بازگشایی مرکز کنترل مأموریت هیوستون به مناسبت ۵۰ سالگی فرود روی ماه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
بازگشایی مرکز کنترل مأموریت هیوستون به مناسبت ۵۰ سالگی فرود روی ماه

به مناسبت ۵۰ سالگی فرود اولین انسان روی ماه که در ۲۰ ژوئیه‌ی ۱۹۶۹ اتفاق افتاد، مرکز کنترل مأموریت هیوستون درست مشابه آن زمان بازسازی شده است و از اوایل ژوئیه به‌روی عموم باز خواهد شد.

روز ۲۰ ژوئیه‌ی ۱۹۶۹ بود که نیل آرمسترانگ به‌عنوان اولین انسان قدم به ماه گذاشت و این روز را در تاریخ ثبت کرد. بدون هدایت فوق‌العاده‌ی مردانی که این مأموریت را از مرکز کنترل مأموریت آپولو مستقر در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون برعهده داشتند، او هرگز نمی‌توانست به چنین موفقیتی برسد.

مرکز کنترل مأموریت هیوستون

پنج دهه بعد از این ماجرای تاریخی، این مرکز کنترل مأموریت با بودجه‌ی پنج میلیون دلاری مورد بازسازی قرار گرفته است و از اول ژوئیه ۲۰۱۹ به روی عموم باز خواهد شد. مرکز کنترل مأموریت آپولو همچنین هدایت سایر مأموریت‌های سفر آپولو به ماه و مأموریت‌های اسکای‌لب و شاتل فضایی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. ساندرا تتلی، مأمور بازسازی تاریخی مرکز فضایی جانسون، می‌گوید:

مأموریت ما تبدیل وضعیت این مرکز به زمان ۲۰ ژوئیه‌ی ۱۹۶۹ بود. ما پژوهش تاریخی فراوانی درباره‌ی این مرکز انجام دادیم تا مشابه اولیه‌ی آن را بازآفرینی یا بازسازی کنیم.

مرکز کنترل مأموریت هیوستون

درباره‌ی کلیه‌ی کنسول‌های فرمان، صندلی‌های دارای روکش پلی‌استر و تلویزیون‌های مدار بسته (circuit TV) بادقت درخور توجهی پژوهش و بررسی شده است تا اتاق کنترل مأموریت و چهار اتاق مجاورش مشابه همان روز تاریخ‌ساز شوند.

زمانی‌که بازدیدکنندگان وارد اتاق تماشا می‌شوند، فضای داخلی این مرکز با نورها، صفحه‌های نمایش و کنسول‌هایی که دارای صدا و تصویر هستند، آن‌ها را به اتاق تماشای ۲۰ ژوئيه‌ی ۱۹۶۹ می‌برد.

مرکز کنترل مأموریت هیوستون

تتلی می‌گوید:

بازدیدکنندگان شاهد پنج بخش از مأموریت آپولو ۱۱ خواهند بود: لحظه‌ی پایین آمدن و فرود روی ماه، اولین قدم‌ها روی ماه، خواندن لوح یادبود توسط آلدرین و آرمسترانگ از ماه‌نشین آپولو، تماس نیکسون، ‌رئیس جمهور آمریکا، پس از آنکه فضانوردان پرچم آمریکا را روی ماه برافراشتند و همچنین بازگشت امن فضانوردان. بازدیدکنندگان می‌توانند تمام این وقایع را از صفحه‌های نمایش بازآفرینی‌شده تماشا کنند. کلیه‌ی فایل‌های ویدئویی ۱۰۰ درصد دقیق هستند و تماشاگران را به آن روز تاریخی می‌برند. تنها حلقه‌ی مفقوده‌ی این رویداد جهانی،‌ افراد آن دوران هستند.

اتاق کنترل عملیات‌های مأموریت ۲ (MOCR-2) در سال ۱۹۸۵ به‌عنوان یک جاذبه‌ی تاریخی ملی تعیین شد و در سال ۱۹۹۲ به فعالیت خود پایان داد. این اتاق مدرن و تاریخی تا سال ۲۰۱۷ وضعیت اسفباری پیدا کرد، به‌طوری‌که سازمان پارک‌های ملی آمریکا آن را جزو تأسیسات درمعرض خطر نابودی قرار داد. تااینکه بازسازی و مرمت این مجموعه با همکاری مرکز فضایی جانسون انجام و بودجه‌ی آن به‌همت مرکز فضایی غیردولتی هیوستون جمع‌آوری شد.

مرکز کنترل مأموریت هیوستون

افتتاحیه‌ی خصوصی این مرکز در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ و افتتاح رسمی آن برای عموم مردم در اوایل ژوئیه خواهد بود. بازدیدکنندگان در این تاریخ می‌توانند درقالب تور ترام ناسا (NASA Tram Tour) که به بازدید از مرکز فضایی هیوستون اختصاص دارد، از این مرکز نیز دیدن کنند که در بلیط ورودی گنجانده شده است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه