چطور می‌توان در طول سفر، با زانو درد کنار آمد؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چطور می‌توان در طول سفر، با زانو درد کنار آمد؟

مسافرت راه‌حلی عالی برای دور ماندن از فشارهای جسمی و روحی است. اما هیچ چیز بدتر از بیماری نمی‌تواند سفرتان را تلخ کند. برای کنار آمدن با درد زانو در سفر چکار باید کرد؟

سفر به شما این امکان را می‌دهد که برای مدتی از فشارهای روانی و جسمی دور بمانید و آن‌ها را کاهش دهید، اما گاهی‌ اوقات بروز بیماری‌هایی نظیر زانودرد حین سفر می‌تواند شیرینی مسافرت را به تلخی تبدیل کند. بنابراین، اگر قصد سفر با پروازی طولانی را دارید و درد زانو به‌سراغ‌تان آمده است، نگران نشوید. در این مقاله قصد داریم علاوه بر تجربه‌ی شخصی یک بانوی آمریکایی که پیش از سفر دچار زانودرد شده بود، نظر پزشک متخصصی را با شما در میان بگذاریم که دچار زانودرد هستید و قصد سفر دارید.

شب قبل از سفر تفریحی‌ام به کنیا و تانزانیا،‌ درد مزمن زانویم به‌حدی زیاد شد که فکر کردم شاید نتوانم به سفر بروم. من نمی‌دانستم که آیا می‌توانم مسیر طولانی ترمینال‌های فرودگاه را طی کنم، به‌مدت طولانی در پروازهای بلندمدت یک‌جا بنشینم و از هواپیماهای بسیار کوچک و فشرده استفاده کنم یا خیر. با اینکه آماده‌ی سفرشدن در آخرین لحظه، دلهره‌آور است، اما خوشبختانه یکی از دوستانم به کمکم آمد تا بتوانم به این سفر بروم. از آنجا که بیمه‌ی لغو سفر را نخریده بودم و نمی‌خواستم همسفرم را دلسرد کنم، باید به این سفر می‌رفتم.

چند هفته قبل به پزشک ارتوپد نزدیک خانه‌مان مراجعه کردم که عکس رادیولوژی و ام‌آر‌آی از زانو برایم تجویز کرد. دکتر پس از مشاهده‌ی نتایج، ترکیبی از پارگی منیسک و تا حدودی ورم مفاصل را تشخیص داد، اما مطمئن نبود که کدام‌یک عامل درد زانو است. به‌همین دلیل درمان را با یک دوره داروی ضدالتهابی و تزریق کورتیزون آغاز کرد. به‌شکل معجزه‌آسایی تا صبح روز سفر،‌ درد زانویم خوب شده بود و مطمئن بودم که می‌توانم از پس این سفر برآیم. اما به‌خاطر درد زانو، با بریتیش ایرویز تماس گرفتم تا برای سوار و پیاده‌شدن از هواپیما در مبدأ و مقصد، ترتیب یک ویلچر را بدهند. با وجود این آغاز ناخوشایند، اما پایان بسیار خوشحال‌کننده‌ای داشتم. درد زانویم در طول سفر کمتر شد، به طوری که حتی هنگام پرواز برگشت، از ویلچر استفاده نکردم و به این ترتیب، اولین تجربه‌ام به آفریقا فراتر از انتظارم بود.

نظر پزشک متخصص

جالب است بدانید، پژوهش جامعی در آمریکا نشان داده که نشانه‌های زانودرد و شیوع آن و ورم مفاصل زانو طی یک دوره‌ی ۲۰ ساله، یعنی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۴ بدون در نظر گرفتن سن و وزن، سه برابر شده است.

بیمارستان جراحی‌های خاص نیویورک، از مراکز درمانی دانشگاهی پیشرو در زمینه‌ی سلامت اسکلتی عضلانی است و دکتر دیوید میمان به‌عنوان جراح ارتوپد که در تعویض مفصل زانو و لگن تخصص دارد، اطلاعاتی درباره‌ی زانودرد ارائه کرده است.

زانودرد چقدر شایع است و چه علائمی دارد؟

زانودرد

زانودرد بیماری بسیار شایعی بین بزرگسالان به‌حساب می‌آید. اکثر مردم قدری زانودرد را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند و با رسیدن به دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ و بالاتر،‌ این درد نیز شیوع بیشتری پیدا می‌کند. شایع‌ترین قسمت درد زانو در جلوی زانو اتفاق می‌افتد که هنگام بالا یا پایین‌رفتن از پله یا بلندشدن از روی صندلی یا چمباته‌زدن تشدید می‌شود. زانودرد اغلب پس از نشستن طولانی‌مدت هنگام پرواز نیز بدتر می‌شود و اگر هنگام نشستن، زانو خم باشد، افراد معمولاً درد بیشتری را تجربه می‌کنند.

آسیب‌دیدگی خاصی نظیر پارگی مینسک یا فرسودگی آهسته‌ی مفاصل می‌تواند عامل زانودرد باشد،‌ هرچند فرسودگی مفصل بسیار رایج‌تر است و با افزایش سن افزایش می‌یابد. غضروف زانو نیز مشابه پاشنه‌ی کفش یا لاستیک خودرو است که فرسوده می‌شود و در اثر زمان، سن و میزان استفاده، وضعیت بدتری پیدا می‌کند.

چرا باید پیش از سفر طولانی، علت زانودرد را شناسایی کنید؟

زانودرد

وقتی زانودرد دارید، می‌خواهید علت آن را بفهمید و بدانید که چه‌نوع فعالیت‌هایی آن را تشدید می‌کند. اطلاع از اینکه سطح ناصاف نظیر خیابان‌های سنگ‌فرش یا سواحل شنی می‌تواند درد زانو را بدتر کند، باعث می‌شود که این‌گونه فعالیت‌ها را کم کنید. اگر این درد در ناحیه‌ی جلوی زانو باشد،‌ پس شهرهایی که پله یا تپه‌های زیادی دارد، سفر را برایتان دشوارتر می‌کند.

چرا سفرهای طولانی با قطار یا هواپیما باعث تشدید زانودرد می‌شود؟

زانودرد

نشستن طولانی‌مدت با زانوهای خم‌شده می‌تواند درد زانو را بیشتر کند؛ به همین دلیل ایستادن و راه‌رفتن در قطار یا هواپیما مفید است. مسافران حرفه‌ای اغلب توصیه می‌کنند که باتوجه به بودجه‌تان، بلیط هواپیما بهترین صندلی‌ را بخرید. مهم‌ترین نکته در سفرهای طولانی، پرهیز از نشستن طولانی است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که هرازگاهی شروع به پیاده‌روی در قطار یا هواپیما کنید.

پیش از سفر، چه اقدامات پیشگیرانه‌ای را می‌توان برای زانودرد انجام داد؟

زانودرد

استفاده از تسکین‌دهنده‌های بدون نسخه یا داروی ضدالتهابی تجویز دکتر می‌تواند قبل از پرواز به کاهش درد زانو کمک کند. کورتیزون نیز گزینه‌ی خوبی برای افراد مبتلا به آرتروز  است و همین طور درمان مناسبی هنگام عود علائم این بیماری محسوب می‌شود. تزریق کورتیزون اغلب چند روز طول می‌کشد تا تأثیر خود را نشان دهد و مدت‌زمان اثر آن نیز از فردی به فردی دیگر متفاوت است. تزریق کورتیزون برای دردهای خفیف زانو توصیه نمی‌شود، اما در موارد زانودرد شدید می‌تواند تسکین خوبی به‌خصوص قبل از سفر باشد.

اگر در طول سفر دچار زانودرد شدید،‌ چه کاری باید انجام دهید؟

اگر در طول سفر زانودرد به‌سراغ‌تان آمد، می‌توانید این اقدامات استاندارد را انجام دهید:

  • فشار را از روی زانوها بردارید و استراحت کنید.
  • روی محل درد یخ بگذارید.
  • از جوراب واریس یا بانداژ استفاده کنید.
  • پا را بلند کنید.
  • استامینوفن بخورید، اما از حد تجویزشده بیشتر نشود.
  • از داروهای ضدالتهابی، طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

البته اگر از درد شدید زانو رنج می‌برید، باید به پزشک مراجعه کنید تا متخصص مربوطه مشکل شما را بررسی کند.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه