وجود سه توپ جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۵
وجود سه توپ جنگ تاریخی خلیج فارس در موزه زنگبار

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از وجود سه توپ جنگی با کتیبه فارسی در موزه زنگبار متعلق به جنگ تاریخی خلیج فارس و اخراج ارتش پرتغال خبر داد.

مرتضی رضوانفر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت:

در ماموریتی که برای شناسایی، مستندنگاری و تهیه شناسنامه از آثار ایرانی به شرق آفریقا داشتم، موارد بسیار جذاب و با ارزشی شناسایی و فهرست شد که قدمت و گستردگی اقوام ایرانی و تاثیر آن‌ها بر منطقه را نشان می‌دهد.

طبق گفته رضوانفر حدود ۱۵۰ بنای تاریخی متعلق به گروه‌های شیرازی، بلوچی، کازرونی و شوشتری در طول بیش از یک هزار سال از جمله آثار این منطقه است.

وی در ادامه سخنانش به وجود توپ‌های جنگی مربوط به جنگ تاریخی خلیج فارس اشاره کرد و افزود:

جدای از این بناهای تاریخی می توان به سه توپ جنگی غنیمت گرفته شده از ارتش امپراتوری پرتغال اشاره کرد که دارای کتیبه فارسی است و بیانگر اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس توسط امام قلی خان حاکم منطقه فارس، لار، کهگیلویه و بحرین است.

رضوانفر در توضیح این کتیبه اضافه کرد:

ارتش پرتغال نزدیک به ۱۱۷ سال در خلیج فارس حضور استعماری داشته و طبق تاریخ ذکر شده در کتیبه، در سال ۱۰۳۱ هجری قمری (۱۶۲۲ میلادی) و در زمان شاه عباس اول، پس از یک شکست بزرگ ابتدا از خلیج فارس و سپس تا آفریقا عقب نشینی کرده است، لذا شکست ارتش پرتغال در خلیج فارس و در اقیانوس هند را سرآغاز اضمحلال امپراتوری پرتغال قلمداد کرده‌اند.

او اضافه کرد:

امامقلی خان و پسرش الله وردی خان، جدای از فرماندهی بسیاری از نبردهای ایران، بانی تاسیس آثار تاریخی بسیاری در جنوب کشور مانند چندین پل، کاروانسرا، مدرسه و مسجد ارزشمند هستند که در روز خلیج فارس جا دارد نقش این شخصیت تاریخی از طریق رسانه‌ها بیشتر به مردم معرفی شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه