آیا مصرف قرص‌های خواب‌آور در پرواز مضر است؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا جمعه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
آیا مصرف قرص‌های خواب‌آور در پرواز مضر است؟

خوردن برخی از داروها در هنگام سفرهای هوایی، سلامت مسافر را به خطر می‌اندازد و سؤال این است که آیا مصرف قرص‌های خواب‌آور می‌تواند برای سلامتی مسافر مضر باشد؟

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۹ به‌روزرسانی شده است.

برخی از افراد بنا به دلایلی مانند تنگی فضا و فاصله کم بین صندلی‌ها، دسته صندلی مشترک و... برای خوابیدن در پرواز مشکل دارند؛ بنابراین، مصرف داروهای خواب‌آور به‌خصوص در سفرهای طولانی محتمل‌ترین گزینه است.

از طرفی، پس از رسیدن به مقصد مسافران برای گردش یا رسیدگی به کارهای خود نیاز دارند تا سرحال و هوشیار باشند. بنابراین، استراحت در پرواز به‌ویژه در پروازهای طولانی اجتناب‌ناپذیر است؛ ولی آیا استفاده از قرص‌های خواب‌آور در پرواز برای سلامتی مضر است؟

طبق گزارش منتشر شده سازمان غذا و دارو (FDA) درباره عوارض جانبی قرص‌های خواب‌آور، مصرف این قرص‌ها در طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جدی مانند خواب‌گردی را در بر داشته باشد که در برخی موارد منجر به جراحات یا مرگ می‌شود.

مسافری در حال استراحت در کابین هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت the pointsguy

دکتر ند شارپلس (Dr. Ned Sharpless) دراین‌باره می‌گوید:

این عوارض حتی می‌توانند پس از اولین نوبت مصرف ظاهر شوند؛ حتی پس از دوره درمان طولانی نیز می‌توانند در بیماران بدون پیشینه این رفتارها و با دوز پایین این داروها اتفاق بیفتند.

جای تردیدی نیست که داروهایی که برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شوند، در دراز مدت می‌توانند منجر به مرگ و میر، عفونت، سرطان و افسردگی شوند. طبق نظر سازمان غذا و دارو، عوارض جانبی این داروها بسیار قوی‌تر و شدیدتر است و از شرکت‌های دارویی خواسته شده تا در جعبه دارو حتما به این موارد اشاره کنند.

داروهای خواب آور

عکس‌ از وب‌سایت the pointsguy

اگرچه عوارض ذکر شده در این گزارش تاحدودی نگران‌کننده است، لزوما به‌معنی توقف مصرف آن‌ها در پرواز نیست. به هر حال بهتر است تا نکته‌های زیر را به‌هنگام مصرف این قرص‌ها رعایت کنید؛

برای درمان بی‌خوابی انواع مختلفی از قرص‌ها متناسب با شدت بیماری در بازار وجود دارد و تعداد محدودی از آن‌ها برای استفاده در سفرهای هوایی مناسب هستند. ازاین‌رو، مسافر باید متناسب با مدت پرواز خود داروی مناسب را تهیه و مصرف کند. همچنین، تعدادی از این قرص‌ها تاثیر طولانی‌تری دارند، بنابراین بهتر است تا برای سفرهای کوتاه‌تر این قرص‌ها مورد استفاده قرار نگیرند. البته برای پروازهای طولانی نیز استفاده از این قرص‌ها چندان توصیه نمی‌شود و پزشکان توصیه می‌کنند تا از قرص‌های با اثربخشی کوتاه مدت مانند زاناکس (Xanax) یا آتیوان (Ativan) استفاده کنید.

طبق نظر دکتر کنتاکسا (Dr. Contacessa) این قرص‌ها معمولا برای درمان اختلالات اضطراب، وحشت و همچنین استرس ناشی از افسردگی به کار برده می‌شوند؛ ولی برای کمک به خواب و البته برای کاهش استرس ناشی از سفر با هواپیما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دکتر نیت فاوینی (Dr. Nate Favini) نیز توصیه می‌کند تا مصرف قرص‌ها با تجویز پزشک انجام شود؛ ولی در صورت نیاز و اصرار به استفاده از این قرص‌ها حتما قبل از سفر و در منزل برای مشاهده تاثیر و عوارض احتمالی آن یک بار امتحان شوند.

مسافری در حال استراحت در فرودگاه

عکس‌ از وب‌سایت the pointsguy

البته اگر به‌دنبال راه‌های امن‌تر برای داشتن خواب راحت در هواپیما بدون استفاده از قرص هستید، به توصیه دکتر فاوینی می‌توانید از ملاتونین برای خواب و پیشگیری از جت‌لگ استفاده کنید.

کافی است تا چند روز قبل از سفر بر اساس وقت محلی مقصد مورد نظرتان (زمانی که قرار است تا در آنجا استراحت کنید) ملاتونین مصرف کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ساعت بیولوژیک بدنتان را بر اساس وقت محلی تنظیم کنید و دچار مشکل نشوید. همچنین، مصرف ملاتونین کمک می‌کند تا در طول پرواز به‌راحتی استراحت کنید.

نکته مهم و قابل‌توجه این است که قبل از مصرف هر نوع قرصی پیش از سفر درباره نوع، میزان مصرف و عوارض جانبی آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو می‌توانید قیمت بلیط‌ فروشنده‌های معتبر را مقایسه کرده و ازران‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را خریداری کنید.

عکس‌ کاور از وب‌سایت the pointsguyy

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه