شهر باستانی بابل در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۵
شهر باستانی بابل در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

شهر باستانی بابل در کشور عراق پس از یک دهه مرمت و بازسازی تخریب‌هایی که صدام حسین و نظامیان آمریکایی به آن وارد کرده‌ بودند، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

شهر باستانی بابل در بین‌النهرین بالاخره در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در واقع، عراق از سال ۱۹۸۳ تلاش کرده بود تا این محوطه‌ی ۴۰۰۰ ساله را به این فهرست معتبر سازمان ملل اضافه کند. باغ‌های معلق بابل که عامل اصلی شهرت این شهر به‌حساب می‌آیند، جزو عجایب هفت‌گانه‌ دنیای باستان بوده‌اند. متأسفانه، از ساخت‌وساز کاخ صدام حسین در این شهر گرفته تا بعدها که از این محل به‌عنوان پایگاه نیروهای آمریکایی استفاده می‌شد، باعث‌ شدند تا طی سال‌های اخیر آسیب‌های زیادی به آن وارد شود.

کمیته‌ی میراث جهانی سازمان ملل اخیراً در آذربایجان تشکیل جلسه داد تا محوطه‌های جدیدی را به میراث جهانی اضافه کنند و درهمین راستا، محوطه‌ها و جاذبه‌هایی را انتخاب کردند که برای کل بشریت حائز اهمیت هستند و طبق معاهدات بین‌المللی محافظت می‌شوند. هیئت عراقی از این انتخاب استقبال کرده و آن را اقدامی در جهت به‌رسمیت شناختن اهمیت بابل و تمدن بین‌النهرین قلمداد کرده است.

شهر بابل عراق

یونسکو با اعلام این خبر گفت:

شهر بابل، مقر امپراتوری‌های پی‌درپی و پادشاهانی نظیر حمورابی و نبوکدنصر بوده است و جلوه‌ای از خلاقیت امپراتوری بابل نو در دوران اوج خود را نشان می‌دهد. ارتباط این شهر با باغ‌های معلق که از عجایب هفت‌گانه‌ی دنیای باستان محسوب می‌شوند، الهام‌بخش فرهنگ هنری، مذهبی و عامه در مقیاسی جهانی بوده است.

یونسکو همچنین هشدار می‌دهد که این شهر وضعیت بسیار آسیب‌پذیری داشته و نیاز به مرمت فوری دارد. لیسا آکرمن، مدیرعامل موقت صندوق جهانی بناهای تاریخی گفته که این خیریه برای انتخاب بابل در میراث جهانی، به‌مدت ۱۲ سال با دولت عراق همکاری کرده است. این بازه‌ی زمان، روندی عادی است، چراکه متقاعد کردن میراث جهانی یونسکو برای انتخاب یک محوطه، دهه‌ها زمان می‌برد.

در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، صدام حسین بخش زیادی از این شهر باستانی را ویران کرد تا کپی همین شهر را روی بقایای به‌جامانده از آن بسازد. پس از جنگ خلیج فارس، او کاخ مدرن پرزرق‌وبرقی روی بخش دیگری از این شهر بنا کرد که مشرف به محوطه‌ی اصلی بابل بود.

شهر بابل عراق

در سال ۲۰۰۵ نیز موزه‌ی بریتانیا هشدار داد که نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در حال وارد‌کردن آسیب‌های شدیدی به شهر باستانی هستند. جان کورتیس، مسئول بخش خاورمیانه‌ی موزه بریتانیا در آن سال هشدار داده بود که نظامیان کیسه‌های شن را با تکه سنگ‌های باستانی و ارزشمند پر کرده و تانک‌ها باعبور از روی سنگ‌فرش‌هایی باقدمت ۲۶۰۰ سال، آن‌ها را خرد کرده‌اند. علاوه بر شواهدی که از نشت سوخت در این شهر به‌چشم می‌خورد، ۱۲ سنگر نیز در بقایای باستانی شهر حفر شده بود. این اقدام مثل این می‌ماند که اردوگاهی نظامی در کنار استون‌هنج مستقر شود. چهار سال بعد یونسکو اعلام کرد که استفاده از بابل به‌عنوان پایگاه نظامی،‌ تجاوزی وحشتناک به این محوطه‌ی باستانی شناخته‌شده در سطح جهان بوده است.

اگر به عراق سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی عراق را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع bbc

دیدگاه