۶ مرداد؛ روز جهانی حفاظت از طبیعت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
۶ مرداد؛ روز جهانی حفاظت از طبیعت

روز جهانی حفاظت از طبیعت، هرسال در ۶ مرداد در سراسر دنیا برگزار می‌شود تا آگاهی مردم نسبت به حفاظت از منابع طبیعی را بالا ببرد.

۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) هرسال به‌عنوان روز جهانی حفاظت از طبیعت گرامی داشته می‌شود و این رویداد،‌ محیط‌زیست سالم را مبنایی برای جامعه‌ی مولد و پایدار می‌داند. درواقع، همه‌ی ما انسان‌ها برای تضمین سلامتی نسل‌های فعلی و آینده باید در حفاظت، حراست و مدیریت پایدار منابع طبیعی مشارکت داشته باشیم.

انسان برای زندگی روزمره‌ی خود به منابع طبیعی مانند آب، هوا، خاک، مواد معدنی، درختان، حیوانات، غذا و گاز نیاز دارد. برای حفظ تعادل در جهان طبیعت، ما نیز باید به بقای گونه‌های مختلف کمک کنیم. طبق گزارش صندوق جهانی طبیعت، فشاری که ما انسان‌ها از سال ۱۹۷۰ به کره‌ی زمین وارد کرده‌ایم، دوبرابر شده و منابع طبیعی که زندگی‌مان به آن وابسته است، ۳۳ درصد کمتر شده است. علی‌رغم تلاش‌هایی که سازمان‌ها و فعالان محیط‌زیست برای حفاظت از طبیعت انجام داده‌اند، اقدامات‌شان تحت‌تأثیر افراد ذی‌نفع قرار گرفته است.

روز جهانی حفاظت از طبیعت

حفاظت از طبیعت بسیار حائز اهمیت است، به‌خصوص که دانشمندان نسبت به انقراض‌های گسترده در آینده‌ی نزدیک هشدار داده‌اند. بسیاری از مستندهای طبیعت به هدررفتن منابع طبیعی اشاره دارند. ما برای تداوم بشریت، کره‌ی زمین را به‌قیمت زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی دیگر، به دنیایی از فولاد و بتن تبدیل کرده‌ایم و به‌همین دلیل وظیفه‌ی بیشتری در قبال حفاظت از این منابع حیاتی داریم که بقای ما به آن‌ها وابسته است.

درختان و گیاهان کربنی را جذب می‌کنند که موجب افزایش دمای هوای کره‌ی زمین،‌ افزایش طوفان‌ها و سطح آب دریاها شده و ذوب یخچال‌های آب شیرین را که تهدیدی برای جوامع انسانی به‌شمار می‌روند، به‌دنبال داشته است. یخچال‌ها به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها وصل هستند، منابعی که جوامع شهری و روستایی برای آب آشامیدنی به آن‌ها وابسته هستند. پرندگان، زنبورها و سایر حشرات به گرده‌افشانی گیاهانی می‌پردازند که انسان با خوردن آن‌ها می‌تواند تغذیه‌ی سالمی داشته باشد. کارخانه‌های غذایی به‌دلیل انگیزه‌های مالی، غذاهایی با کیفیت پایین‌تر عرضه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد، وقتی کودکان را به‌دل طبیعت می‌بریم تا ادراک‌شان تقویت شود، مهارت‌هایشان بسیار سریع‌تر از سایرین رشد می‌کند.

روز جهانی حفاظت از طبیعت

کره‌ی زمین انواع منابع را به ما داده است که ازطریق بهره‌بردای مدرن در قالب چوب،‌ دارو، آب، گیاهان و حیوانات برای خوردن، فلزات، ویتامین‌ها و موادمعدنی در اختیار انسان قرار می‌گیرد؛ هرچند که این منابع باکمک سیستم‌های پیچیده،‌ برای پول بیشتر بهره‌برداری می‌شوند. طبیعت، نعمات زیادی به ماه هدیه کرده است و اگر از آن محافظت نکنیم،‌ به‌واسطه‌ی سوء‌استفاده و بهره‌برداری از این منابع گرانبها، ‌آن‌ها را ازدست خواهیم داد.

دنیای طبیعت با افزایش تهدید‌های ناشی از روش‌های ناپایدار مواجه است و چالش پیش‌روی جوامع، نحوه‌ی حفاظت و نگهداری از طبیعت در روند تحقق توسعه‌ی پایدار است. وضعیت طبیعت بر بقای انسان،‌ اقتصاد جهانی و محلی، زندگی اجتماعی، سلامت و رفاه انسان تأثیر می‌گذارد.

در روز جهانی حفاظت از طبیعت بیاییم، برای کمک به تلاش‌های محلی، ملی و جهانی در حفظ طبیعت و مزایایی که برای نسل‌های کنونی و آینده دارد، کمر همت ببندیم و آگاهانه رفتار کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع keepincalendar

دیدگاه