راهنمای تور پیاده روی یک روزه در تفلیس

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
راهنمای تور پیاده روی یک روزه در تفلیس

اکثر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تفلیس در مرکز شهر و بخش قدیمی آن قرار دارد؛ به همین دلیل گردشگران می‌توانند به‌راحتی با پای پیاده از برجسته‌ترین جاذبه‌های شهر دیدن کنند. اما تور پیاده‌روی خود را از کجا آغاز کنیم و چطور به پایان برسانیم؟

پایتخت گرجستان، تفلیس، برای کسانی که دوست دارند پیاده بگردند، شهر ایده‌آلی است. اکثر جاذبه‌های مهم گردشگری معمولا در یک منطقه قرار دارد و سبک معماری آن‌ها ترکیبی از سبک‌های قدیمی و مدرن است. اگر دوست دارید در تور تفلیس، پیاده به تماشای جاهای دیدنی شهر بروید، این راهنما را مطالعه کنید تا در یک روز بتوانید از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر دیدن کنید. 

برای انتخاب انواع تور گرجستان زمینی و هوایی، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، انتخابی آگاهانه و ارزان داشته باشید.

تور گرجستان زمینی و هوایی

گردش را از خیابان روستاولی آغاز کنید

خیابان روستاولی تفلیس

خیابان روستاولی (Rustaveli Avenue) خیابان مرکزی شهر است و برخی از مهم‌ترین ساختمان‌های تفلیس در این خیابان قرار دارد. گردش خود را از ایستگاه متروی روستاولی آغاز و مجسمه شوتا روستاولی، شاعر قرون وسطایی که شعر «The Knight in the Panter’s Skin» را سروده است، ببینید.

سپس به سمت میدان آزادی بروید و در راه، از اپرای ملی تفلیس و تئاتر باله، تئاتر روستاولی، ساختمان پارلمان، گالری ملی و چند موزه بازدید کنید.

در میدان آزادی توقف کنید

میدان آزادی تفلیس

میدان آزادی همیشه کانون شهر محسوب می‌شده است

میدان آزادی همیشه کانون شهر محسوب می‌شده و در گذر زمان چندین بار مرمت و بازسازی شده و نام آن بارها تغییر کرده است. زمانی که گرجستان تحت حکومت امپراطوری روسیه بود، اسم آن «میدان اریوان» (Erivan Square) بود و بعدها با به روی کار آمدن شوروی، نام آن به «میدان لنین» تغییر یافت.

امروزه بخش مرکزی آن بنای یادبود آزادی است که استقلال ملت گرجستان اختصاص دارد. این بنای یادبود از گرانیت و طلا ساخته شده و ۳۵ متر ارتفاع دارد. مجسمه سنت جورج هم در این میدان واقع شده و ارتفاع آن ۵٫۶ متر است. 

از خانه David Sarajishvili دیدن کنید

خانه David Sarajishvili تفلیس

از میدان آزادی به سمت Giorgi Leonidze و سپس خیابان Ivane Machabeli پیاده بروید تا به خانه نویسندگان گرجستان برسید. اینجا قبلا خانه David Sarajishvili، یکی از کارآفرینان گرجی بود. این عمارت در سال ۱۹۰۵ ساخته شده و در آن اسباب و اثاثیه، نقاشی‌ها و اشیای خاطره‌انگیز کمیاب وجود دارد. در تراس این عمارت از کاشی‌های برند Villeroy & Boch استفاده شده است. 

به تماشای مدرسه هاگوارتز بروید

مدرسه هاگوارتز تفلیس

به خیابان Lado Asatiani بروید تا مدرسه دولتی N6 برسید. معمولا مردم محلی به‌خاطر ظاهر این مدرسه، آن را «هاگوارتز» (Hogwarts) یا «مدرسه هری پاتر» می‌نامند؛ ساختمان مدرسه هاگوارتز به سبک نئوگوتیک ساخته شده و در گذشته یک مدرسه شبانه‌روزی آلمانی دخترانه بود. 

در یکی از قدیمی‌ترین مناطق تفلیس پرسه بزنید

خیابان Gomi تفلیس

منبع عکس: وب‌سایت realtors

تاریخ را باید در کوچه پس کوچه‌های هر شهر جست‌وجو کرد. از اینجا تا انتهای خیابان پیاده بروید و وقتی به Puris Moedani رسیدید، به خیابان Betlemi در سمت راست بپیچید. این منطقه سنگ‌فرش پر از بالکن‌های قدیمی و چوبی کنده‌کاری شده رنگارنگ و حیاط‌های زیبا است. تا خیابان Gomi پیاده بروید تا از آثار باستانی این خیابان هم دیدن کنید. 

از قلعه ناریکالا تفلیس را تماشا کنید

قلعه ناریکالا تفلیس

قدمت این قلعه به قرن ۴ میلادی می‌رسد، یعنی زمانی که ایرانی‌ها بر تفلیس حکومت می‌کردند

زمانی که به خیابان Betlemi رسیدید، یک سربالایی را می‌بینید که به قلعه ناریکالا منتهی می‌شود. قدمت این قلعه به قرن ۴ میلادی می‌رسد، یعنی زمانی که ایرانی‌ها بر تفلیس حکومت می‌کردند. ناریکالا مشرف بر شهر قدیمی است. شما می‌توانید روی دیوارها راه بروید، اما باید مراقب باشید؛ چون هیج حصاری در اطراف دیوارها وجود ندارد.

به سمت مجسمه Kartlis Deda (مادر گرجستان) بروید که آن هم مشرف بر شهر است. این مجسمه شخصیت و مهمان‌نوازی اهالی این کشور را به تصویر کشیده است؛ مجسمه، جامی در دست دارد که با آن از دوستان گرجستان پذیرایی می‌کند، اما در همان حال آماده است با دشمنان این کشور هم بجنگد.

در باغ گیاه‌شناسی قدم بزنید

باغ گیاه شناسی تفلیس

از قلعه ناریکالا پله‌هایی وجود دارد که به باغ گیاه‌شناسی ختم می‌شود. این باغ زمینی به مساحت ۱۶۱ هکتار را دربر گرفته و در آن مجموعه‌ای بی‌نظیر از انواع گیاهان وجود دارد. 

سری به حمام‌های گوگرد بزنید

حمام گوگرد تفلیس

هم از خیابان Botanikuri و هم از خیابان Miza Shafi می‌توان به Abanotubani رفت، منطقه‌ای در شهر قدیمی با حمام‌های گوگرد. اگر زمان اضافی داشتید، به داخل یکی از این حمام‌ها بروید تا کمی استراحت کنید. در غیر این صورت، می‌توانید در پارک بنشینید و از منظره لذت ببرید؛ یا اینکه به دره Legvtakhevi بروید تا آبشار کوچک آن را که از باغ گیاه‌شناسی سرچشمه می‌گیرد، تماشا کنید. 

از تماشای منظره بالکن‌های چوبی رنگارنگ لذت ببرید

کلیسای Vakhtang Gorgasali تفلیس

منبع عکس: وب‌سایت videoblocks

از پل متخی (Metekhi) عبور کنید و به کلیسا و مجسمه Vakhtang Gorgasali (کسی که تفلیس را تاسیس کرد) برسید؛ او کاخ خود و کلیسا را در قرن پنجم میلادی در این مکان بنا کرد. با این حال هیچ یک از این دو بنا باقی نماند و کلیسای فعلی در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده است. از اینجا چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر قدیمی تفلیس، رودخانه Mtkvari و قلعه ناریکالا را می‌توان تماشا کرد. 

در پارک رایک استراحت کنید

پارک رایک تفلیس

اصلی‌ترین جاذبه این پارک «پل صلح» است

در کنار پل متخی یک پارک بسیار بزرگ به نام پارک رایک (Rike Park) قرار دارد که دارای چند فواره، حوض کوچک، یک صفحه شطرنج بزرگ و چندین نیمکت است. اصلی‌ترین جاذبه این پارک «پل صلح» است که یکی از مدرن‌ترین معماری‌های تفلیس به‌شمار می‌رود. این پل پیاده‌روی شیشه‌ای توسط یک معمار ایتالیایی به اسم «Michele De Lucchi» طراحی شده و که خیابان Erekle II را به پارک وصل می‌کند. این پل در سال ۲۰۱۰ به بهره‌برداری رسید. 

برج ساعت را تحسین کنید

برج ساعت تفلیس

از پل صلح به خیابان Erekle II بروید و به سمت خیابان شاوتلی (Shavteli) بروید. در یکی از کافه‌های مسیر توقف کنید و یک نوشیدنی خنک بنوشید تا انرژی از دست رفته‌تان را بازیابید. اینجا می‌توانید از کلیسای باسیلیکای Anchiskhati، قدیمی‌ترین کلیسای شهر بازدید کنید و در نهایت به برج ساعت برسید. این برج توسط Rezo Gabriadze ساخته شده است که یک مجسمه‌ساز، نویسنده و نمایشنامه‌نویس بومی بود.

اگر حدود ساعت ۷ عصر به این منطقه رسیدید، می‌توانید نمایش خیمه شب بازی که چرخه زندگی را به نمایش می‌گذارد را تماشا کنید. در برج ساعت هر یک ساعت یک بار فرشته‌ای بیرون می‌‌آید و با چکشی زنگ را به صدا در می‌‌آورد.  

به میدان آزادی برگردید

این خیابان را دنبال کنید و در انتها به خیابان Nikoloz Baratashvili در سمت چپ بپیچید و به میدان آزادی برگردید. در مسیر برگشت تراموای سابق و دیوارهای قدیمی شهر را می‌توانید ببینید. 

دیدنی‌های تفلیس فقط در این فهرست خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی تفلیس را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق و شماره تماس، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه