صدمین سالگرد اولین پرواز برفراز اقیانوس اطلس

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
صدمین سالگرد اولین پرواز برفراز اقیانوس اطلس

۱۵ ژوئن ۲۰۱۹ مصادف با ۱۰۰ سالگی اولین پرواز هواپیما برفراز اقیانوس اطلس است که به‌مدت ۱۶ ساعت توسط دو خلبان بریتانیایی انجام شد.

در شهر گالوی ایرلند،‌ یادبود عجیبی وجود دارد که نشان می‌دهد تاریخ هوانوردی ۱۰۰ سال قبل از آنجا آغاز شد، زمانی‌که جان آلکلاک و آرتور برون، اولین پرواز بدون توقف برفراز اقیانوس اطلس را به سرانجام رساندند. ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹ مصادف با ۱۰۰ سالگی این موفقیت تاریخی است.

اولین پرواز برفراز اقیانوس اطلس

درست ۱۹ سال بعد از اینکه برادران رایت توانستند اولین هواپیمای موتوردار دنیا را بسازند، آلکلاک و برون دومین موفقیت در عرصه‌ی هوانوردی را رقم زدند و برای اولین بار بدون توقف برفراز اقیانوس اطلس پرواز کردند. این پرواز از سنت جان در کانادا به مقصد کلیفدن در ایرلند انجام شد. یادبود این ماجرای تاریخی شاید دور از انتظار باشد، چراکه سازه‌ای تخم‌مرغی شکل است که در محل فرود این دو نفر پس از سفر تاریخی‌شان قرار دارد و بیشتر از آنکه نمادی از این دستاورد بزرگ در صنعت هوایی باشد، به موشکی شباهت دارد که از انباری در زیرزمین بیرون آمده است و شکل ظاهری آن تاحدودی با تپه‌های اطراف آن هماهنگی دارد.

اولین پرواز برفراز اقیانوس اطلس

امروزه پرواز برفراز اقیانوس اطلس، به بخشی از روال عادی زندگی مدرن تبدیل شده است و حدود ۲۵۰۰ هواپیما هر روز از روی اقیانوس اطلس پرواز کرده و مسافران را باسرعت و آرامشی نسبی جابه‌جا می‌کنند.

در مقایسه با امروز، سفر آلکلاک و برون چندان لذت‌بخش نبود. آن‌ها کنترل ترافیک هوایی مدرن امروز را نداشتند، هرچند که آن زمان ترافیکی وجود نداشت که نگران‌ آن باشند. ابزارهای ناوبری ساده، بدنه‌ی هواپیما و دو موتور رولز رویس ایگل، تنها امکانات این دو نفر در سفر هوایی با هواپیمای دوباله‌ی ویکرز ویمی بود. در سفری که در اتاق باز خلبان و با سرعت ۱۱۰ مایل بر ساعت (۱۷۷ کیلومتر بر ساعت) انجام می‌شد، تنها وسیله‌ی آسایش خلبانان، لباس‌های سفارشی‌ مارک بربری بود که آن‌ها را گرم نگه‌می‌داشت.

اولین پرواز برفراز اقیانوس اطلس

آن‌ها موفق شدند این سفر را در عرض ۱۶ ساعت به‌پایان برسانند، هرچند که لحظه‌ی فرودشان بیشتر به یک تصادف کنترل‌شده شبیه بود. درهرصورت این سفر موفقیت‌آمیز بود. این دو خلبان بابت موفقیت‌شان، ۱۰ هزار دلار از روزنامه‌ی دیلی میل بریتانیا جایزه گرفتند که به پول امروز حدود ۶۵۰ هزار دلار می‌شود. آلکلاک و برون به‌پاس قدردانی از همه‌ی کسانی که در این راه به آن‌ها کمک کرده بودند، مبلغ جایزه را بین مهندسان و کارگرانی که در ساخت هواپیما و موتور آن دخیل بودند، تقسیم کردند.

این روزها، هواپیماهای مدرن پرواز خود را در مدت ۶ یا ۷ ساعت انجام می‌دهند و هواپیمای کونکورد می‌توانست فاصله‌ی بین فرودگاه جان اف کندی نیویورک تا فرودگاه هیترو لندن را فقط درعرض ۳٫۵ ساعت طی کند.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه