دو نمونه بست دم چلچله‌ای سالم در پاسارگاد کشف شد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
دو نمونه بست دم چلچله‌ای سالم در پاسارگاد کشف شد

در جریان پروژه بازپیرایی بلوک‌های سنگی مجموعه پاسارگاد، برای نخستین بار دو نمونه از بست‌های دم‌چلچله‌ای به‌صورت کاملا سالم کشف شد.

افشین ابراهیمی، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، در رابطه با کشف بست‌های دم چلچله‌ای در پاسارگاد گفت:

بر اساس گزارش گروه حفاظت و مرمت این مجموعه جهانی، در جریان پروژه بازپیرایی و سامان‌دهی بلوک‌های سنگی مربوط به صفه بنای برج سنگی مجموعه پاسارگاد، دو نمونه از بست‌های دم‌چلچله‌ای به‌صورت کاملا سالم یافت شد.

هاشمی تصریح کرد که در این مکان و در ادوار گذشته، با بیرون کشیدن بست‌ها و سرب اطراف آن‌ها به قصد تولید ساچمه برای تفنگ های سرپر و دیگر مصارف، آسیب زیادی به بلوک‌های سنگی و معماری بنا وارد شده است. وی در ادامه افزود:

پروژه حفاظتی یاد شده به‌منظور در کنار هم چیدن قطعات پراکنده و خواناسازی معماری اثر، از چندی پیش آغاز شده و کماکان ادامه دارد. این بست‌ها که خوشبختانه از چشم ربایندگان در امان مانده‌اند، برای اولین بار است که در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مشاهده شده‌اند.

پاسارگاد

عکس: اسکان نیوز

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد درباره ارزش این بست‌ها چنین گفت:

تا پیش از این صرفاً با استناد به فضاهای خالی به جا مانده از آن‌ها در پیکره بناها از به‌کارگیری این تکنیک برای اتصال بلوک‌های سنگی بزرگ به یکدیگر در این مجموعه یاد می‌شده است. این بست‌ها موضوعی بکر برای مطالعات آزمایشگاهی و کشف زوایای دیگری از معماری کهن هخامنشی هستند.

مجموعه‌ پاسارگاد به‌عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، در تاریخ تیرماه ۱۳۸۳ به ثبت رسیده است و یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. از جمله سازه‌های تاریخی این مکان باید به مسجد پاسارگاد، باغ ایرانی پاسارگاد، کاخ دروازه، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، برج سنگی، کاروانسرای مظفری و آب‌نماهای باغ شاهی اشاره کرد. برجسته‌ترین جاذبه این مجموعه تاریخی آرامگاه کوروش بزرگ است که پیش‌تر به «مشهد مادر سلیمان» شهرت داشت.

عکس کاور: landbeauties

مطالب مرتبط:

دیدگاه