موزه مردم‌شناسی ارامنه اصفهان در کلیسای وانک افتتاح شد

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان دوشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
موزه مردم‌شناسی ارامنه اصفهان در کلیسای وانک افتتاح شد

موزه مردم‌شناسی ارامنه اصفهان، شنبه شب، اول تیرماه ۱۳۹۸ در کلیسای وانک افتتاح شد.

شنبه گذشته، اول تیرماه ۱۳۹۸، با حضور استاندار، اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران، مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی استان در کلیسای وانک، موزه مردم‌شناسی ارامنه افتتاح شد.

این موزه به نمایش فرهنگ و آداب و رسوم، مردم‌شناسی، لباس و وسایل زندگی و همچنین تجارت ساکنان محلی ارمنی‌نشین جلفای اصفهان پرداخته است.

بخش ابتدایی این موزه به هنرهای تزیینی، صنعت چاپ و وسایل منزل ارامنه ساکن اصفهان اختصاص یافته و در بخش دوم، اتاق خانم‌ها، دفتر کار آقایان و وسایل پخت و پز مربوط به دوره‌های صفویه تا پهلوی به نمایش گذاشته شده است.

بخش دیگری از این موزه به کلیسا، مدرسه و آلات موسیقی قدیمی ارامنه اختصاص دارد؛ در بخش چهارم تصاویر ۳۰ نفر از نامداران محله جلفا و همچنین عکس‌های عکاس نامدار آلمانی، ارنست هولستر قابل‌مشاهده است. هولستر در زمان ناصرالدین شاه به ایران آمده بود و حدود ۲۰ سال در اصفهان بود. وی عکس‌هاس ارزشمندی از اصفهان و جلفا تهیه کرد.

موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان

استاندار اصفهان در این مراسم ضمن اشاره به نقش و مشارکت ارامنه در پیشرفت علمی کشور و حضور در دانشگاه‌ها به‌عنوان استاد، از دکتر گاسپارین نام برد و افزود:

دکتر «گاسپارین» نمونه‌ای از این دانشمندان ارامنه است که به‌عنوان استاد ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منشأ خدمات بزرگی برای تربیت دانشجویان این رشته بود که همواره از وی به نیکی یاد می‌شود.

موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان

او تاسیس چنین موزه‌ای را نشان از قدرت تاریخی محله ارمنی ‌نشین جلفا دانست و اضافه کرد:

تاسیس این موزه تاثیر بسزایی در معرفی بیش از پیش فرهنگ ارامنه این شهر و زندگی مسالمت آمیز آن‌ها با هموطنان مسلمان خود به بازدیدکنندگان کلیسای وانک خواهد داشت.

برای سفر به اصفهان،‌ می‌توانید تور اصفهان را در کجارو به‌راحتی جستجو کرده و تور مورد نظر خود را از میان فروشنده‌های معتبر با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین شما می‌توانید فهرست کامل جاهای دیدنی زنجان را در کجارو ببینید. اطلاعات کامل هر جاذبه، آدرس و موقعیت جغرافیایی دقیق روی نقشه، جاذبه‌های رایگان، تصاویر و نظرات سایر کاربران در مورد هر مکان دیدنی، اطلاعاتی است که می‌توانید در این بخش بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه