۱۰ کاری که در محله فاتیح استانبول می‌توانید انجام دهید

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
۱۰ کاری که در محله فاتیح استانبول می‌توانید انجام دهید

اسم محله فاتیح (فاتح) استانبول برای گردشگران آشنا است و هر کسی با علائق مختلف می‌تواند از گذراندن وقت در این محله لحظات خاطره‌انگیزی داشته باشد. اما بهترین کارها و تفریحاتی که در محله فاتیح می‌توان تجربه کرد، چیست؟

اگرچه معمولا اکثر گردشگران گمان می‌کنند محله فاتیح به‌خاطر جو مذهبی حاکم بر آن، یکی از محله‌های قدیمی مسلک استانبول است، اما در حقیقت این محله کاملا جهانی است و کارهای متنوع و مختلفی می‌توان در آن انجام داد. فاتیح یکی از مهم‌ترین جاهایی است که باید در سفر به استانبول از آن دیدن کنید. 

از مسجد فاتیح دیدن کنید

مسجد فاتیح استانبول

منبع عکس: وب‌سایت lalelistars

مسجد جامع فاتیح بین سال‌های ۱۴۶۲ و ۱۴۷۰ توسط محمد فاتح ساخته شده است و روی بلندترین تپه که مدفن امپراطورهای بیزانسی است، قرار دارد. اگرچه این مسجدی که هم‌اکنون وجود دارد، به‌خاطر وقوع زلزله همان مسجد اولیه نیست، اما شکوه سبک باروک این سازه کم از گذشته ندارد. پس از لذت بردن از زیبایی داخلی این بنا، به مقبره سلطان محمد بروید که دقیقا پشت مسجد قرار دارد و مکانی برای عبادت است. 

کتاب بخرید

بازار صحاف لار استانبول

منبع عکس: وب‌سایت havecamerawilltravel.photoshelter

در کنار مسجد تاریخی بایزید، بازار فروش کتاب‌های دست دوم صحاف‌لار (Sahaflar) قرار دارد و آنجا می‌توانید کتاب‌هایی از روشنفکران و نویسندگان پس از دوران عثمانی پیدا کنید. اگر عاشق کتاب هستید، این بازار جذاب می‌تواند نیاز شما به کتاب، نقشه‌های تاریخی، متون باستانی و موارد کمیاب دیگر را رفع کند؛ پس حتما سری به این بازار بزنید.

در اطراف بازار بزرگ پرسه بزنید

بازار بزرگ استانبول

منبع عکس: وب‌سایت earthtrekkers

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که هر روزه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این بازار هرروز به‌جز روزهای یکشنبه باز است و شاید بتوان آن را رنگارنگ‌ترین، پرجنب و جوش‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه استانبول معرفی کرد که در آن می‌توانید طیف گسترده‌ای از کالاها، از جواهرات، فرش و سرامیک گرفته تا غذا و لباس را در آن پیدا کنید. حتی اگر نمی‌خواهید چیزی بخرید، یک روز را صرف گشت‌وگذار در این بازار و تماشای ویترین مغازه‌های آن کنید؛ قطعا فضای رمانتیک استانبول قدیم شما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.  

در بازار مصری ادویه بخرید

بازار ادویه استانبول

منبع عکس: وب‌سایت youtube

بازار مصری یا همان بازار ادویه در محله امینونو قرار دارد و پر است از عطر و طعم عجیب شرقی. در این بازار قدم بزنید و ادویه‌های مختلف رنگی، سبزیجات و گیاهان و میوه‌های خشک‌شده، مربا، قهوه و راحت‌الحلقوم ترکی بخرید. البته حتما سری هم به غرفه‌های غرب بازار بزنید که غذاهایی از سراسر آناتولی از جمله انواع مختلفی از پنیرها را عرضه می‌کنند. 

محله فنر را کشف کنید

محله فنر استانبول

منبع عکس: وب‌سایت moganddogtravels

وقتی که خیابان‌ها کم‌کم باریک می‌شوند و شیب تندتر می‌شود، بدانید که وارد محله تاریخی فنر (Fener) شده‌اید

معمولا گردشگران محله فنر را با بالات اشتباه می‌گیرند؛ این محله یکی از محله‌های استانبول است که ساکنان یونانی دارد که با عنوان فنارنشین (Phanariotes) شناخته می‌شود. وقتی که خیابان‌ها کم‌کم باریک می‌شوند و شیب تندتر می‌شود، بدانید که وارد محله تاریخی فنر (Fener) شده‌اید.

در میان خانه‌های رنگارنگ این محله بگردید، زندگی روزانه مردم محلی را تماشا کنید و از کلیسای Ecumenical Patriarchate دیدن کنید که یکی از مهم‌ترین مراکز مسیحیت و همچنین کلیسای جامع سنت جورج است. ثروت و اهمیت فرهنگی فنر در انتظار کشف شدن است. 

در محله ساماتیا پرسه بزنید

محله ساماتیا استانبول

منبع عکس: وب‌سایت culinarybackstreets

ساماتیا (Samatya) که به معنی «جای ماسه‌ای» است، در اکثر مواقع روی نقشه پیدا نمی‌شود؛ چون این اسم، نام مدرن مصطفی پاشا است. ساماتیا که در زیبایی و از لحاظ تاریخی شبیه به محله فنر است، یکی از پرطرفدارترین لوکیشن‌ها برای کارگردانان فیلم‌های ترک محسوب می‌شود. اینجا جایی است که ترک‌ها، یونانی‌ها، ارمنی‌ها و یهودی‌ها با آرامش و صلح کنار هم زندگی می‌کردند و هنوز هم می‌توان آن را مرکزی چندفرهنگی به‌شمار آورد. در این محله می‌توانید به بازدید از کلیساهای متعدد، صومعه‌های باستانی و مکان‌های عبادت بروید و قبل از رفتن به بازار محلی ماهی، به تماشای خانه‌های سنتی چوبی ارمنی بنشینید. 

با تماشای چشم‌انداز زیبایی از استانبول، غذایتان را نوش جان کنید

شما هم جزو آن دسته گردشگران هستید که دوست دارند جاهایی با چشم‌اندازهای فوق‌العاده را کشف کنند؟ پس رستوران دریایی که در طبقه آخر هتل سون هیلز (Seven Hills Hotel) قرار دارد، مکان ایدئال شما برای صرف غذا است. این رستوران مشرف بر محله مشهور و تاریخی سلطان احمد است و این شانس را به شما می‌دهد که در حین غذا خوردن، برجسته‌ترین جاهای دیدنی استانبول را نیز تماشا کنید. صحنه زیبای غروب خورشید در کنار چشیدن عطر و طعم غذاهای محلی می‌تواند خاطره فوق‌العاده‌ای از آخرین شب اقامت‌تان در این شهر شگفت‌انگیز رقم بزند. 

چرخی در محله سلطان احمد بزنید

محله سلطان احمد استانبول

منبع عکس: وب‌سایت tripadvisor

این محله یکی از بهترین جاهای توریستی استانبول است که باید در سفر به ترکیه از آن بازدید کنید. سلطان احمد میزبان کاخ توپکاپی، موزه ایا صوفیه و مسجد کبود است و علاوه بر این جاهای دیدنی مشهور، جاذبه‌های دیگری را نیز در خود جای داده است که شما را با این گنجینه‌های تاریخی و شاهکارهای معماری خود شگفت‌زده می‌کند. پس از بازدید از جاذبه‌های مهم و برجسته، به یکی از حمام‌های ترک این منطقه بروید و خستگی‌تان را به‌در کنید. 

در اجرای رقص سماع درویش‌ها شرکت کنید

رقص سماع درویشان

منبع عکس: وب‌سایت hodjapasha

مرکز فرهنگی Hodjapasha که در یک حمام سنتی زیبا قرار دارد، تئاتر رقصی است که حتما باید به تماشای اجراهای آن بروید. در مراسم رقص سماع درویش‌ها شرکت کنید که هر شب در فضایی عرفانی برگزار می‌شود. اگر به چنین اجراهایی علاقه ندارید، یکی از اجراهای موسیقی و رقص فورکلور ترکی را انتخاب کرده و به تماشای هنر هنرمندان این مرکز بنشینید. 

خلاق باشید

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید زباله فردی، گنجینه کس دیگری است

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید زباله فردی، گنجینه کس دیگری است. موزه زباله زباله‌هایی که در اطراف شهر پیدا شده‌اند را به نمایش گذاشته است، از ته سیگار و قوطی‌های له شده، تا روزنامه‌های مچاله‌شده؛ در این موزه می‌توانید توضیحاتی از چرخه زندگی این زباله‌ها و ارزش‌شان را نیز مطالعه کنید. اینجا می‌توانید بیاموزید چگونه باید زباله‌های خانگی را مدیریت کنید تا با رعایت برخی از توصیه‌های کارآمد محیط زیست تمیزتری داشته باشیم، نسبت به اشیای بی‌مصرفی که معمولا همه آن را دور می‌ریزند خلاق‌تر باشیم و به زباله‌ها با دید تازه‌تری نگاه کنیم. 

اگر برای سفر به استانبول فرصت کافی دارید و می‌توانید از تمامی جاذبه‌های آن دیدن کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی استانبول را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه