الواح هخامنشی در انتظار ویزا برای بازگشت به ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
الواح هخامنشی در انتظار ویزا برای بازگشت به ایران

مدیر کل حقوقی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری از بازگشت بخش اول الواح هخامنشی به ایران بعد از ارسال ویزای کارمند دانشگاه شیکاگو خبر داد.

در اردیبهشت ماه سال جاری، محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌ فرهنگی کشور، از توافق صورت گرفته و اخذ مجوزهای لازم برای ارسال ۱۷۸۰ لوح گلی هخامنشی از وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داده بود. در این رابطه، ابراهیم شقاقی، مدیر کل حقوقی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری، از عودت الواح مذکور پس از ارسال ویزا برای فرد همراه الواح خبر داد و گفت:

بحث ما این بود که دانشگاه شیکاگو همه الواح را یک‌جا تحویل بدهد، اما آن‌ها از همان ابتدا قصد داشتند الواح را قسمت به قسمت تحویل دهند، شاید برداشت‌ها از صحبت‌های معاونت میراث‌ فرهنگی اشتباه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نهایتا آنچه که اکنون اتفاق افتاده، این است که باید یک بخش از الواح را همراه با یکی از کارمندان شیکاگو بفرستند، بیان می‌کند:

در حال هماهنگی مباحث مربوط به ویزا با وزارت امورخارجه هستیم تا این اتفاق رخ دهد، در نامه‌ای به وزارت امور خارجه، اعلام کردیم که آن طرف (دانشگاه شیکاگو و فرد همراه با الواح) آماده است، ویزا باید برای او فرستاده شود تا الواح به ایران بیایند؛ بنابراین زمانی‌که ویزا آماده و به مقصد فرستاده شود، بخش نخست الواح به ایران مسترد می‌شود.

طالبیان در آن نشست خبری اعلام کرده بود «به گفته‌ دکتر عبدالمجید ارفعی، ۱۲ تا ۱۳ هزار لوح کامل و قطعات کوچک از الواح براساس رأی دادگاه عالی آمریکا باید به کشور برگردانده شوند، اما اکنون اگر اعتراض‌های اولیه جواب ندهد، میراث فرهنگی شکایت‌های قانونی خود را تا اخرین لحظه انجام خواهد داد. وی در این رابطه تصریح کرد:

به طرف آمریکایی اعلام کرده‌ایم تا در صورتی که ارسال الواح هخامنشی از ابتدا و براساس نامه‌ای از سوی دانشگاه شیکاگو به صورت مجموعه‌ای باید به ایران انجام می‌شد، آن نامه را در اختیار ما قرار دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه