زیباترین جاهایی که در سفر به ارمنستان باید از آن دیدن کنید

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
زیباترین جاهایی که در سفر به ارمنستان باید از آن دیدن کنید

ارمنستان تاریخ غنی و طبیعت بکری دارد و سفر به‌جای‌جای این کشور می‌توان لحظات به‌یادماندنی برایتان خلق کند. این کشور به‌جز ایروان، جاهای زیبای دیدنی زیادی دارد که باید بشناسید.

ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است که تاریخ غنی و مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد. این کشور ناشناخته چشم‌اندازهای طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی دارد که معمولا از شهرها دور هستند و باید دل به طبیعت زد تا چنین گوهرهای پنهانی را کشف کرد. برای سفر به ارمنستان، ادامه مقاله را دنبال کنید؛ چون می‌خواهیم زیباترین جاهای دیدنی این کشور را معرفی کنیم تا آن‌ها را به برنامه سفرتان اضافه کنید. 

برای مشاهده و مقایسه انواع تور ارمنستان زمینی و هوایی می‌توانید به وب‌سایت کجارو سر بزنید؛ به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

ایروان

ایروان

سفر به ارمنستان بدون بازدید از پایتخت آن، ایروان، کامل نمی‌شود. این شهر پر از است جاها و مناطق جذاب که باید رفت و از آن‌ها بازدید کرد. در خیابان‌های ایروان قدم بزنید، برای داشتن چشم‌اندازهای پانورامیک ار پله‌های مجموعه کاسکاد بالا بروید، از موزه‌های متعدد شهر دیدن کنید و طعم غذاهای محلی را بچشید. موقعیت جغرافیایی عالی این شهر، این امکان را فراهم کرده است که بتوانید به‌راحتی در تورهای یک‌روزه، از سایر شهرها و جاهای دیدنی ارمنستان بازدید کنید و ش دوباره به ایروان برگردید. 

کلیسای جامع اچمیادزین (Etchmiadzin Cathedral)

کلیسای جامع اچمیادزین ارمنستان

شهر اچمیادزین تنها ۳۰ دقیقه با ماشین از ایروان فاصله دارد و نقش بسیار مهمی در تاریخ این کشور ایفا کرده است. ارمنستان یکی از اولین کشورهایی بود که دین مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی خود به رسمیت شناخت و این کلیسای جامع به‌منظور بزرگداشت این رویداد، در محل یک معبد بت‌پرستی باستانی ساخته شد.

صومعه نوراوانک (Noravank Monastery)

صومعه نوراوانک ارمنستان

قدمت نوراوانک به قرن ۱۳ میلادی می‌رسد

زمانی که به ارمنستان سفر می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این کشور صومعه‌های قدیمی متعددی داد و نوراوانک یکی از برحسته‌ترین آن‌ها در کل کشور است. تپه‌های صخره‌ای سرخ رنگ دورتادور صومعه را فراگرفته‌اند. قدمت نوراوانک به قرن ۱۳ میلادی می‌رسد. اگر زمان کمی دارید و هنوز تصمیم نگرفته‌ای در سفر به ارمنستان از کجا دیدن کنید، صومعه نوراوانک را می‌توانید در برنامه سفرتان بگنجانید. 

تنگه نوراوانک

تنگه نوراوانک ارمنستان

یکی دیگر از مکان‌های شگفت‌انگیزی که در ارمنستان باید دید، تنگه نوراوانک در استان Vayots Dzor است. در غارهای جذاب این منطقه پرسه بزنید که اشیا و کفش‌های ماقبل تاریخ در آن وجود دارد و قدمت آن‌ها به عصر مس یا کالکولیتیک بازمی‌گردد. علاوه بر این، این منطقه به‌خاطر وجود انواع پرنده از جمله کرکس و عقاب و همچنین دیواره‌های صخره‌ای که رنگ آن در اوقات مختلف روز تغییر می‌کند، شهرت دارد. 

دریاچه سوان

دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان است

دریاچه سوان بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی این کشور محسوب می‌شود. این دریاچه هم مکانی فرهنگی است و هم تفریحی. در اطراف دریاچه سوان صومعه‌های باشکوهی وجود دارد که می‌توانید به بازدید از آن‌ها نیز بروید، اما اگر به‌دنبال جایی پرآرامش هستید، به‌سمت ساحل بروید. از آنجایی که این کشور خط ساحلی ندارد، دریاچه سوان جای فوق‌العاده‌ای برای گرفتن حمام آفتاب، شنا یا بادسواری (اسکی بادی) است.

گیومری (Gyumri)

گیومری ارمنستان

گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان است

گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان است و بازدید از آن، واقعا ارزشش را دارد. پس از گشت‌وگذار در شهر، برای تماشای مناظر فوق‌العاده‌ای از گیومری، به قلعه سیاه بروید و حتما از مجسمه مادر ارمنستان که در نزدیکی آن قرار دارد، دیدن کنید. علاقه‌مندان به موزه نیز حتما از سفر به این شهر لذت خواهند برد، چون گیومری میزبان چند نهاد فرهنگی مهم این کشور از جمله موزه Dzitoghtsyan معماری ملی و زندگی شهری، خانه‌موزه Sergey Merkurov و خانه‌موزه خواهران Aslamazyan است. 

قلعه آمبرد (Amberd Fortress)

قلعه آمبرد ارمنستان

معنی اسم این قلعه «قلعه‌ای در ابرها» است

قلعه آمبرد یکی از شگفت‌انگیزترین جاهایی است که در ارمنستان باید به گشت‌وگذار در آن پرداخت. معنی اسم این مکان «قلعه‌ای در ابرها» است و چشم‌اندازی که از این بالا مشاهده می‌کنید، واقعا خیره‌کننده است. قدمت این بنا به قرن هفتم میلادی بازمی‌‌گردد و فاصله آن از ایروان با ماشین، حدود یک ساعت است. با این حال توجه داشته باشید که در طول زمستان، بارش برف می‌تواند منجر به بسته شدن راه‌های منتهی به قلعه شود. 

صومعه گغارد (Geghard Monastery)

صومعه گغارد ارمنستان

دره آزات میزبان صومعه گغارد، یکی دیگر از جاهای زیبای این کشور، است. اگرچه کلیسای اصلی ۸۰۰ سال قبل بنا شده است، تاریخ صومعه به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد. گفته می‌شود این صومعه توسط گریگور روشنگر بنا شده و برخی بر این عقیده هستند که یکی از نیزه‌هایی که هنگام به صلیب کشیدن مسیح از آن استفاده شده، ر این صومعه قرار داشت. 

صومعه خور ویراپ (Khor Virap)

صومعه خور ویراپ ارمنستان

شاید بهترین مکان برای لذت بردن از چشم‌اندازهای نفس‌گیر کوه آرارات، صومعه خور ویراپ باشد. این منطقه در تاریخ ارمنستان نقش بسیار برجسته‌ای ایفا کرده است؛ گریگور روشنگر قبل از درمان پادشاه تیرداد سوم، ۱۴ سال اینجا زندانی بود. پس از آن، پادشاه نیز مسیحی شد و دین رسمی کشور را مسیحیت اعلام کرد. 

شهر تاریخی دوین (Dvin)

شهر تاریخی دوین ارمنستان

دوین قدیمی‌ترین شهر و پایتخت سابق ارمنستان در قرون وسطی است

علاقه‌‌مندان به تاریخ حتما از سفر به دوین لذت خواهند برد؛ اینجا قدیمی‌ترین شهر و پایتخت سابق ارمنستان در قرون وسطی است. دوین حدودا در سال ۳۳۰ میلادی بنا شده و هنوز هم پس از آنکه در طول جنگ جلال‌‌الدیم و هجوم مغول‌ها در اواسط قرن ۱۳ میلادی نابود شد، بقایایی از آن باقی مانده است.

اینجا می‌توانید در میان ویرانه‌های شهر پرسه بزنید و یافته‌های باستان‌شناسی را تحسین کنید. به‌علاوه، این شهر مناظر مدرن‌تری هم دارد که از آن جمله می‌توان به کلیسای سنت هاروتیون (St. Harutyun Church) اشاره کرد که ۱۸ سال قبل ساخته شده است. 

صومعه تاتو و آبشار شاکی (Tatev Monastery and Shaki Waterfall)

صومعه تاتو و آبشار شاکی

صومعه تاتو یکی دیگر از جاهای فراموش‌نشدنی برای بازدید در ارمنستان است. اینجا کمی از ایروان دور است و باید با ماشین مسیری ۴ ساعته را بپیمایید تا به این صومعه و آبشار زیبا برسید؛ اما مناظر فوق‌العاده‌ این منطقه ارزشش را دارد. این صومعه قرون‌وسطایی در انتهای تنگه‌ای عمیق قرار دارد و دورادور آن را مناظر کوهستانی شگفت‌انگیز احاطه کرده است.

برای رسیدن به صومعه باید سوار تراموای برقی شوید که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، اما در نهایت با چشم‌انداز پانورامیک جذابی روبه‌رو خواهید شد.

گذرگاه سلیم (Selim Pass)

گذرگاه سلیم ارمنستان

گذرگاه سلیم بخشی از جاده مشهور ابریشم بود که آسیا را به اروپا متصل می‌کرد. این گذرگاه بین ایروان و دریاچه سوان قرار دارد و پر است از کاروان‌سراهای باستانی که هنوز هم سالم باقی مانده‌اند. کاروان‌سراها مجتمع‌هایی بودند که در جاده‌ها به‌عنوان محل ملاقات، هتل و مکانی برای خرید برای بازرگانان و مسافران کاربری داشتند. 

جرموک

جرموک ارمنستان

جرموک ۴۰ چشمه‌ آبگرم درمانی دارد

اگر به‌دنبال مقصدی پرطرفدار برای استفاده از چشمه‌های آبگرم هستید، جرموک همان جایی است که در ارمنستان باید از آن دیدن کنید. این شهر ۴۰ چشمه‌ آبگرم درمانی دارد. خواص درمانی آب این چشمه‌ها و همچنین آب و هوای معتدل منطقه، مردم محلی را از سراسر ارمنستان به جرموک می‌کشاند. به‌منظور چشیدن رایگان آب معدنی به گالری آب (Gallery of Water) بروید؛ همچنین از آبشار جرموک که دومین آبشار بزرگ این کشور است، بازدید کنید. 

خندزورسک (Khndzoresk) 

خندزورسک ارمنستان

منطقه سیونیک میربان یکی دیگر از جاهای دیدنی جذاب ارمنستان است؛ شهر غاری خندزورسک، جایی که تا دهه ۵۰ میلادی زندگی در آن جریان داشت. اینجا سکونتگاه منحصربه‌فردی است که گویی در آن زمان متوقف شده است. پل جدیدی برای ارتباط ۲ بخش روستا ایجاد شده است که از روی آن می‌توانید مناظر خیره‌کننده‌ای از مناطق اطراف را مشاهده کنید. 

کشور ارمنستان پر است از چنین بناهای باشکوه و طبیعت بکری. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این کشور، فهرست کاملی از جاهای دیدنی ارمنستان رادر کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه