اتیوپی با کاشت بیش از ۳۵۰ میلیون درخت در یک روز، رکورد زد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
اتیوپی با کاشت بیش از ۳۵۰ میلیون درخت در یک روز، رکورد زد

کشور اتیوپی برای مقابله با جنگل‌زدایی و تغییرات اقلیمی، بیش از ۳۵۰ میلیون درخت در یک روز کاشته است و می‌خواهد این رقم را به چهار میلیارد درخت برساند.

اتیوپی با کاشتن بیش از ۳۵۰ میلیون درخت فقط در یک روز، رکورد درخت‌کاری جهان را شکست. این اقدام بخشی از برنامه‌ی نخست وزیر این کشور به نام «میراث سبز» بوده که با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی و جنگل‌زدایی انجام شده است و کاشت بیش از چهار میلیارد درخت بومی در سراسر کشور را در دستور کار دارد. طبق گزارش‌ها، تاکنون سه میلیون درخت کاشته شده و تلاش هفته‌ی گذشته، پیشرفت درخورتوجهی برای دستیابی به این هدف ایجاد کرده است.

برخی ادارات دولتی به مناسبت این روز تعطیل شدند تا کارمندان آن‌ها بتوانند به کاشت درختان کمک کنند. نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه‌ی آفریقا و سفارتخانه‌های خارجی نیز برای حمایت از این رویداد حضور داشتند. آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در اواسط روز درختکاری گفت:

ما برای تحقق اهداف خود، نیمی از راه را طی کرده‌ایم.

نخست وزیر همچنین از مردم اتیوپی خواست تا در مدت زمان باقی‌مانده از روز به کار کاشت درخت ادامه دهند. او مدتی بعد در توییتر خود اعلام کرد که آن‌ها نه‌ تنها به هدف جمعی میراث سبز دست یافته‌اند، بلکه از آن نیز فراتر رفته‌اند. آبی احمد ابراز امیدواری کرده است که در صورت کاشت ۴۰ اصله نهال توسط هر یک از شهروندان اتیوپی، می‌توانند به هدف نهایی خود برسند.

درخت کاری

دولت اتیوپی با پخش ویدیوهای آموزشی درباره‌ی کاشت درختان و نگه‌داری از آن‌ها قصد دارد، شهروندان را به انجام این کار ترغیب کند. بزرگ‌ترین مشکل پیش روی این نهال‌ها، خورده شدن آن‌ها توسط بزها و سایر احشام است که می‌تواند پیش از بالغ شدن درختان، به نابودی آن‌ها بی‌انجامد.

پوشش جنگلی اتیوپی طی چند دهه‌ی گذشته به‌طرز نگران‌کننده‌ای کاهش یافته و روبه‌زوال است. در آغاز قرن بیستم، این کشور تقریبا ۳۵ درصد پوشش جنگلی داشت؛ اما این تعداد در سال ۲۰۰۰ به ۴ درصد کاهش یافت. بیش از ۸۰ درصد مردم اتیوپی برای درآمد خود به کشاورزی یا محصولات جنگلی وابسته هستند. بیلین سیوم، سرپرست مطبوعاتی احمد گفت:

ظاهراً ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم با یکدیگر متحد شویم و به یک دیدگاه مشترک، جامه عمل بپوشانیم.

رکورد قبلی کاشت درخت به هند تعلق داشت؛ کشوری که در سال ۲۰۱۷ موفق شد ۶۶ میلیون درخت در یک روز بکارد.

مطالب مرتبط:

منبع inhabitat

دیدگاه