صعود به قله دماوند؛ تجربه‌ای فراموش نشدنی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
صعود به قله دماوند؛ تجربه‌ای فراموش نشدنی

قله‌ی دماوند با ارتقاع ۵,۶۱۰ متر، بلندترین کوه ایران است و به همین دلیل بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای و آماتور صعود به این قله‌ی شگفت‌انگیز را در برنامه‌ی خود قرار می‌دهند.

ایران علاوه بر تاریخ و معماری باستانی غنی‌، طبیعت بکر و بی‌نظیری نیز دارد که می‌تواند در برنامه‌ی گردشگران قرار بگیرد. صعود به دماوند، یکی از نمادهای معروف ایران، که به‌نظر می‌رسد قله‌ی آن همیشه در هاله‌ای از ابر احاطه شده است، می‌تواند ماجراجویی مهیجی برای گردشگران باشد. اگر صعود به این کوه زیبا شما را وسوسه کرده است، با ما همراه باشید تا از کوهنوردی در دماوند بیشتر به شما بگوییم.

مقاله‌ مرتبط:

قله دماوند با ارتفاع ۵,۶۱۰ متر از سطح دریا، بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است که در بخش مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد و یکی از عجایب طبیعی شگفت‌آور ایران به شمار می‌رود. دماوند نقش مهمی در فولکلور ایران به‌خصوص شاهنامه‌ی فردوسی داشته و شهرت آن بیشتر به زندانی‌شدن ضحاک در آن برمی‌گردد. علاوه بر این در داستان‌های اساطیری آمده است که در همین نقطه از ایران، آرش کمانگیر با پرتاب تیری، مرز بین سرزمین ایران و توران را مشخص کرد. در حال حاضر نیز تصویر کوه دماوند روی اسکناس ده هزار ریالی و بطری آب معدنی دماوند دیده می‌شود.

دماوند

از آنجا که تاکنون هیچ فورانی از دماوند ثبت نشده است، این کوه را به‌عنوان آتشفشان خاموش در نظر می‌گیرند؛ هرچند به‌خاطر انتشار گازهای گوگرد از نزدیکی دهانه‌ی آتشفشان، گاهی اوقات آن  را به‌طور بالقوه فعال می‌دانند. دماوند یکی از دردسترس‌ترین قله‌های پنج هزار متری در جهان است که ۱۶ مسیر با دشواری‌های مختلف برای صعود دارد. برخی از این مسیرها برای کوهنوردان باتجربه‌تر و مجهز به تجهیزات فنی مناسب است. ازطرفی، مسیری مثل دره‌ی یخار که یکی از مشهورترین یخچال‌های ایران به شمار می‌رود، تقریبا مسیری غیرممکن برای صعود تلقی می‌شود. چشمه‌های آب جوشان در بخش جنوبی باعث شده است که معروف‌ترین مسیر صعود شناخته شود و کوهنوردانی که این مسیر را انتخاب می‌کنند، در ارتفاع ۴,۲۵۰ متری کمپ می‌زنند؛ مسیر غربی صعود نیز به‌خاطر مناظر خیره‌کننده‌ی غروب خورشید مشهور است. بهترین زمان صعود به دماوند، از خرداد تا اوایل مهرماه است و ماه‌های سرد زمستان فقط برای کوهنوردان فصلی توصیه می‌شود.

دماوند

یک برنامه‌ی ایدئال صعود به دماوند حدود چهار تا پنج روز طول می‌کشد، هرچند کوهنوردان حرفه‌ای با بدن ورزیده می‌توانند در عرض دو روز به قله برسند. سینا عباس‌نژاد، عکاس سایت کالچر تریپ، به‌همراه Alibabatrek (تیمی از متخصصان که در هر دو حوزه‌ی فرهنگ و طبیعت تورگردانی می‌کنند) در توری چهار روزه به دماوند صعود کردند. او می‌گوید:

ما برای اجتناب از ارتفاع‌زدگی مجبور به صعودهای هم هوایی بودیم، به این معنا که ما به منطقه‌ای بالاتر از محل کمپ می‌رفتیم و بعد به پایین برمی‌گشتیم تا به ارتفاع عادت کنیم.

دماوند

از آنجا که کوهنوردی‌های زیادی در قله‌ی دماوند انجام می‌شود، اقامتگاه‌ها، کمپ‌ها و مهمان‌خانه‌ها در طول مسیر به‌چشم می‌خورد که بهترین آن‌ها را می‌توان مجتمع پلور دانست که توسط فدراسیون کوهنوردی ایران ساخته شده است. صعود به دماوند مطمئناُ یکی از خاطره‌انگیزترین تجربیات را برایتان رقم خواهد زد. نه‌تنها حس بی‌نظیر موفقیت را می‌چشید، بلکه پس از صعود مورد احترام بسیاری از ایرانی‌ها قرار می‌گیرد که شاید بسیار لذت‌بخش‌‌تر باشد.

اگر به شهر دماوند سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی دماوند را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

گالری عکس‌های صعود به دماوند،‌ عکس‌ها از سینا عباس‌نژاد

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه