آتش سوزی در تپه هگمتانه مهار شد؛ برنامه‌ریزی برای رفع مشکل همیشگی آتش‌سوزی

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان یکشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰
آتش سوزی در تپه هگمتانه مهار شد؛ برنامه‌ریزی برای رفع مشکل همیشگی آتش‌سوزی

محوطه تاریخی هگمتانه همدان، ظهر دیروز دچار آتش‌سوزی شده است که با تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی، آتش خاموش شده و خوشبختانه آسیبی به بافت تاریخی محوطه وارد نشده است.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، ساعت ۱۴:۵۰ شنبه ۲۵ خرداد، گزارشی در مورد وقوع آتش‌سوزی در تپه هگمتانه همدان به سازمانه ۱۲۵ اعلام شد. با اعزام نیروهای آتش‌نشانی و نیروهای کمکی به محل، درنهایت در ساعت ۱۷:۰۹، آتش مهار شد.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه گفت:

این آتش‌سوزی آسیبی به محوطه تاریخی وارد نکرده است و حریق در دقایق اولیه به‌طور کامل مهار شده است.

بهرام توتونچی علت آتش‌سوزی را نامعلوم اعلام کرد و گفت:

با توجه به این که همه ساله در فصل تابستان شاهد آتش‌سوزی علف‌های هرز در محوطه تپه هگمتانه هستیم نمی‌توان گفت این آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

محوطه این تپه تاریخی وسعت زیادی دارد که در فصل‌های بهار و تابستان، بخش زیادی از آن با علف‌های هرز پر می‌شود. این علف‌ها با دروگر ماشینی از بین می‌روند؛ اما در بخش‌هایی که امکان درو کردن وجود ندارد، علف‌ها در این فصل از سال به دلایل نامعلومی دچار حریق می‌شوند.

به گفته توتونچی، در این خصوص همکاری خوبی با سازمان آتش‌نشانی وجود دارد و به محض وقوع حادثه، ماموران در محل حاضر شده‌اند و آتش در این محوطه ظرف دو ساعت خاموش شده است.

این مقالم مسئول در ادامه افزود:

با توجه به این که حریق در این منطقه در فصل تابستان معمولا تکرار می شود در نشست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که با کارشناسان مختلف داشته‌ایم به دنبال رفع کامل مشکل حریق علف‌های هرز در محوطه تپه باستانی هگمتانه هستیم.

آتش‌سوزی دیروز، حدفاصل تپه هگمتانه تا کلیسا را درگیر کرده بود که کنترل و خطر به طور کامل رفع شد. خوشبختانه آسیبی به محوطه تاریخی هگمتانه وارد نشده است.

محمدرضا بیاناتی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، با توجه به اینکه علت آتش‌سوزی مربوط به حریق مراتع بوده است از شهروندان خواست تا از رها کردن زباله‌هایی مانند شیشه‌های شفاف و بطری‌های پلاستیکی در جاهایی که مراتع خشک دارند، خودداری کنند.

تپه هگمتانه همدان

تپه هگمتانه که شهری زیرزمینی را در خود جای داده است، در قسمت شمالی و در بافت قدیمی شهر همدان در انتهای خیابان اکباتان قرار دارد. این تپه‌ی باستانی که پهناورترین تپه‌ی تاریخی کشور نیز به‌شمار می‌رود، در شهر همدان امروزی قرار دارد و از قدمتی حدود ۳ هزار سال برخوردار است. این مکان یکی از جاهای دیدنی همدان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه