۱۱ دلیل که شما را برای سفر به باکو مشتاق‌تر می‌کند

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۱۱ دلیل که شما را برای سفر به باکو مشتاق‌تر می‌کند

کشور آذربایجان که همسایه شمال غربی ایران است، امروزه به یکی از مقاصد برتر گردشگری ایرانی‌ها و حتی سایر کشورهای جهان تبدیل شده است. اما این کشور چه دارد که باید به آن سفر کرد؟

آذربایجان، سرزمین آتش، تلفیقی از بناهای تاریخی، اسرارآمیز و عجیب و غریب است و مردم مهمان‌نوازی دارد که هرچه در توان داشته باشند، به گردشگران کمک می‌کنند. دولت این کشور با ارائه ویزای الکترونیک به رونق صنعت گردشگری این کشور کمک شایانی کرده است؛ البته کاهش قیمت نفت و کم شدن ارزش پول آن (مانات) در برابر دلار آمریکا، گردشگران غربی را بیشتر به سفر به این کشور ترغیب کرده است. البته تور آذربایجان برای ما ایرانی‌ها به‌دلیل ارزش بالای دلار و حتی مانات، یکی از تورهای نسبتا گران محسوب می‌شود، با این حال اکثر هموطنان‌مان در طول تعطیلات (به‌خصوص تعطیلات نوروز که در آذربایجان نیز جشن گرفته می‌شود)، تمایل دارند به این کشور سفر کنند. البته در ایام غیر پیک می‌توانید به قیمت خوب و مناسب با وضعیت اقتصادی‌تان، به این کشور سفر کنید. در اینجا چند دلیل برای سفر به آذربایجان، سرزمینی کوچک در کوه‌های قفقاز برمی‌شمریم. 

هر زمانی که تمایل داشتید به این سرزمین خوش آب و هوا سفر کنید، می‌توانید بهترین آفر تور باکو را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

مقرون به‌صرفه بودن

بعد از کشف چاه نفت در آذربایجان، اقتصاد این کشور وضع خوبی پیدا کرد، اما پس از پایین آمدن قیمت آن در بازار در سال ۲۰۱۵، ارزش پول این کشور در برابر دلار آمریکا ۵۰ درصد کاهش یافت. البته قبل از نوساناتی که بازار ارز در ایران داشت، ایرانیان می‌توانستند با هزینه‌های بسیار مناسب به آذربایجان سفر کنند، اما از سال قبل و با توجه به کاهش ارزش پول ملی ما، سفر به کشورهای خارجی حی کشورهای همسابه‌ای مثل آذربایجان افزایش یافت و این واژه «مقرون به‌صرفه بودن» شاید برای ما ایرانی‌ها صدق نکند. به هر حال کسانی که دوست دارند به کشوری خارجی سفر کنند، آذربایجان در مقایسه با مقاصد دیگر می‌تواند مقرون به‌صرفه‌تر باشد. پس اگر می‌خواهید سنت و مدرنیته را یک‌جا ببینید، حتما آذربایجان را در فهرست مقاصد خود قرار دهید. 

ویزای الکترونیکی آذربایجان

گردشگران ۱۰۰ کشور می‌توانند با هزینه ۲۰ دلار برای ویزای توریستی این کشور درخواست دهند

قبلا گرفتن ویزای آذربایجان زمان و هزینه زیادی نیاز داشت. اما اخیرا این کشور کار را برای اخذ ویزا سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر کرده است. گردشگران ۱۰۰ کشور می‌توانند با هزینه ۲۰ دلار برای ویزای توریستی این کشور درخواست دهند و ۳ دلار هم هزینه خدمات دریافت می‌شود و در ۳ روز کاری ویزا صادر می‌شود. سهولت دریافت ویزا خود می‌تواند دلیل خوبی برای سفر به آذربایجان باشد. 

گل‌فشان‌ها

گلفشان های آذربایجان

بیش از یک سوم گِل‌فشان‌های جهان در شبه‌جزیره آبشوران قرار دارد. گل‌فشان یا آتشفشان رسوبات به فوران گل یا رسوبات در اثر فشار گازهای زیرمینی اطلاق می‌شود. Turaghai و بویوک خانیزاداغ (Boyuk Khanizadagh) با ۷۰۰ متر، در میان بزرگ‌ترین‌های جهان قرار دارد. 

مردم محلی

مثل سایر مردم این منطقه، فرهنگ آذربایجان باعث شده اهالی‌اش بسیار مهمان‌نواز باشند

مثل سایر مردم این منطقه، فرهنگ آذربایجان باعث شده اهالی‌اش بسیار مهمان‌نواز باشند و با روی باز از مهمانان استقبال کنند. آن‌ها به بهترین شکل ممکن و در حد توان‌شان از مهمان خود پذیرایی می‌کنند. یکی از گردشگرانی که مهمان‌خانه مردم محلی در باکو بود، می‌گوید که میزبانش اصرار می‌کرد کیف دستی‌هایش را حمل کند و در گرمای ۴۰ درجه همراه او باشد. فرد دیگری که در گنجه مهمان بود، می‌گوید که یکی از مردم محلی او را به جاهای دیدنی شهر می‌برد و شب هم برای خواب او را به روستایشان برده و در قبال این کار انتظار پول نداشت. جوان‌ترهای این کشور کمی انگلیسی بلد هستند و از کمک کردن به گردشگران خوشحال می‌شوند. 

روستاهای کوهستانی

روستاهای کوهستانی آذربایجان

کوه‌های قفقاز در بخش‌‌هایی از شمال آذربایجان و گرجستان کشیده شده و روستاهای تاریخی و فرهنگی زیادی در دامنه این کوه‌ها شکل گرفته‌اند. قوبا در شمال شرق آذربایجان یکی از مقاصد گردشگری برتر محسوب می‌شود. در نزدیکی لازا، جوامع خینالیق و بودوک روستاهای جذابی را برای تجربه فرهنگ مردم محلی شکل داده‌اند. در این منطقه همچنین یهودیان شرق کوه‌های قفقاز سکونت دارند. به شما توصیه می‌کنیم در قالب تورهای یک روزه از این منطقه بازدید کنید و به‌تنهایی عازم اینجا نشوید. 

جایزه بزرگ آذربایجان

جایزه بزرگ آذربایجان

باکو، پایتخت آذربایجان، در سال ۲۰۱۷ برای دومین بار میزبان ستاره‌های جهانی فرمول یک جایزه بزرگ شد

باکو، پایتخت آذربایجان، در سال ۲۰۱۷ برای دومین بار میزبان ستاره‌های جهانی فرمول یک جایزه بزرگ شد. مسیر فرمول یک در باکو ۶ کیلومتر است و در خیابان‌های طولانی باکو مسابقه اجرا می‌شود. طرفداران این مسابقات برای تماشای رقابت‌های فرمول یک به باکو سفر می‌کنند. آژانس‌های مسافرتی ایرانی نیز در طول مسابقات، تور باکو ویژه مسابقات فرمول یک اجرا می‌کنند و علاقه‌مندان به این رقابت‌ها می‌توانند در کشور همسایه و با هزینه‌های بسیار مناسب (نسبت به تور اروپا) از نزدیک تماشاگر این مسابقات باشند. 

تاریخ، سنت و مدرنیته

باکو

معماری در آذربایجان متنوع است؛ از برج‌های مدرن شعله و خانه باشکوه دولت گرفته تا کاخ‌های قرون‌وسطایی و معابدی که در جای‌جای این کشور پراکنده شده‌اند. بخش قدیمی شهر باکو که در دیوار محصور است، عناصر قرون‌وسطایی و سبک‌های سنتی اسلامی آذربایجان را ترکیب شده است. اروپایی‌ها که در قرن نوزدهم با کشف چاه نفت، مجذوب باکو شدند، شهر قدیمی را با معماری باروک و گوتیک طراحی کردند. و مثل سایر جمهوری‌های سوسیالیستی سابق، اینجا نیز می‌توانید بلوک‌های آپارتمانی معمولی قرن بیستمی بی‌انتها را ببینید، درست مثل همان‌هایی که در اروپای شرقی و منطقه بالکان وجود دارد.

آتش، آتش، آتش

معبد آتشگاه باکو

آتش هنوز هم بخش مهمی از هویت و فرهنگ آذربایجان را شکل می‌دهد

آذر به معنی آتش است. در زمان‌های قدیم مردم محلی که پیرو آیین زرتشت بودند، آتش و چند نیروی طبیعی را، هدایای ایزدی می‌شناختند و در اطراف شعله‌های ابدی که در اثر نشت گازهای زیرزمینی روشن بودند، معابد زیادی ساخته شد. برخی معتقد هستند که آیین زرتشت ریشه در آذربایجان دارد. آتشگاه که معبد آتش در حومه باکو است، زمانی یکی از مهم‌ترین پرستشگاه‌های شهر بود. آتش هنوز هم بخش مهمی از هویت و فرهنگ آذربایجان را شکل می‌دهد و برای ادای احترام به این فرهنگ، برج‌های شعله در سال ۲۰۱۲ در باکو ساخته شد. 

فرهنگ نوشیدن چای آذربایجان

چای

آذربایجانی‌ها ارتباط عمیقی با چای دارند و در مراسم‌های باستانی به‌منظور نشان دادن صمیمیت، دوستی و مهمان‌نوازی، با چای از مهمانان پذیرایی می‌کردند. اگر به خانه کسی دعوت شوید، میزبان با چای سیاه و قند از شما پذیرایی خواهد کرد. طبق یک عادت قدیمی، مردم ابتدا قند را در چای فرو می‌برند و قبل از نوشیدن آن، قند را در دهان‌شان می‌گذارند. مردم محلی می‌گویند که این کار ریشه در دوران قرون‌وسطا دارد. حاکمان می‌ترسیدند مسموم‌شان کنند؛ اگر هنگامی که قند در چای فرو برده می‌شد، تغییری می‌کرد، پادشاهان فکر می‌کردند کسی می‌خواهد آن‌ها را مسموم کند و بکشد. 

فرش‌های سنتی

امروزه در ۷ منطقه آذربایجان فرشبافی رواج دارد

قدمت بافت فرش در آذربایجان به روزگار باستان برمی‌گردد. سنت و تکنیک‌های بافت فرش در خانواده به‌صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. مردان پشم گوسفندان را جدا می‌کردند و زنان آن‌ها را رنگ کرده و با آن‌ها فرش می‌بافتند. مردم این منطقه اکثرا برای بافت فرش از پشم استفاده می‌کردند و در طرح‌های خود رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، کرمی و آبی را به کار می‌بردند؛ هر کس الگو و درون مایه‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را داشت و داستانی در پس آن‌ها پنهان بود. امروزه در ۷ منطقه آذربایجان قالی‌بافی رواج دارد. 

کوهپیمایی در کوه‌های قفقاز

کوه های قفقاز آذربایجان

این منطقه را شاید بتوان یکی از متنوع‌ترین مکان‌ها از لحاظ فرهنگی و زبانی دانست

کوه‌های قفقاز مرز اروپای شرقی و آسیای غربی را مشخص می‌کند و از چند کشور، حتی جمهوری‌های خودمختار و ۵ منطقه زمانی عبور می‌کند. این منطقه را شاید بتوان یکی از متنوع‌ترین مکان‌ها از لحاظ فرهنگی و زبانی دانست. در فاصله کوتاهی از باکو می‌توانید در کوه‌های قفقاز ، در میان تنگه‌های شیب‌دار و دشت‌ها کوهپیمایی و پیاده‌روی کنید که به فاصله‌های در گسترده شده‌اند. تنوع در چشم‌اندازها و مناظر، هر لحظه را متفاوت می‌سازد و به شما این شانس را می‌دهد که زیبایی طبیعی گسترده آذربایجان را کشف کنید. 

آذربایجان پر از شگفتی است و در گوشه این سرزمین، چیزی وجود دارد که شما را به تحسین وا بدارد، به‌خصوص طبیعت بکر و مناظر نفس‌گیر آن. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی آذربایجان را در کجارو مشاهده کنید به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این شهر دسترسی داشته باشید.

اگر دلایل سفر به آذربایجان شما را وسوسه کرده به این کشور بروید، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به آذربایجان از نظر شرایط آب و هوایی است. اگر دوست دارید در فصل شکوفه‌ها به جایی سرسبز و خوش‌منظره سفر کنید، می‌توانید تور آذربایجان زمینی را انتخاب کنید؛ مزیت سفر زمینی این است که از زیبایی‌های مسیر نیز می‌توانید لذت ببرید و طبیعت منطقه آذربایجان ایران را نیز ببینید. البته امکان سفر هوایی به باکو نیز وجود دارد و اگر راحتی خود را به تماشای زیبایی‌های جاده ترجیح می‌دهید، می‌توانید تور آذربایجان هوایی را رزرو کنید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه