بهترین اتوبوس‌ها برای سفرهای بین شهری

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات پنجشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
بهترین اتوبوس‌ها برای سفرهای بین شهری

اتوبوس که نوعی وسیله‌ی نقلیه عمومی محسوب می‌شود، در ایران شروعی شبیه با روند جهانی دارد. از مستندات تاریخی این‌گونه برمی‌آید که قبل از اتوبوس‌های موتوری، در ایران نیز همانند دیگر نقاط جهان، واگن‌های اسبی رواج داشتند و برای حمل و نقل مسافران استفاده می‌شدند

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت استفاده شد، اما رفته رفته این وسیله‌ی نقلیه مورد استقبال قرار گرفت و در تهران نیز استفاده شد. اتوبوس‌هایی که در ابتدا مورد استفاده قرار می‌گرفتند به‌دلیل اینکه از اروپا به کشور وارد می‌شدند اکثراً مستهلک بودند. همین موضوع باعث پایه گذاری صنعت اتومبیل سازی در ایران شد. اتوبوس‌ها بر اساس نوع کاربرد به دو دسته‌ی اصلی اتوبوس‌های درون‌شهری و اتوبوس‌های بین‌شهری تقسیم می‌گردند. در این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط قصد داریم تا بهترین اتوبوس‌ها برای سفرهای بین‌شهری را بررسی نماییم.

مستر-بلیط-اتوبوس

قبل از آنکه به سراغ مبحث مورد نظر برویم بد نیست تا نگاه بسیار مختصری به اتوبوس‌های بین‌شهری قدیمی‌تر داشته باشیم. اولین گروه از اتوبوس‌ها که به‌طور جدی برای سفرهای بین‌شهری مورد استفاده قرار گرفتند اتوبوس‌های 302 مرسدس بنز بودند که با اتاق اختصاصی شرکت اتوبوسرانی ایران پیما دیده می‌شدند. البته این اتوبوس‌ها با نام 302 مشهور نبودند، بلکه به‌عنوان اتوبوس ایران پیما یا سوپر دولوکس شناخته می‌شدند. اتوبوس‌های ایران پیما بسیار کم استهلاک بودند و بیش از ۳۰ سال عهده دار وظیفه‌ی جابه‌جایی مسافران بین‌شهری در ایران محسوب می‌شدند.

سپس اتوبوس‌های ولوو به بازار آمدند، ولوو B12 و B7. مرسدس بنزهای C457، اسکانیا C12 و برخی از اتوبوس‌های کارخانه‌ی رنو به‌دنبال ولوو یکی یکی از راه رسیدند و صنعت حمل و نقل کشور را کارآمدتر از گذشته کردند.

برترین اتوبوس‌ها برای سفرهای بین‌شهری

همان طور که ذکر شد در گذشته تعداد شرکت‌های اتوبوسرانی و ناوگان آن‌ها بسیار محدود بود، اما رفته رفته شرکت‌های مسافربری که دیگر تعدادشان کم نبود و همواره با یکدیگر در رقابت بودند به مدرن کردن ناوگان حمل و نقل خود اقدام کردند و در نتیجه سفر با اتوبوس به‌عنوان تجربه‌ای دلپذیر شناخته شد. می‌توان گفت انقلاب سفر با اتوبوس در ایران با ورود اتوبوس‌های VIP اتفاق افتاد.

اتوبوس‌های VIP

"VIP" مخفف عبارت Very Important Person و به معنی فرد بسیار مهم یا بهتر است بگوییم ویژه و سفارشی است. صندلی‌های VIP همه‌جا مشاهده می‌شوند، از ورزشگاه‌ها تا سالن‌های سینما و تئاتر و همین طور اتوبوس‌ها. بنابراین در حقیقت VIP شرکت سازنده‌ی اتوبوس نیست، بلکه نوعی از اتوبوس به شمار می‌رود.

اتوبوس‌های VIP در دو مدل تختخواب شو و نیمه تختخواب شو وجود دارند. در مدل تختخواب شو که برای سفر در طول شب بسیار مناسب است، صندلی‌ها در ردیف‌های سه تایی قرار گرفته‌اند و اتوبوس حداکثر دارای ۲۵ عدد صندلی است. همین تعدا کم باعث می‌شود که مسافر بتواند پشتی صندلی را تا ۱۴۵ درجه خم کرده و به‌راحتی استراحت کند. در بخش زیرین صندلی قسمتی تعبیه شده که مسافر می‌تواند پاهای خود را روی آن قرار دهد.

اتوبوس‌های نیمه تختخواب شو، تفاوت چندانی با گروه دیگر ندارند، در حقیقت تنها تفاوت آن‌ها میزان خم شدن پشتی صندلی‌هاست. اتوبوس‌های VIP نیمه تختخواب شو دارای ۲۶ تا ۳۶ صندلی هستند. بر اساس فضای کمی که بین صندلی‌ها وجود دارد شاید بتوان گفت این گروه از اتوبوس‌ها برای مسافت‌های کوتاه‌تر و سفر در طول روز گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند.

به‌طور کلی اتوبوس‌های VIP از صندلی‌های بسیار راحت و عریضی برخوردار هستند. شاید بارزترین ویژگی آن‌ها همین صندلی‌ها باشد. به‌دلیل اینکه برای صندلی‌ها فضای بیشتری در نظر گرفته شده، ظرفیت این اتوبوس‌ها کمتر از اتوبوس‌های عادی است. لازم به ذکر است زمانی که شما بلیط اتوبوس VIP را خریداری می‌کنید، در واقع نوع اتوبوس را مشخص کرده‌اید نه کمپانی سازنده‌ی آن‌را.

به غیر از تفاوت در نوع صندلی‌ها، اتوبوس‌های VIP از سیستم تهویه‌ی مطبوع هوا و همین طور سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد بهره‌مند هستند. لازم به ذکر است صندلی‌های این اتوبوس‌ها مجهز به مانیتور شخصی هستند و مسافر در طول سفر می‌تواند به تماشای فیلم، سریال و کارتون بپردازد، از موسیقی لذت ببرد یا حتی به انجام برخی از بازی‌های کامپیوتری بپردازد. همچنین غالب اتوبوس‌های VIP مجهز به وای‌فای هستند. یکی دیگر از خصوصیات مهم اتوبوس‌های VIP فاصله‌ی ۶۰ سانتی متری بین چرخ‌های اتوبوس تا کف آن است که باعث می‌شود در طول مسیر و به هنگام ترمز یا عبور از دست انداز، مسافر هیچ ضربه ای را حس نکند. به خاطر داشته باشید این فاصله برای تمامی صندلی‌ها یکسان است، بنابراین تفاوت خاصی بین صندلی‌های اول و آخر اتوبوس وجود ندارد. طبیعتاً قیمت بلیط اتوبوس VIP نسبت به اتوبوس‌های معمولی بیشتر است، چراکه مسافر از راحتی و امکانات بیشتری برخوردار خواهد بود.

اتوبوس VIP

از اتوبوس‌های VIP نه‌تنها در مسیرهای بین‌شهری داخل کشور استفاده می‌شود، بلکه به‌دلیل امکانات و ایمنی این گروه از اتوبوس‌ها در مسافرت‌های خارجی نیز گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌روند. در سفرهای خارجی با اتوبوس‌های VIP به غیر از خدمات رایج، پذیرایی کامل‌تری به‌صورت وعده‌های غذایی انجام می‌گیرد. سرعت نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که غالباً برای مسافران مطرح می‌گردد. اگرچه تمامی وسایل نقلیه باید سرعت مجاز را رعایت کنند، اما اتوبوس‌های مدرن نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر از سرعت بالاتری برخوردارند. جالب است بدانید اخیراً در طی مراسمی در هلند، سریعترین اتوبوس جهان معرفی شد. این اتوبوس ووبو اوکلز نام دارد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

در کنار تمامی فاکتورهایی که ذکر شد مواردی وجود دارند که رعایت آن‌ها در طول سفر علی الخصوص سفرهای طولانی به مسافر در جهت تجربه‌ای لذت‌بخش و دلپذیر کمک فراوانی می‌کند. به‌طور مثال همراه داشتن یک سرگرمی مانند جدول یا مطالعه‌ی کتاب در طول سفر ایده‌ی خوبی محسوب می‌شود. همین طور داشتن برخی از تجهیزات در سفر با اتوبوس گاهاً ضروری به شمار می‌رود. نکات لازم در مورد سفر با اتوبوس را می‌توانید با کلیک روی لینک بیشتر مطالعه کنید.

هر دو گروه اتوبوس‌های معمولی و اتوبوس‌های VIP توسط شرکت‌های زیادی ساخته می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ولوو، اسکانیا و مان اشاره کرد که در بین مسافران بسیار محبوب هستند. ولی دو برند ولوو و اسکانیا به‌دلیل اینکه خط تولید منحصربه‌فرد خود را در کشور دارا هستند بیشتر به چشم می‌خورند.

مان از جدیدترین اتوبوس‌های وارد شده به سیستم حمل و نقل کشور است. بر اساس نظرسنجی که از مسافران انجام گرفته است اتوبوس‌های مان راحت ترین و نرم‌ترین اتوبوس‌های بین‌شهری موجود در کشور هستند. مان در اصل شرکت مهندسی و صنایع سنگین آلمانی و یکی از شرکت‌های تابعه‌ی گروه فولکس واگن است.

اسکانیا که یکی از معروف‌ترین و معتبرترین شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای سنگین و مسافربری در دنیاست با نمایندگانی نظیر شرکت‌های ماموت و عقاب افشان در ایران فعالیت می‌کند. در ایران اتوبوس‌های اسکانیا که بسیار پرطرفدار نیز هستند غالباً با دو نام مارال و درسا شناخته می‌شوند.

ولوو در زمینه‌ی ساخت خودروهای سنگین فعال است. در ایران شرکت رانیران اتوبوس‌های ولوو را مونتاژ می‌کند. در بین همه مدل‌های ولوو، در ایران تنها مدل BR9 اتوبوس VIP محسوب می‌شود.

امروزه خریدهای آنلاین نقش بزرگی در صرفه‌جویی در زمان و هزینه ایفا می‌کنند. گردشگری و سفر نیز از این قافله عقب نمانده اند. اکثر افراد سفرهای خود را از طریق خرید اینترنتی ???? ????? اتوبوس و هواپیما انجام می‌دهند، چراکه دیگر محبور به صرف زمان برای رفتن به آژانس‌های گردشگری یا نمایندگی‌های فروش نیستند، بنابراین سریع‌تر خرید خود را انجام می‌دهند و از طرف دیگر در خریدهای آنلاین امکان مقایسه‌ی قیمت‌ها و حتی مدل وسایل نقلیه نیز وجود دارد. اما برای خرید آنلاین به وب‌سایتی معتبر نیاز است. مِستر بلیط که یکی از قدیمی‌ترین و مطمئن‌ترین سامانه‌های آنلاین فروش بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما است، در کمترین زمان لیست کاملی از بلیط‌های اتوبوس به مقصد مورد نظرتان را از تمامی شرکت‌های مسافربری و با ارزان‌ترین قیمت‌ها ارائه می‌دهد. در ایران شرکت‌های مسافربری رویال سفر، همسفر، سیر و سفر و ایران پیما نسبت به دیگر شرکت‌ها شناخته شده تر هستند و اغلب آن‌ها قبل از خرید بلیط توسط مسافر، وی را از مدل اتوبوس آگاه می‌سازند. در مستر بلیط در کمترین زمان مبدا، مقصد و تاریخ سفر خود را جست‌و‌جو کنید و لیست کاملی از سفرها را مشاهده کنید. در نهایت پس از انتخاب و پرداختی بسیار آسان فایل بلیط خود را دریافت کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه