بازگشت الواح هخامنشی به ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
بازگشت الواح هخامنشی به ایران

معاون میراث‌ فرهنگی کشور از اعلام آمادگی موسسه شرق شناسی شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران خبر داد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌ فرهنگی کشور، با اشاره به تلاش‌های صورت‌ گرفته برای بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا به ایران گفت:

فرآیند ارسال الواح هخامنشی از آمریکا به ایران از مدت‌ها پیش آغاز شده و حتی مجوزهای لازم برای ارسال ۱۷۸۰ لوح گلی هخامنشی از وزارت خزانه‌داری آمریکا اخذ شده است.

الواح هخامنشی

معاون میراث فرهنگی درباره مراحل پیگیری عودت الواح هخامنشی افزود:

بعد از صدور مجوز ارسال ۱۷۸۰ لوح گلی هخامنشی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اعتراضی درخصوص ارسال تمام الواح هخامنشی موجود در آمریکا، هم به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو و هم از طریق وکلای ایران در آمریکا به مراجع قضایی ارسال شد تا از بهانه‌جویی‌های مختلف جلوگیری شود. اگرچه آن‌ها موظف هستند تا کل الواح را فوری تحویل دهند؛ اما با توجه به احتمال زمان‌بر بودن صدور مجوز ارسال تمام الواح هخامنشی، مقرر شد مقدمات تحویل الوح هخامنشی به ایران فراهم شود و هم‌زمان فرایند اخذ مجوز افک برای تمام الواح مذکور توسط موسسه شرق‌شناسی از وزارت خزانه‌داری آمریکا پیگیری و انجام شود.

الواح هخامنشی

طالبیان تصریح کرد که در این میان راهکارهای نحوه ارسال و تحویل الواح هخامنشی مورد بررسی قرار گرفت و موسسه شرق‌شناسی شیکاگو بهانه‌هایی مانند بیمه و تحریم را مطرح کرد که با توجه به جلساتی که با وزارت خارجه، مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری و دستگاه‌های دیگر انجام شد، مقرر شد اول با رایزنی آن‌ها متقاعد شوند که مجوز افک را کامل بگیرند و چنانچه نشد، ایران مجدداً شکایت کند؛ اما به‌دلیل احتمال طولانی شدن شکایت بعدی، با رایزنی‌های مختلف، موسسه شرق‌شناسی پذیرفت که هم‌زمان با ارسال مرحله اول، اقدام به اخذ مجوز ارسال بقیه الواح کند. ضمن این‌که مقرر شد، موضوع بیمه و ارسال الواح ـ که قانوناً برعهده موسسه مذکور است و تحویل آن‌ها به موزه ملی ایران نیز وظیفه آن‌ها است ـ از سوی موسسه شرق‌شناسی شیکاگو انجام شود.

وی ادامه داد:

به‌تازگی ایمیلی از سوی موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به دستمان رسیده که در این ایمیل موسسه شرق‌شناسی آمادگی خود را برای تحویل الواح هخامنشی به ایران در تهران اعلام کرده است. در پاسخ به این ایمیل ما نیز با هماهنگی وزارت امور خارجه کشورمان آمادگی خود را برای صدور ویزا به‌ شرط پذیرفتن همه مراحل از بیمه تا ارسال اعلام کردیم. ما آماده‌ایم تا برای موسسه شرق‌شناسی شیکاگو ویزا صادر کنیم و اکنون منتظر پاسخ رسمی آن‌ها هستیم. در رایزنی‌های صورت‌گرفته و در توافق نهایی و بنا بر اعلام موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، ۱۷۸۰ لوح تاریخی در تهران به ایران تحویل و به موزه ملی منتقل خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه