اهمیت نجات مرجان‌ها؛ به‌ مناسبت روز جهانی صخره‌های مرجانی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۰
اهمیت نجات مرجان‌ها؛ به‌ مناسبت روز جهانی صخره‌های مرجانی

دیروز، اول ژوئن، روز جهانی صخره‌های مرجانی بود که با هدف جلوگیری از نابودی مرجان‌ها دراثر افزایش دمای آب دریاها،‌ آلودگی صنعتی،‌ آلودگی پلاستیکی و... نام‌گذاری شده است.

اول ژوئن با ابتکار گروهی از کسب‌و‌کارهای هاوایی، روز جهانی صخره‌های مرجانی نامیده شد که باهدف اطلاع‌رسانی درباره‌ی کاهش سلامتی صخره‌های مرجانی اقیانوس‌ها بود. بااینکه صخره‌های مرجانی کمتر از یک درصد بستر اقیانوس‌ها را اشغال کرده‌اند، اما زیستگاه بیش از ۲۵ درصد از حیات دریایی هستند. مرجان‌های سراسر دنیا به‌دلیل افزایش دمای آب دریاها،‌ آلودگی صنعتی،‌ آلودگی پلاستیکی،‌ ماهیگیری بیش‌ازحد، فاضلاب، کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی و سوء‌مدیریت اورتوریسم درحال نابودی هستند.

صخره‌های مرجانی هاوایی که در نزدیکی ساحل قرار دارند، تقریباً درمعرض خطر انقراض هستند. همین آسیب‌پذیری نشان می‌دهد که چرا قانون‌گذاران، شرکت‌ها و سازمان‌های محلی به‌دنبال حفاظت از محیط‌زیست دریایی این منطقه هستند. اما چه‌کاری از گردشگران و شهروندان برمی‌آید؟

استفاده از ضدآفتاب سازگار با مرجان‌ها

صخره های مرجانی

تعدادی از مواد شیمیایی مورداستفاده در ضدآفتاب‌ها نظیر اکسی‌بنزون و اکتیل متوکسی‌سینامات از عوامل سفیدشدن مرجان‌ها هستند. باتوجه به این یافته‌ها، فروش ضدآفتاب‌های حاوی این مواد شیمیایی، از آغاز سال ۲۰۲۱ ممنوع خواهد شد؛ اما مرجان‌ها تا آن زمان منتظر نمی‌مانند! Raw Elements USA، شرکت تولید ضدآفتاب سازگار با مرجان‌ها و از پایه‌گذاران روز جهانی مرجان‌ها است که از آوریل سال ۲۰۱۸ مشارکتی را با هواپیمایی‌های هاوایی آغاز کرده است تا به مسافران هاوایی درباره‌ی خطرات شیمیایی تهدیدکننده‌ی مرجان‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

از ضدآفتاب‌های ضدآب، معدنی و غیرنانو (مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن با قطر ۱۰۰ نانومتر یا بیشتر باشند) استفاده کنید که ضمن محاظت از پوست،‌ برای صخره‌های مرجانی ضرر ندارد. همچنین این ضدآفتاب‌ها حتماً باید حاوی موادی نظیر اکسید روی باشند تا بتوانند از پوست دربرابر طیف وسیع امواج فرابنفش UVB و UVA محافظت کنند. پوشیدن لباس آستین‌بلند و لباس ضدآفتاب rash guard (نوعی لباس محافظ که هنگام شنا، غواصی و موج‌سواری پوشیده می‌شود) نیز محافظ خوبی دربرابر آفتاب به‌حساب می‌آیند و درعین‌حال، نیاز به ضدآفتاب را کم می‌کنند.

فاصله‌گرفتن از مرجان‌ها

بااینکه صخره‌های مرجانی شاید شبیه به سنگ باشند، اما ساختارشان از پولیپ‌های مرجانی زنده تشکیل می‌شود و وقتی آن‌ها را لمس می‌کنید، پا روی آن می‌گذارید یا به‌عنوان محلی برای لنگرانداختن قایق استفاده می‌کنید، احتمال آسیب به این جاندار وجود دارد. از اسنورکلینگ استفاده کنید و بدن و لوازم خود را از مرجان‌ها دور نگه‌دارید.

انتخاب فعالیت‌ها و اپراتورهای تور مناسب برای مرجان‌ها

از فعالیت‌هایی استفاده کنید که اپراتورهای تور دارای گواهی گردشگری پایدار ارائه می‌کنند، چراکه به‌این‌ترتیب، مطمئن می‌شوید نقشی در تخریب محیط‌زیست نخواهید داشت. شرکت غیرانتفاعی Hawaii Ecotourism Assn، به‌عنوان نهاد ثالث، این گواهی‌ها را ارائه می‌دهد. بیش از ۴۰ اپراتور از اوهایو، مائوئی، کائوآئی و جزیره‌ی هاوایی، این گواهی را دریافت کرده‌اند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

آموزش راهنماها در زمینه‌ی منابع فرهنگی و طبیعی و همچنین روش‌های پایدار دفع زباله، حفاظت از آب، بهره‌وری انرژی و تحصیلات از شروط لازم برای اخذ گواهی پایداری به‌حساب می‌آید. علاوه‌براین، شناکردن و غذادادن به حیات‌دریایی به‌هیچ‌عنوان مجاز نیست.

به‌دنبال نشان آبی‌رنگ گواهی گردشگری پایدار در اپراتورهای تور باشید یا گزینه‌های سازگار با مرجان‌ها را انتخاب کنید. اگر درباره‌ی لباس‌ و تجهیزات لازم مطمئن نیستید، می‌توانید از اپراتورها درباره‌ی روش‌شان سؤال کنید.

ماهیگیری بیش‌ازحد نیز می‌تواند تعادل اکوسیستم‌های پیرامون صخره‌های مرجانی را به‌هم‌بزند. عملیات‌های ماهیگیری که به‌عنوان مثال ازطریق ریسمان یا تله‌ی ماهیگیری انجام می‌شوند، آسیب فیزیکی به صخره‌های مرجانی و زیستگاه دریایی اطراف آن می‌زنند.

اجتناب از مصرف پلاستیک یک‌بار مصرف

صخره های مرجانی

علاوه‌بر ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف در هاوایی، ظروف غذایی پلی‌استایرن نیز از اول ژوئیه در هاوایی و مائوئی ممنوع می‌شود. بااینکه طرح ممنوعیت استفاده از نی‌های پلاستیکی در سال ۲۰۱۸ رأی نیاورد، اما بسیاری از کسب‌و‌کارها به‌صورت داوطلبانه آن را کنار گذاشته‌اند. سان فرانسیسکو، سیاتل و همین طور چندین خطوط کروز نیز همین روش را دنبال کرده‌اند.

قانون‌گذاران هاوایی قصد دارند کلیه‌ی پلاستیک‌های یک‌بار مصرف رایج در صنعت غذا و نوشیدنی نظیر ظروف و بطری‌های پلاستیکی را به‌طور کامل ممنوع کنند. این اقدام شاید زیاده‌روی به‌نظر برسد، اما آلودگی پلاستیکی می‌تواند آسیب شدیدی به اکوسیستم‌های دریایی وارد کند.

علاوه‌براین، هزینه‌ی پاکسازی این زباله‌ها که در تمام نقاط جزایر هاوایی به‌چشم می‌خورد، به‌طور چشمگیری برای مردم محلی افزایش یافته است. هرچه میزان استفاده از پلاستیک کمتر شود، احتمالاً پلاستیک کمتری از سواحل، آب دریا و همین  طور شکم حیات دریایی سر درمی‌آورد. به‌دنبال خرید وسایل، بطری‌ها و ظروف غذای چندبار مصرف و استفاده از آن‌ها باشید. همه‌ی این ملاحظات باعث می‌شود سفری اصولی داشته باشید و علاوه‌بر سفر آگاهانه، به جامعه‌ی محلی، محیط‌زیست و حیات‌وحش احترام بگذارید که شامل فاصله‌گرفتن از حیات‌وحش، لمس‌نکردن مرجان‌ها، احترام به مالکیت خصوصی و حمایت از کسب‌و‌کارهای محلی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع latimes

دیدگاه