مجتمع مسکونی و هتل مجلل ۵۲ طبقه‌ای است که هم‌اکنون با بودجه‌ای بالغ بر ۳۲۷ میلیارد دلار در دست ساخت است. یک رستوران در طبقه‌ی پنجاه‌ویکم و یک سکوی عمومی تماشا در طبقه‌ی پنجاه‌ودوم، درست بالای استخر این برج، در حال ساخت است. این سه طبقه به‌طور کلی «چشم‌اندازی به نخل» را تشکیل می‌دهند.

برج نخل دبی

به گفته‌ی عمر خوری، مدیرعامل شرکت نخیل مالز، «چشم‌اندازی به نخل»، به قطب گردشگری برای شهروندان و گردشگران تبدیل خواهد شد، هرچند که کار ساخت آن آسان نبوده است. این سازه در کنار دریا قرار دارد و آب‌وهوای بادی ناشی از آن باعث بروز چالش‌هایی هنگام بالا بردن مصالح شده بود. برای بالا بردن ۲۰۰۰ تن شیشه‌ و ۱۲۰۰ تن فولاد آن به جرثقیلی به بلندی ۳۰۰ متر نیاز بود. توسعه‌دهنده‌ی این سازه می‌گوید که استخر بی‌نهایت با هدف کاهش تأثیر نسیم دریا طراحی شده است.

برج نخل دبی

طبق اعلام شرکت نخیل، کار ساختاری استخر بی‌نهایت تکمیل شده، کار نمای شیشه‌ای آن ۶۰ درصد به پایان رسیده و قرار است ساخت برج و استخر تا پایان سال تمام شود. این استخر جزو مرتفع‌ترین استخرهای دنیا به‌شمار می‌رود، هرچند ارتفاع آن از استخر هتل ریتز کارلتون هنگ کنگ که در طبقه‌ی ۱۱۸ و در ارتفاع ۴۸۴ متری بالای سطح زمین قرار دارد، کوتاه‌تر است.

برج نخل دبی

دو طبقه‌ی بالایی برج نخل شامل رستوران و سکوی تماشا می‌شود که از یک سازه‌ی فولادی شناور ساخته شده‌اند. دسترسی به طبقه‌ی سکوی تماشا از طریق پشت‌بام مرکز خرید مجاور آن امکان‌پذیر خواهد بود، این مرکز خرید دارای ۳۵۰ مغازه است و ایستگاه منوریل نیز دارد و در اصل بخشی از مسیر منوریل است که از پایین تا بالای جزیره‌ی نخل جمیرا را پوشش می‌دهد. ارتفاع سکوی تماشا از زمین، ۲۴۰ متر است که شامل موزه‌ و گالری تعاملی درباره‌ی ساخت نخل جمیرا است. عمر خوری می‌گوید:

چشم‌اندازی به نخل،‌ در واقع مناظر خیره‌کننده و شگفت‌آور را با تجربیات آموزشی و تعاملی درهم‌آمیخته است.

برج نخل دبی

اگر برای سفر به دبی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور دبی را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی دبی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به دبی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه