قدرت کشورها در صنعت پرورش طیور

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات سه شنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
قدرت کشورها در صنعت پرورش طیور

بنابر مقاله منتشر شده در وب‌سایت سازمان خواربار جهانی، صنعت پرورش طیور به‌عنوان یک صنعت بسیار حساس در تأمین منابع پروتئینی جوامع انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی در تلاشند تا با ارائه تسهیلاتی، به پرورش دهندگان طیور در جهت تولید هرچه بیشتر گوشت طبیعی کمک شایانی بکنند. ازاین‌رو می‌توان کشور‌های اروپایی و آلمانی را بیشترین تولید کنندگان منابع پروتئینی در جهان نامید که اگر کل این مقدار را به شش قسمت تقسیم کنیم، سه ششم این میزان را کشور‌های امریکایی و دو ششم آن نیز متعلق به کشور‌های اروپایی است، سایر کشور‌های جهان نیز جمعا یک ششم گوشت مورد نیاز خود را تولید می‌کنند.

پرورش طیور

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا کشور‌های اروپایی و امریکایی بیشترین تولید کنندگان و البته صادرکنندگان منابع گوشتی در جهان هستند و چرا سایر کشور‌های آفریقایی و آسیایی توانایی رقابت با این کشور‌ها را ندارند. در بررسی پاسخ اولیه اگر میزان تولید گوشت هر قاره را با جمعیت آن قاره بررسی کنیم، به پاسخ درستی نخواهیم رسید چراکه قاره آمریکا یک میلیارد جمعیت جهان را شامل می‌شود و قاره آسیا ۴٫۵ میلیارد که میزان تولید گوشت قاره آمریکا چهار الی پنج برابر تولید گوشت در قاره آسیا است. اما در صورت مقایسه درآمد جمعیت این دو قاره به نتایج دقیق‌تری خواهیم رسید، طبق بررسی‌های انجام شده متوسط درآمد آمریکایی‌ها چهار الی پنج برابر درآمد مردمان کشورهای آسیایی و آفریقایی بوده است؛ بنابراین کاملا طبیعی است که میزان مصرف گوشت و در نتیجه میزان تولید گوشت در کشور‌های امریکایی و اروپایی سه الی چهار برابر سایر کشورها باشد.

بررسی قدرت و تکنولوژی کشور‌ها در صنعت پرورش طیور

اما جدای از بحث فوق، اگر بخواهیم قدرت کشور‌ها را در زمینه پرورش انواع طیور و قدرت تولید دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جوجه کشی و پرورش طیور بررسی کنیم، باز کشور‌های امریکایی و اروپایی حرف اول را می‌زنند؛ چراکه این کشورها با در دست داشتن برترین و بروز ترین تکنولوژی‌های دنیا قادر به ساخت دستگاه‌های جوجه کشی بسیار دقیق و حرفه‌ای هستند که در ساخت آن‌ها از حسگر‌های بسیار دقیق، سیستم‌های تأمین دما و رطوبت دقیق و لحظه ای و… استفاده شده است. همچنان که دستگاه‌های جوجه کشی هواباتور، برینسا و… چنین کیفیتی را دارا هستند.

پرورش طیور

البته از این میان می‌توان کره جنوبی را نیز یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های دستگاه جوجه کشی حرفه‌ای نامید. دستگاه جوجه کشی آرکام با قدرت جوجه کشی بسیار بالا توانایی جوجه کشی از تخم تمامی پرنده‌های گوشتی را داشته و نقش زیادی در تأمین گوشت بسیاری از کشور‌ها داشته است. این دستگاه‌ها به بسیاری از کشور‌های اروپایی، امریکایی و آسیایی صادر می‌شوند.

علاوه بر دستگاه جوجه کشی سایر تکنولوژی‌های تاثیر گذار در صنعت پرورش طیور مهندسی دقیق سالن پرورش و کیفیت و دوام دستگاه‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه موجود در آن است، که این موارد تاثیر زیادی در جلوگیری از بیماری‌ها و افزایش راندمان تولید داشته و بهداشت سالن پرورش طیور را افزایش می‌دهد.

دستگاه‌های جوجه کشی چطور میزان تولید گوشت را افزایش می‌دهند؟

همان طور که اشاره شد، هرچه دستگاه‌ها قدرت تولید و راندمان بیشتری داشته باشند و به عبارتی در آن‌ها از قطعات دقیق و با کیفیتی استفاده شده باشد، به همان میزان می‌تواند درصد تولید جوجه و در نهایت میزان تولید گوشت را افزایش دهد. این میزان دقیقا به درآمد کشور‌ها مربوط می‌شود، از آنجایی که بیشتر کشور‌هایی آسیایی و افریقایی درآمد آن‌چنانی ندارند، در نتیجه با خرید دستگاه‌های چینی ارزان‌قیمت اقدام به تولید جوجه و گوشت مصرفی می‌کنند که به‌دلیل بازدهی و راندمان پایین دستگاه‌های چینی عملا میزان تولید گوشت در این کشور‌ها پایین می‌آید، با توجه‌به اینکه قسمت اعظمی از گوشت مصرفی را گوشت پرندگان و ماکیان تشکیل می‌دهد.

اما دستگاه‌های جوجه کشی فوق‌العاده با کیفیت و البته گران‌قیمت مانند برینسا و آرکام فقط توسط مردمان کشور‌های خاصی قابل خرید است و با توجه‌به اینکه در این دستگاه‌های قطعات گران قیمتی مانند حسگر sht ساخت کشور سوئیس استفاده شده، انتظار راندمان جوجه کشی بسیار بالایی نیز از آن‌ها می‌رود. پس با حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که میزان درآمد کشور‌ها و البته قدرت پول ملی آن‌ها تاثیر زیادی در روند تولید سالانه گوشت دارد که کشور‌های آمریکایی رتبه نخست را کسب کرده‌اند.

چرا روند تولید گوشت در ایران پایین است؟

متاسفانه به‌دلیل نبود تکنولوژی‌های جدید در تولید خوراک اولیه دام و واردات بی‌رویه گوشت یخ زده، روند تولید گوشت و پرورش طیور در ایران رو به کاهش است، اما با توجه‌به افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت طیور در چند سال اخیر، مردم ترجیح خود را بر خرید گوشت داخلی می‌دهند و این عامل سبب افزایش روند تولید گوشت در داخل کشور شده است، که از این میان تولید دستگاه‌های جوجه کشی پیشرفته مانند دستگاه‌های جوجه کشی اسکندری نیز تاثیر زیادی در افزایش راندمان جوجه کشی و در نتیجه افزایش میزان گوشت مصرفی خانوار‌ها داشته است.

پرورش دام‌هایی مانند گوسفند و گاو با توجه‌به اینکه دوره بازگشت سرمایه ای نسبتا طولانی دارند، آن‌چنان به‌صرفه نبوده و در طول مدت پرورش با بیماری‌های زیادی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد که هزینه‌های پرورش آن را نیز به مراتب افزایش خواهد داد و در نتیجه سرانه تولید ملی گوشت را نیز دستخوش تغییر خواهد ساخت، اما پرورش پرنده‌هایی مانند بلدرچین یا مرغ نژاد راس که دوره پرورش کوتاه ۴۵ روزه دارند، علاوه بر کاهش دادن دوره بازگشت سرمایه، در بازه زمانی بسیار کوتاهی قادر به تأمین گوشت مصرفی خانوار‌های زیادی با قیمت بسیار کمتری خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه