حیرت دانشمندان از کشف آمونیت ۱۰۰ میلیون ساله در کهربا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
حیرت دانشمندان از کشف آمونیت ۱۰۰ میلیون ساله در کهربا

دانشمندان به‌تازگی، کهربایی در میانمار پیدا کرده‌اند که علاوه بر فسیل ۴۰ موجود دریایی و خاکی، حاوی یک آمونیت ۱۰۰ میلیون ساله نیز است.

دانشمندان در کمال تعجب و شگفتی، آمونیت ۱۰۰ میلیون ساله‌ای را در یک کهربا پیدا کردند،‌ گروهی منقرض‌شده از جانوران دریایی که از شاخه‌ی نرم‌تنان و رده‌ی سرپایان هستند. دانشمندان می‌گویند، این صمغ فسیل‌شده‌ی درخت که از معادن شمال میانمار به‌دست آمده است، می‌تواند درباره‌ی زندگی دریایی باستان به ما اطلاعات دهد. تعجب دانشمندان از آن جهت است که کهربا درحقیقت نوعی صمغ درخت است و فقط در محل گیاهان تولید‌کننده‌ی آن یافت می‌شود و به‌ندرت می‌توان فسیل یک جانور دریایی را در آن پیدا کرد. دیوید دیلچر، استاد ممتاز بازنشسته‌ی دانشگاه ایندیانا، می‌گوید:

این کشف هیجان‌انگیز می‌تواند دریچه‌ای به زندگی گذشته‌ی دریایی باز کند. فسیل موجود در این کهربا با چنین قدمتی به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از موجودات دوران باستان و دنیایی که در آن زندگی می‌کردند، به‌دست آوریم.

آمونیت‌ها، جانوران نرم‌تن صدف‌داری بودند که در دوران ژوراسیک و کرتاسه و همزمان با دوره‌ی برخی از دایناسورها زندگی می‌کردند. ازآنجاکه فسیل این جانور اغلب به‌صورت نقوشی روی شیل (نوعی سنگ رسوبی آواری) بوده است، حفظ آمونیت در کهربا، یک فسیل سه‌بعدی منحصربه‌فرد در اختیار دانشمندان قرار داده است تا بررسی دقیق‌تری روی موجودات دریایی دنیای باستان داشته باشند.

علاوه‌بر صدف آمونیت در این کهربا، ‌فسیل حداقل ۴۰ جانور خاکی و دریایی نظیر عنکبوت‌، ‌زنبور و حلزون نیز در آن وجود دارد. این تنوع جانوری که در یک محل حفظ شده‌اند، ‌شاید زمینه‌ای برای پژوهش‌های آینده باشد. نظریه‌های احتمالی درباره‌ی اینکه چطور جانوران دریایی و خاکی باهم در این صمغ گرفتار شده‌اند، عبارت‌اند از: جنگلی ساحلی با درختان تولیدکننده‌ی صمغ که در نزدیکی بقایای دریایی در امتداد ساحل وجود داشته است،‌ بقایای دریایی ازطریق یک سونامی وارد جنگل‌ تولید‌کننده‌ی کهربا شده است، یا طوفان‌های گرمسیری باعث شده‌اند که بقایای دریایی وارد خشکی شوند.

دانشمندان فرض می‌کنند که اولین نظریه محتمل‌تر باشد. فقدان بافت نرم در فسیل آمونیت و سایر موجودات دریایی درون کهربا نشان می‌دهد که آن‌ها پیش از گرفتارشدن در کهربا، مرده بودند. ‌همین دلیل، احتمال نظریه‌ی سونامی را کمتر می‌کند و پیدانشدن موجودات دریایی در سایر گونه‌های کهربا تا به امروز حاکی از آن است که وقوع طوفان‌های گرمسیری نیز شایع نبوده است.

مطالب مرتبط:

منبع futurity

دیدگاه