مساجد زیبای استانبول که حتما باید ببینید

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
مساجد زیبای استانبول که حتما باید ببینید

مسجد در استانبول علاوه بر اینکه جایی برای عبادت است، مکانی برای ظهور هنر و معماری اسلامی در دوره‌های مختلف نیز بوده است. برخی از مساجد زیبای استانبول به‌اندازه‌ای که باید، برای گردشگران شناخته‌شده نیست.

تقریبا هیچ گردشگری را نمی‌توان پیدا کرد که مسجد ایاصوفیه و سلطان احمد را نشناسد. این دو مسجد از مشهورترین مساجد استانبول هستند که در فاصله نزدیکی از هم، در محله سلطان احمد قرار دارند که محله‌ای تاریخی و توریستی شهر است. با این حال این شهر مساجد تاریخی‌ و حتی مدرن دیگری هم دارد که در نقاط مختلف شهر واقع شده‌اند؛ بنابراین بهتر است در سفر به استانبول کمی از مناطق توریستی شهر فاصله بگیرید و به تماشای سازه‌های دیگر ارزشمند مسلمانان بروید. 

مسجد بیکوز کارلی تپه مرکز

مسجد بیکوز کارلی تپه مرکز استانبول

منبع عکس: وب‌سایت sabah

مسجد بیکوز کارلی تپه مرکز (Beykoz Karlitepe Merkez Mosque) استانبول یکی از جذاب‌ترین مناره‌ها را دارد؛ ساخت این مسجد در ژوئن سال ۲۰۱۶ به اتمام رسید و طراحی آن بیشتر رویکرد معاصر دارد تا سنتی.

مناره آن یک بالکن عمومی دارد که چشم‌انداز زیبایی از بخش آسیایی استانبول بر تنگه بسفر دارد. کتابخانه مسجد هم برای کسانی که می‌خواهند از این بالکن به تماشای شهر بنشینند، در دسترس است.

مسجد سانجاکلار 

مسجد سانجاکلار استانبول

سالنی که در آن نماز برگزار می‌شود، در زیر زمین واقع شده است

یکی دیگر از مساجد ترکیه که طراحی مدرنی دارد و مفهوم جدیدی از مسجد را به نمایش گذاشته است، مسجد سانجالار (Sancaklar Mosque) است؛ طراحی این مسجد ظاهری غیرمعمول دارد. سالنی که در آن نماز برگزار می‌شود، در زیر زمین واقع شده و یک مناره مستطیلی دارد که از دل زمین بیرون آمده است. امره آرولات (Emre Arolat)، معمار مشهور ترک، طراحی این مسجد را بر عهده دارد و می‌خواست به‌جای ساخت فضای باشکوه با دکوراسیون پرزرق‌وبرق، تفسیر دوباره‌‌ای از این مفهوم را ارائه داده و از المان‌های مینیمالیستی استفاده کرده است.

مسجد اورتاکوی 

مسجد اورتاکوی استانبول

این مسجد بین سال‌های ۱۸۵۴ و ۱۸۵۶ به دستور سلطان عبدالمجید عثمانی ساخته شده است

مسجد اورتاکوی (Ortakoy Mosque) با معماری نه چندان مدرن، هنوز هم یکی از زیباترین سازه‌هایی است که می‌توان در سفر به ترکیه از آن بازدید کرد؛ به‌خصوص چون دقیقا در کنار تنگه بسفر قرار دارد. هر کسی که بخواهد از پل عبور کند، معماری نئوکلاسیک این مسجد زیبا را می‌تواند در کنار آب به تماشا بنشیند؛ مسجدی که بین سال‌های ۱۸۵۴ و ۱۸۵۶ به دستور سلطان عبدالمجید عثمانی ساخته شده است.

طراحان مسجد Garabet Amira Balyan و Nigogayos Balyan، پدر و پسر معمار ارمنی بودند که کاخ دلما باغچه و مسجد آن را نیز طراحی کرده بودند. 

مسجد مهروماه سلطان

مسجد مهروماه سلطان استانبول

در استانبول دو مسجد قرن شانزدهمی به نام مسجد مهروماه سلطان وجود دارد

در استانبول دو مسجد قرن شانزدهمی به نام مسجد مهروماه سلطان وجود دارد؛ یکی در Edirnekapi و دیگری در Uskudar. برخی دلیل وجود این دو مسجد به یک نام را داستان عشق مخفی می‌دانند. داستان درباره عشق معمار مشهور، معمار سینان است که نتوانست عشق خود را به دختر سلطان سلیمان به نام «مهروماه سلطان» ابراز کند؛ مهروماه سلطان بعدا با رستم پاشا ازدواج کرد و معمار سینان ۲ مسجد برای انتقال پیام خود ساخت.

گفته می‌شود که خورشید بین مناره‌های یکی از این مساجد در بخش اروپایی طلوع می‌کند و ماه از تنها مناره مسجد دیگر در بخش آسیایی سربر می‌آورد و مفهوم اسم مهروماه را به نمایش می‌گذارد؛ مهروماه به معنی «خورشید و ماه» است. 

مسجد شاکرین

مسجد شاکرین استانبول

مسجد شاکرین (Sakirin Mosque) نه‌تنها به‌خاطر طراحی مدرن، بلکه به‌دلیل تیم طراحی داخلی آن که سرپرستی آن را زینب فادیلی‌اوغلو (Zeynep Fadillioglu) را که یک زن است، بر عهده داشت، شهرت دارد. این مسجد به احترام دو خیر به نام‌های ابراهیم و سمیها شاکر ساخته شد. هم نمای خارجی و هم نمای داخلی مسجد دارای تزیینات زیبا هستند. لوسترهای آن هم به‌شکل قطره‌های آب است که از سقف آویزان است. 

برای برنامه‌ریزی دقیق سفر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاهایی که می‌توانید در سفر به این شهر از آن بازدید کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی استانبول را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه