زیباترین مساجد استانبول را بشناسید

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
زیباترین مساجد استانبول را بشناسید

تاریخ پرفراز و نشیب و فرهنگ غنی استانبول در مساجد آن کرد پیدا می‌کند و می‌توانید با تماشای معماری جذاب این بناهای مذهبی، تاریخ این شهر را نیز مرور کنید. اما زیباترین مساجد استانبول کدامنذ؟

استانبول که هم بخشی از خاک آسیا را در بر می‌گیرد و هم بخشی از خاک اروپا را،  تعجبی ندارد که میراث فرهنگی غنی داشته و تاثیر زیادی بر برخی از مهم‌ترین معماری‌های آن داشته باشد. دورنمای استانبول با مناره‌های حدود ۳ هزار مسجد بسیار دیدنی است و این مکان‌های مذهبی بخش جدایی‌ناپذیر از این شهر محسوب می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم زیباترین مساجد استانبول را به شما معرفی کنیم تا آن‌ها را در برنامه سفر خود به این شهر قرار دهید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در سفر به استانبول باید انجام دهید، بازدید از این مساجد است؛ سفر به این شهر بدون بازدید از زیباترین مساجد آن کامل نمی‌شود. 

مسجد کبود

مسجد کبود استانبول

منبع عکس: وب‌سایت istanbultourstudio

احتمالا مشهورترین مسجد استانبول، مسجد کبود، به‌خاطر کاشی‌های فیروزه‌ای که در دیوارها وسقف آن به کار رفته، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌ها برای گردشگران در استانبول است.

این بنای زیبای قرن هفدهمی که آخرین مسجد باشکوه دوران عثمانی است، از پارک سلطان احمد به‌خوبی دیده می‌شود، جایی که شش مناره برجسته آن از بالای درخت‌ها مشخص است. مسجد کبود همچنین در رو‌به‌روی مسجد ایاصوفیه که شگفتی معماری دوران بیزانس است، قرار دارد.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه استانبول

منبع عکس: وب‌سایت radissonblu

مسجد سلیمانیه شاید بزرگ‌ترین مسجد استانبول نباشد، اما قطعا یکی از زیباترین آن‌ها است

مسجد سلیمانیه شاید بزرگ‌ترین مسجد استانبول نباشد، اما قطعا یکی از زیباترین آن‌ها است. این مسجد که فقط ۱۰ دقیقه پیاده از بازار بزرگ شهر فاصله دارد، شاهکار عالی معماری قرن ۱۶ است که در راس شاخ طلایی، بخشی از شبه‌جزیره تاریخی شهر، واقع شده است.

این مسجد یکی از مهم‌ترین بناهایی است که استاد بااستعداد امپراتوری عثمانی، معمار سینان، برای مشهورترین سلطان عثمانی که در جهان با عنوان «سلیمان بزرگ» شناخته می‌شود، طراحی کرده است. حتما از تابلوهای منبت‌کاری که در مقبره سلطان سلیمان قرار دارد و کاشی‌کاری‌های زیبای ورودی آن دیدن کنید.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا استانبول

منبع عکس: وب‌سایت istanbulclues

مسجد رستم پاشا که نیز توسط معمار سینان طراحی شده، مسجدی کوچک اما باشکوه است که با تزیینات سرامیکی‌اش، رقیب جدی مسجد کبود استانبول به شمار می‌رود. مسجد رستم پاش، این گوهر گران‌بها، با کاشی‌های نفیس ایزنیک پوشیده شده است؛ هیچ مسجد دیگری در شهر مثل مسجد رستم پاشا به‌وفور و به زیبایی از این کاشی‌ها استفاده نکرده است.

این بنا برای وزیر اعظم سلطان سلیمان طراحی شده و در بالای مجموعه‌ای از مغازه‌ها واقع شده است که برای حمایت مالی و همچنین ظاهری مجموعه، به این مسجد اضافه شده‌اند. این مسجد فقط ۵ دقیقه پیاده از بازار ادویه فاصله دارد؛ با این حال پیدا کردن آدرس آن ممکن است کمی دشوار باشد. 

مسجد جدید

مسجد جدید استانبول

بنای این مسجد یکی از نمادین‌ترین دورنماهای استانبول را شکل داده است

برخلاف آنچه که اسم این مسجد نشان می‌دهد، قدمت بنای آن که در محله امینونو قرار دارد، به سال ۱۶۶۳ بازمی‌گردد. ساخت مسجد جدید که در انتهای پل مشهور گالاتای استانبول بنا شده، به‌دلیل کمبود بودجه و آشفتگی‌های سیاسی، بیش از ۵۰ سال طول کشید.

این مسجد توسط شاگرد معمار سینان، داوود آقا، طراحی شده است. این آخرین مسجد امپراتوری بود که ساخته شد و هم از مسجد کبود و هم مسجد سلیمانیه، تاثیر پذیرفته است. داخل مسجد جدید، با برگ‌های طلایی، سنگ‌های مرمر و کاشی‌های ایزنیک، به زیبایی تزیین شده است. بنای این مسجد یکی از نمادین‌ترین دورنماهای استانبول را شکل داده است. 

مسجد سانجاکلار 

مسجد سانجاکلار استانبول

مسجد «جدید» سانجاکلار یکی از برجسته‌ترین و غیرمعمول‌ترین مساجد معاصر استانبول است. طراحی این مسجد را معمار مشهور ترک، امره آرولات، بر عهده داشته است؛ کسی که به‌جای ساخت مسجدی با تزیینات و دکوراسیون باشکوه، فضایی فوق مینیمالیستی بنا کرد. این ساختمان سنگی روی دامنه تپه‌ای واقع شده است و نمازخانه زیرزمینی آن فضایی شبیه به غار دارد. یک مناره مستطیل‌شکل تنها نماد این سازه است که حضور خود را از دوردست اعلام می‌کند. 

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی به «جواهر بسفر» شهرت دارد

مسجد اورتاکوی یکی از زیباترین مساجد و سازه‌های استانبول است که به‌خاطر موقعیت قرارگیری‌اش در تنگه بسفر، به «جواهر بسفر» شهرت دارد. این مسجد در محله زیبای اورتاکوی واقع شده است و در سال‌های بین ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ به دستور سلطان عبدالمجید و به سبک نئوباروک ساخته شد. معماری مسجد اورتاکوی را گارابت آمیرا بالیان و نیگوگوس بالیان، پدر و پسر ارمنی که مسئول طراحی کاخ دلماباغچه و مسجد آن نیز بودند، بر عهده داشتند. 

مسجد شاکرین

مسجد شاکرین استانبول

مسجد شاکرین نه‌تنها به‌خاطر طراحی معاصر خیره‌کننده، بلکه به‌دلیل داشتن طراحی داخلی برجسته‌اش شهرت دارد که طراحی‌اش را زینب فادیلی اوغلو، اولین زنی که در ترکیه مدرن، مسجد طراحی کرده، بر عهده داشته است. این مسجد در سال ۲۰۰۹ و برای بزرگداشت خیرانی به نام‌های ابراهیم و سمیها شاکر ساخته شد.

جذابیت نمای بیرونی مسجد به‌اندازه طراحی داخلی آن است. یکی از بخش‌های جذاب مسجد شاکرین، محراب فیروزه‌ای و طلایی و لوستر بزرگ (که طرح آن شبیه قطرات آب است ونماد نور خداوند است که شبیه باران به‌سمت عبادت‌کنندگان روانه است) آن محسوب می‌شود.

مسجد مهرماه سلطان

مسجد مهرماه سلطان

۲ مسجد قرن شانزدهمی در استانبول با نام مسجد مهرماه سلطان وجود دارد، آن هم به خاطر داستان یک عشق پنهان

۲ مسجد قرن شانزدهمی در استانبول با نام مسجد مهرماه سلطان وجود دارد، آن هم به خاطر داستان یک عشق پنهان؛ یکی در ادیرنکاپی و دیگری در اوسکودار. داستان از این قرار است که معمار سینان، نمی‌تواند به‌صورت آشکار عشق خود به دختر سلطان سلیمان به نام مهرماه سلطان (که با رستم پاشا ازدواج کرد) را بیان کند و به همین دلیل ۲ مسجد برای رمزگذاری پیام خود ساخت. گفته می‌شد که خورشید بین مناره‌های مسجد بخش اروپایی غروب می‌کند و ماه از تک مناره مسجد بخش آسیایی طلوع می‌کند و این‌چنین نام مهرماه (که به معنی خورشید و ما است) را گرامی می‌دارد. 

با توجه به تاریخ و فرهنگ این شهر، مساجد بسیار زیادی با طراحی‌ فوق‌العاده در استانبول جا خوش کرده‌اند که کشف آن‌ها می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در سفر به استانبول باشد. ما در این مقاله فقط تعدادی از این جواهرات دنیای معماری را معرفی کردیم. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی استانبول را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه