آغاز نصب آجرهای لعابدار گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان دوشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵
آغاز نصب آجرهای لعابدار گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، نصب آجرهای لعابدار دو ترک (بخش) گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان آغاز شد.

فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از پایان عملیات مرمت و زیرسازی کاشی‌های مسجد شیخ لطف الله اصفهان و آغاز نصب آجرهای لعابدار دو ترک از گنبد آن خبر داد.

به گفته الله یاری، عملیات مرمت گنبد این مسجد تاریخی از تابستان سال گذشته شروع شده بود که در حال حاضر، مرمت دو ترک (بخش) از مجموع هشت ترک این گنبد تمام شده است و مرمتگران در حال چینش و تنظیم کاشی‌ها (آجرهای لعاب‌دار) تزیینی سطح گنبد هستند تا بعد از تنظیم نهایی، مجدد روی گنبد نصب شوند.

وی همچنین افزود:

هر ترک گنبد دارای ۲۴ هزار قطعه کاشی (آجر لعابدار) است، بنابراین در این مرحله مرمتگران در حال آماده‌سازی ۴۸ هزار قطعه کاشی جهت نصب روی گنبد هستند.

کتیبه‌های موجود روی گنبد این مسجد نشان می‌دهد که آخرین عملیات مرمت گنبد مسجد مربوط به سال ۱۳۱۵ بوده است.

مسجد شیخ لطف الله عمارتی مذهبی و کهن، متعلق به دوران حکومت شاه عباس اول، در قرن ۱۱ هجری قمری، در میدان نقش جهان اصفهان و به هنرمندی معمار معروف محمدرضا اصفهانی احداث شده است. این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای هنر معماری ایرانی محسوب می‌شود که به مسجد شیخ لطف‌الله شهرت دارد. پروسه‌ی ساخت این بنای ارزشمند تاریخی ۱۶ سال به طول انجامید که با کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و تزیینات انجام شده توسط استادکاران وقت، باعث حیرت و تحسین بازدیدکنندگان می‌شود.

مسجد شیخ لطف الله در بخش شرقی نقش جهان قرار دارد و یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام به شمار می‌رود. اوج هنر تزیینات مساجد اصفهان در شبستان اصلی و فضای داخلی و خارجی گنبد این مسجد جلوه‌گر می‌شود که از معماری مکتب اصفهان برگرفته شده است.

طبق برآوردهای کارشناسان دفتر فنی اداره میراث فرهنگی اصفهان، مرمت هر ترک از گنبد این مسجد، نیازمند اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال است.

مطالب مرتبط:

منبع chtn iribnews

دیدگاه