رکورد سریع‌ترین گردش به دور زمین با هواپیما شکسته شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
رکورد سریع‌ترین گردش به دور زمین با هواپیما شکسته شد

رکورد سریع‌ترین گردش به دور زمین با ۴۶ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۸ ثانیه و با سرعت ۸۶۰٫۹۵ کیلومتر بر ساعت به‌ثبت رسید و توانست رکورد سال ۲۰۰۸ را بشکند.

خدمه‌ی یک پرواز بین‌المللی توانستند ضمن عبور از قطب جنوب و شمال، رکورد سریع‌ترین گردش به دور زمین را با اختلاف ۶ ساعت بشکنند. این مأموریت ۲۵ هزار مایلی (۴۰,۲۳۳ کیلومتر)، «یک مدار دیگر» (One More Orbit) نامیده شد که به‌افتخار پنجاه سالگی فرود فضاپیمای آپولو ۱۱ روی ماه انجام شد.

پرواز به دور زمین بااستفاده از جت گلف‌استریم جی۶۵۰ با برد بسیار بالا انجام شد و پس از ۴۶ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۸ ثانیه و با سرعت ۸۶۰٫۹۵ کیلومتر بر ساعت،‌ مأموریت خود را به‌پایان رساند. رکورد قبلی در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و با میانگین سرعت ۸۲۲٫۸ کیلومتر بر ساعت، ۵۲ ساعت و ۳۱ دقیقه و ۴ ثانیه طول کشید. هدایت مأموریت اخیر را همیش هاردینگ، رئیس شرکت اکشن ایوییشن، و کلنل تری ویرتز از فرماندهان سابق ایستگاه فضایی بین‌المللی برعهده داشتند. خدمه‌ی پرواز در ساعت ۹:۳۲ صبح نهم جولای، مأموریت خود را از مرکز فضایی کندی در فلوریدا آغاز کردند و مستقیماً راهی قطب شمال شدند.

رکورد سریع‌ترین گردش به دور زمین با هواپیما

جت گلف‌استریم جی۶۵۰ در طول مسیر در قزاقستان سوخت‌گیری کرد و سپس به‌سمت کشور موریس حرکت کرد تا از آنجا به‌ قطب جنوب برود. مجدداً برای سوخت‌گیری در پونتا آرناس شیلی توقف کرد و از آنجا به فلوریدا بازگشت. این جت بخشی از ناوگان قطر اکسکیوتیو است و دو موتور توربوفن رولز رویس BR725 A1-12 دارد.

اولین پرواز قطب تا قطب به دور زمین در سال ۱۹۶۵ با بوئینگ 707-349C از فلایینگ تایگر لاین انجام شد که ۴۰ دانشمند و مهمان و خدمه را حمل می‌کرد. برای تحقق چنین سفری، تغییراتی در هواپیما ایجاد و دو مخزن سوخت اضافی در کابین اصلی نصب شد. این سفر ۶۲ ساعت و ۲۷ دقیقه طول کشید.

در سال ۱۹۶۸، هواپیمای مسافربری کانویر ۹۹۰ از خطوط حمل‌ونقل هوایی مدرن با ۷۸ مسافر و خدمه از روی دو قطب عبور کرد. این هواپیما هیچ رکورد سرعتی ثبت نکرد، اما زمانی‌که برای سوخت‌گیری در پایگاه مک‌موردو جنوبگان به زمین نشست، اولین هواپیمایی بود که همه‌ی هفت قاره را طی کرده بود.

رکورد سریع‌ترین گردش به دور زمین با هواپیما

درسال ۱۹۹۷، پان آمریکن فلایت ۵۰، رکورد سرعت دورزدن دو قطب را با ۵۴ ساعت و هفت دقیقه و ۱۲ ثانیه به‌ثبت رساند. این رکورد برای ۳۱ سال دوام آورد، تا اینکه در سال ۲۰۰۸، یک بیزینس جت بمباردیر گلوبال اکسپرس با برنامه‌ریزی بی‌نقص و توقف‌های کوتاه‌تر برای سوخت‌گیری موفق به شکست این رکورد شد. هاردینگ می‌گوید:

مأموریت ما نشان‌ داد که چطور انسان می‌تواند بر محدودیت‌های هوانوردی غلبه کند. با این کار می‌خواستیم به فرود آپولو ۱۱ روی ماه، ادای احترام کرده باشیم و قدردانی خود از اکتشافات فضایی گذشته، حال و آینده را نشان دهیم.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید قیمت بلیط‌ فروشنده‌های معتبر را مقایسه کرده و بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه