چگونه گردشگر حیات وحش خوبی باشیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چگونه گردشگر حیات وحش خوبی باشیم؟

گردشگری حیات وحش، یکی از انواع گردشگری است که علاقه‌مندان به طبیعت، به آن توجه ویژه‌ای دارند. ولی گاهی این سبک از گردشگری برای حیات وحش می‌تواند خطرآفرین باشد.  

گردشگران حیوانات را دوست دارند. اکثر علاقه‌مندان به طبیعت دوست دارند به حیوانات نزدیک شوند و در مورد آن‌ها بیشتر یاد بگیرند. ولی حقیقتی که بسیاری از گردشگران از آن آگاهی ندارند، این است که فرصت‌هایی که در سفر برایشان فراهم می‌شود تا با حیوانات از نزدیک تماس داشته باشند، معمولا حاصل فعالیت‌های بشری است که حیوانات وحشی را به کار وا می‌دارد.

تفاوت‌های زیادی بین گردشگری مسئولانه و اخلاقی و گردشگری حیات وحشی که برای حیوانات مشکل‌ساز است، وجود دارد. مقاله‌ای در مجله نشنال جئوگرافیک با این عنوان منتشر شده است: «رنج نادیدنی: حقیقت سیاه پنهان در گردشگری حیات وحش». برای گردشگران که معمولا به باغ وحش‌ها و پارک‌های ملی سر می‌زنند تا حیوانات را ببینند، تشخیص این مورد سخت است که آیا کاری که انجام می‌دهند اخلاقی است یا آسیبی برای حیوانات به دنبال دارد.

برای اینکه مطمئن شوید این قبیل مراکز با حیوانات به درستی رفتار می‌کنند، ۵ استاندارد موسوم به «۵ آزادی» در نظر گرفته شده است.

قبل از اینکه برای تماشای حیات وحش و نزیک شدن به حیوانات برنامه‌ریزی کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

تحقیق کنید

گردشگری حیات وحش

دنبال جاهایی برای بازدید بگردید که به حیوانات رسیدگی می‌کنند، غذای آن‌ها به خوبی تامین می‌شود و همیشه به آب تمیز دسترسی دارند. اماکنی که در تریپ ادوایزر رده بندی بالاتری دارند ممکن است با حیوانات، انسانی رفتار نکنند. نظراتی که یک ستاره و دوستاره داده‌اند، حتما بخوانید، چون معمولا در مورد شرایط حیوانات در این اماکن، نظراتی توسط بازدیدکنندگان ثبت شده است.

فضا را بررسی کنید

دقیقا بررسی کنید که آیا حیوانات محیط مناسبی در اختیار دارند، در فضای وسیع و مناسبی قرار دارند، دارای حفاظ در برابر حیوانات دیگر هستند، جای راحتی برای استراحت دارند و آیا جایی جدا از جمعیت دارند تا در آن آرام بگیرند؟ برخی اماکن مرتبط با حیات وحش از کلماتی مثل پناهگاه حیات وحش یا منطقه حفاظت شده استفاده می‌کنند. اگر چنین اماکنی این قول را به بازدیدکنندگان می‌دهند ولی امکان نزدیک شدن تعداد زیادی از گردشگران به حیوانات را ایجاد کرده‌اند، در بازدید از آن‌ها تجدید نظر کنید.

به دنبال علائم هشدار باشید

گردشگری حیات وحش

از اماکنی که در آن‌ها حیوانات به وضوح دچار آسیب و جراحت شده‌اند یا مجبور می‌شوند در فعالیت‌های مختلفی شرکت کنند که آن‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد، اجتناب کنید. یا از اماکنی که در آن محیط مخصوص حیوانات، تمیز نیست، حیوانات مجبور به سواری دادن هستند، توسط مردم شسته می‌شوند، زنجیر شده‌اند، نمایش اجرا می‌کنند و... دوری کنید. این کارها برای حیوانات وحشی نرمال نیست حتی برای آن‌هایی که در اسارت به دنیا آمده‌اند.

رفتاری آرام داشته باشید

به خاطر داشته باشید که جمعیت زیاد و سر و صداهای غیرمعمول می‌تواند حیوانات را مضطرب کند به خصوص آن دسته از حیواناتی که تحت تعلیم بر اساس ترسانده شدن قرار گرفته‌اند یا در زمان تولد از مادر جدا شده‌اند.

دنبال محیط‌های طبیعی باشید

به دنبال تجربه‌هایی باشید که در طی آن حیوانات را در محیط طبیعی زندگی‌شان و با رفتارهای طبیعی‌شان ببینید.

گردشگری حیات وحش در سراسر دنیا صنعتی درآمدزا است. فعالیت‌های فردی ما می‌تواند تاثیرات جمعی داشته باشد و به فعالان این بازار یادآوری کند که مردم، حامی گردشگری اخلاقی هستند. وقتی گردشگران تصمیم بگیرند و نشان دهند که رفتار انسانی با حیات وحش را ارج می‌نهند، بازار گردشگری حیات وحش نیز به سمت رفتار انسانی با حیوانات تغییر جهت می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه