هتل های سبز چه روش هایی برای حفاظت از محیط زیست به کار می‌برند؟

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
هتل های سبز چه روش هایی برای حفاظت از محیط زیست به کار می‌برند؟

هتل‌های سبز یا هتل‌های دوستدار محیط زیست با به کارگیری راهکارهایی، سعی دارند هرچه بیشتر خود را محیط زیست سازگار کنند و کمترین اثر منفی را بر مادر زمین بگذارند.

اقامتگاه‌ها این روزها تلاش می‌کنند ردی از خود در طبیعت باقی نگذارند. در این مقاله روش‌هایی را که هتل‌های سبز به کار می‌گیرند تا کمترین آسیب را به محیط زیست بزنند، برمی‌شماریم.

هتل‌های سبز یا همان هتل‌های دوستدار محیط زیست، به هتل‌هایی گفته می‌شود که اقدامات موثری در راستای بهبود وضعیت محیط زیست انجام می‌دهند تا این صنعت، کمترین ضرر را بر محیط طبیعی بگذارد.

در سراسر جهان هتل‌ها و تفرجگاه‌ها روش‌های سازگار با محیط زیست و اجتماع را اتخاذ می‌کنند. مثلا یک کمپ سافاری در کنیا توسط مردم بومی سامبورو اداره می‌شود و این بدین معنا است که سود و درآمد حاصل از آن، مستقیما به مردم محلی می‌رسد؛ یا تفرجگاهی در فیجی به‌طور ارگانیک ۸۰ درصد محصولات مورد استفاده در تمامی رستوران‌هایش را خودش پرورش می‌دهد؛ و برخی هتل‌ها به‌طور کامل استفاده از بطری‌های پلاستیکی را حذف کرده‌اند.

در ادامه به ۶ روشی که هتل‌های سبز در راستای حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهند، اشاره می‌کنیم.

مالکیت مردم محلی

هتل های سبز یا دوستدار محیط زیست

اگر مردم محلی مالک هتل‌ها و تفرجگاه‌ها باشند، سود حاصل از این کسب و کارها مستقیما به خود آن‌ها برمی‌گردد

کمپ سارارا (Sarara Camp) در شمال کنیا توسط مردم بومی سامبورو اداره می‌شود و تمامی سود حاصل از این کمپ، به خود مردم محلی برمی‌گردد و صرف حفاظت از حیات وحش منطقه می‌شود. 

در پارک ملی Nitmiluk  در شمال استرالیا، مردم بومی Jawoyn، مالکیت و اداره اقامتگاه Cicada  بر عهده دارند  و مسافران می‌توانند تمامی جوانب زندگی و مناظر سکونتگاه مردم بومی Jawoyn (که هزاران سال است آنجا زندگی می‌کنند) را از نزدیک ببینند و لمس کنند. 

معماری سازگار با محیط زیست

هتل های سبز یا دوستدار محیط زیست

اقامتگاه Pikaia  که در جزیره سانتا کروز در جزایر گالاپاگوس (که تنوع زیستی بسیار گسترده‌ای دارد) واقع شده است، با مواد طبیعی و قابل بازیافت ساخته شده و با اسباب و مبلمانی که از درخت ساج اکوادور ساخته شده، تجهیز شده است. Pikaia در یک مزرعه بزرگ دامداری قرار دارد و درختان و سبزیجات محلی در این زمین کشت می‌شود؛ در نتیجه لاک‌پشت‌های بزرگ و پرندگان بومی به این سرزمین بازگشته‌اند. 

بهره‌وری و بازدهی انرژی

هتل های سبز یا دوستدار محیط زیست

۱۷ کمپ سافاری صحرایی در جنوب صحرای آفریقا ۱۰۰٪ از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند

۱۷ کمپ سافاری صحرایی در جنوب صحرای آفریقا ۱۰۰٪ از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، مثل کمپ بومبو که در دلتای اوکاوانگو بوتسواما. هتل Six Senses  با ۲۴ ویلای خصوصی که همگی استخر هم دارند، در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد و طوری طراحی شده است که با استفاده از باتری‌های تسلا و پنل‌های خورشیدی که در پشت بام اقامتگاه‌ها قرار دارد، انرژی مورد نیاز آن کاملا از انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

براندو (Brando) واقع در پلی‌نزی فرانسه هم از انرژی خورشیدی و هم از زیست‌سوخت نارگیل استفاده می‌کند. این تفرجگاه مجهز به تکنولوژی‌ای است که آب سرد عمق اقیانوس را برای تهویه هوا تحت کنترل خود درمی‌آورد و مصرف انرژی را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. 

منابع غذایی سازگار با محیط زیست

هتل های سبز یا دوستدار محیط زیست

تفرجگاه جزیره Laucala در فیجی مزرعه ۲۴۰ هکتاری دارد که ۸۰ درصد محصولاتی را که در این تفرجگاه برای تهیه غذا استفاده می‌شود، به‌صورت ارگانیک در همین مزرعه پرورش می‌دهد و این دستاورد کمی برای یک جزیره خصوصی دورافتاده کوچک نیست.

هتل‌ها و تفرجگاه‌های شانگلاری-لا (Shangri-La Hotels and Resorts) در چین و هنگ‌کنگ نیز همان‌طور که شورای نظارت بر صنایع دریایی تصدیق کرده است، از منابع غذایی دریایی سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند.  

فرصت‌های اجتماعی

هتل های سبز یا دوستدار محیط زیست

سینگیتا (Singita) با ۱۲ کمپ و اقامتگاه در آفریقا، ۲ مدرسه آشپزی دارد؛ یکی در تانزانیا و دیگری در آفریقای جنوبی که دوره‌های آشپزی سالانه معتبر بین‌المللی رایگان برای مردم محلی (که درخواست داده‌اند و طی روندی سخت، انتخاب شده‌اند) برگزار می‌شود. تعدادی از فارغ‌التحصیلان این دوره در آشپزخانه‌های سینگیتا استخدام می‌شوند و برخی دیگر نیز در اقامتگاه‌های محلی مختلف به کار گرفته می‌شوند.

در مهمانخانه جزیره فوگو (Fogo Island Inn) در نیوفاندلند کانادا، با اعطای وام‌های کوچک از کسب و کار مردم محلی حمایت می‌کند که شاید اگر چنین حمایت‌هایی نباشد، ممکن است نتوانند این حرفه را سر پا نگه دارند، مثل کشاورزانی که مواد غذایی رستوران این مهمانخانه را تامین می‌کنند. 

حفظ منابع آبی

هتل های سبز یا دوستدار محیط زیست

هتل‌های Even  با ۱۰ شعبه در سراسر آمریکا، یکی از هتل‌های زنجیره‌ای است که در محوطه خود از فیلترهای تصفیه آب و همچنین بطری‌های رایگان قابل استفاده مجدد استفاده می‌کند.

در نیویورک سیتی هتل Brooklyn Bridgetakes  یک گام فراتر گذاشته و سیستمی با تایمر ۵ دقیقه‌ای کنار دوش برای ذخیره آب تصفیه‌شده در هر اتاق قرار داده است تا مهمانانی که می‌خواهند مصرف آب را به حداقل برسانند، از آن استفاده کنند. سیستم جمع‌آوری آب روی پشت بام هم به آبیاری پارک Brooklyn Bridge کمک می‌کند که در کنار هتل قرار دارد. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه