۱۰۰ سالگی هیلتون، غولی که صنعت هتل را متحول کرد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
۱۰۰ سالگی هیلتون، غولی که صنعت هتل را متحول کرد

هتل هیلتون را کنراد هیلتون اهل تگزاس تأسیس کرد که به‌لطف نوآوری‌ها و حضور بازیگران هالیوود و چهره‌های سرشناس در آن، تحول چمشگیری در صنعت هتل به‌وجود آورد.

کنراد هیلتون، اهل تگزاس بود و در سال ۱۹۱۹ هتلی در شهر سیسکو خریداری و کسب‌وکاری را آغاز کرد که در نهایت به یک امپراتوری چندنسلی تبدیل شد. برخی از هتل‌های هیلتون به‌جای اینکه صرفاً مکانی برای خوابیدن باشند (بااینکه محل خواب هم اهمیت زیادی دارد)، میزبانی چهره‌های سرشناس را برعهده داشته است و اختراعات جدیدی نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

یکی از راه‌های به‌شهرت رساندن یک هتل، جذب مهمانان مشهور است و برای تحقق چنین هدفی، این هتل باید در لس آنجلس باشد. هتل‌های هیلتون به‌واسطه‌ی برگزاری مهمانی‌های بسیار بزرگ با حضور سلبریتی‌ها توانستند شهرت زیادی برای خود دست‌وپا کنند. اما این همه شهرت فقط به مسائل شغلی مربوط نمی‌شد، در واقع ازدواج کنراد هیلتون با ژاژا گابور و ازدواج پسرش با الیزابت تیلور ۱۸ ساله در سال ۱۹۵۰ نیز در این شهرت بی‌تأثیر نبودند.

درحال‌حاضر، سالن رقص هتل بورلی هیلتون هر سال میزبان جوایز گرمی و گلدن گلوب است و در نتیجه جمعیت زیادی از بازیگران، موسیقیدان‌ها، کارگردانان، مدل‌ها و... اغلب در آن جا رزرو می‌کنند. آنجلینا جولی در سال ۱۹۹۹ به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم تلویزیونی جیا نامزد شده و قبل از اعلام نتایج گفته بود که اگر برنده شود، درون استخر هتل می‌پرد. او برنده شد و به وعده‌ی خود عمل کرد.

هتل هیلتون

اولین هتلی که هیلتون در تگزاس خریداری کرد

پروفسور رنتا مک‌کارتی، سخنران ارشد دانشکده‌ی هتلداری کرنل، هتل‌های هیلتون را نه فقط به‌خاطر راه‌اندازی هتل‌های متعدد‌، بلکه برای رعایت استراتژی‌ روابط عمومی‌ مورد ستایش قرار داده است. او می‌گوید:

تمام آن تبلیغات و اعتبار زمانی اتفاق افتاد که خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود. آن‌ها دائماً در رسانه‌ها و اخبار بودند. هنگام افتتاحیه‌ی هریک از هتل‌های هیلتون، از همه‌ی چهره‌های مطرح هالیوود دعوت می‌کردند.

هتل هیلتون

اما محل اجتماع ستاره‌ها فقط به هالیوود خلاصه نمی‌شد. اقامت جان لنون و همسرش، یوکو اونو در ماه عسل خود در سال ۱۹۶۹ در اتاق ۹۰۲ هتل هیلتون، آمستردام را در مرکز توجه رسانه‌های جهان قرار داد. آن‌ها در اعتراض به جنگ به‌مدت دو هفته در تخت صلح ماندند و مدتی بعد همین اقدام را در هتل فرمونت ملکه الیزابت مونترال تکرار کردند. لنون بعدها شعر آهنگ «تصور کن» را روی کاغذی با مارک هیلتون با خطی کج‌ومعوج در هتل نیویورک هیلتون میدتاون نوشت.

نوآوری‌های هیلتون

هتل هیلتون

هیلتون نوآوری‌هایی را نیز در تاریخ خود دارد. در واقع، اولین تهویه‌ی مطبوع و اولین هتل فرودگاهی (در فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیسکو) متعلق به هیلتون است و یک زمانی رکورددار بزرگ‌ترین هتل جهان، یعنی هتل والدورف آستوریا، نیز بود. اما همه‌ی نوآوری‌های هیلتون به اتاق‌های آن محدود نمی‌شود. هتل Caribe Hilton در سان خوآن پورتوریکو، همان‌جایی بود که نوشیدنی پینیا کولادا ابداع شد. دستور اصلی این نوشیدنی را رومن مانچیتو ماررو در سال ۱۹۴۵ ارائه کرد و بعدها به‌عنوان نوشیدنی رسمی این جزیره انتخاب شد.

هتل هیلتون

دان واسیولک، تحلیلگر ارشد سهام در شرکت سرمایه‌گذاری مورنینگ‌استار است که هیلتون، سایر برندهای مشابه و همین طور سایت‌های آنلاین رزرو سفر را به‌منظور بررسی اوضاع و احوال صنعت گردشگری تحت نظر داشته است. او می‌گوید: 

 هیلتون در زمینه‌ی فناوری یک قدم از بقیه جلوتر است. آن‌ها از پیشگامان استفاده از کلیدهای دیجیتالی اتاق هستند، اپلیکیشنی که به‌واسطه‌ی آن، مسافر می‌تواند ویژگی‌های مختلف اتاق را براساس سلیقه‌ی خود تغییر دهد. هیلتون همچنین یکی از اولین هتل‌های دنیا بود که با ثبت‌نام اعضای وفادار و ارائه‌ی امکان رزرو مستقیم به آن‌ها، خیلی جدی به کارزار بازاریابی مستقیم پیوست.

طبق اعلام مورنینگ‌استار، هیلتون ۱۲٫۵ درصد از کل اتاق‌های هتل‌ در ایالات متحده آمریکا و ۵٫۲ درصد از کل اتاق‌های هتل‌ دنیا را در اختیار دارد.

ناکامی‌های هیلتون

هتل هیلتون

هیلتون نیز مانند هر شرکت دیگری، ناکامی‌هایی نیز داشته است. این هتل‌ها در سال ۱۹۶۳ نوشیدنی‌ای به‌نام Lady Hilton را مخصوص مسافران تاجر خانم که به‌صورت انفرادی سفر می‌کردند، سرو کرد. این ایده شکست خورد و تداوم نیافت،‌ زیرا هیلتون متوجه شد که مسافران انفرادی خانم روبه افزایش است.

گالری عکس‌های هتل هیلتون

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه