زیباترین معماری های سبک شوروی تفلیس که باید ببینید

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
زیباترین معماری های سبک شوروی تفلیس که باید ببینید

تفلیس زمانی تحت حکومت اتحاد جماهیر شوروی بود و این روزها در برخی نقاط شهر، می‌توان آثاری از آن دوران را مشاهده کرد. برخی از آثار معماری مدرن شوروی هنوز هم در این شهر پابرجا هستند و چهره متفاوتی به تفلیس بخشیده‌اند.

حکومت شوروی چندین سال است که از بین رفته، اما آثاری که متعلق به حکومت آن‌ها و سبک خاص آن دوران است را می‌توان در بسیاری از کشورهایی که بر آن‌ها حکومت کرده بودند، مشاهده کرد. برای کسانی که دوست دارند بقایای دوران شوروی را دنبال کنند، تفلیس مقصد بسیار مناسبی است؛ چون این شهر تعدادی از آثار معماری مدرن شوروی را در خود جای داده است. بسیاری از ساختمان‌ها متروکه هستند، تخریب شده‌اند یا بدون هیچ هدفی ساخته شده‌اند، اما برخی از آن‌ها بازسازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین آثار معماری مدرن شوروی در پایتخت گرجستان را در این مقاله فهرست کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم تا در تور گرجستان به این بناها راحت‌تر دسترسی داشته باشید. 

هر زمانی که قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید تور تفلیس را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

دفتر سابق تحریریه روزنامه زاریا وستوکا 

دفتر سابق تحریریه روزنامه زاریا وستوکا 

در حال حاضر این ساختمان به مرکز خریدی به نام مرانی (Merani shopping center) تبدیل شده و در خیابان روستاولی (Rustaveli Avenue) واقع شده است. اینجا قبلا دفتر تحریریه روزنامه روس زبان زاریا وستوکا (Zaria Vostoka newspaper) بود. این ساختمان بین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۰ توسط دیوید چیسلو (David Chislev) ساخته شده و نمونه‌ای از معماری ساختارگرا است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این ساختمان به اداره انتشارات مرانی تبدیل شد. چند سال پیش هم اینجا را به مرکز خریدی به همین نام تبدیل کردند. 

کتابخانه فنی (Technical Library)

کتابخانه فنی تفلیس

کتابخانه فنی سابق دانشگاه تفلیس در سال ۱۹۸۵ ساخته شده و شکوه و زیبایی خود را از دست داده است. این ساختمان بزرگ و باریک است و دو حفره بزرگ سیمانی در بخش انتهایی دارد. ساختمان شبیه آکوردئون یا صفحه کلید با ردیفی از فضاهای خالی و کامل باز است تا ستون‌ها را مثل دیرک‌ها حمایت کند. 

نمایشگاه گرجستان (Expo Georgia)

در نمایشگاه گرجستان معمولا نمایشگاه‌های دستاوردهای صنعتی و کشاورزی جمهوری شوروی برگزار می‌شد

نمایشگاه گرجستان بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ ساخته شده و تنها مرکز کنوانسیون این کشور است که میزبان نمایشگاه‌های تجاری و انواع کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلف بوده است. این مجموعه هنوز شامل ۱۱ عمارت، یک گلخانه، چند استخر و یک پارک است.

اینجا معمولا نمایشگاه‌های دستاوردهای صنعتی و کشاورزی جمهوری شوروی برگزار می‌شد. با این حال بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار و به شرکت سهامی تبدیل شد، اما کاربری خود را هنوز هم حفظ کرده است.

اگر  فرصت داشتید، در اطراف پارک قدم بزنید و مجسمه‌های مختلف و حجاری‌ها و نقوش برجسته آن دوران را تحسین کنید. 

وزارت ترابری

ساختمان وزارت ترابری تفلیس

ساختمان سابق وزارت ترابری، اکنون دفتر مرکزی یکی از بانک‌های مهم گرجستان (بانک گرجستان) است. این ساختمان در سال ۱۹۷۴ تکمیل شد و به خاطر طراحی خاص‌اش، یکی از مشهورترین شاهکارهای شوروی در تفلیس محسوب می‌شود. این بنا در ۱۸ طبقه و توسط معماران گرجستانی، روی تپه‌ای شیب‌دار ساخته شده است. این ساختمان از زوایای مختلف شبیه این است که ۵ سازه افقی آن روی هم قرار گرفته است.

ساختمان پست مرکزی و تلگراف

ساختمان پست مرکزی و تلگراف تفلیس

شرکت Raddison Blu قصد دارد هتلی ۵ ستاره به نام «رادیسون بلو تلگراف» در این ساختمان افتتاح کند

ساختمانی که سابقا ساختمان پست مرکزی و تلگراف بود، در خیابان اصلی تفلیس، خیابان روستاولی، قرار دارد. این بنا در سال ۱۹۸۰  ساخته شد و تکمیل آن حدود یک دهه به طول انجامید. در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که شرکت Raddison Blu قصد دارد در سال‌های آتی هتلی ۵ ستاره به نام «رادیسون بلو تلگراف» در این ساختمان افتتاح کند. امروزه یک سوپر مارکت و رستوران فست فود وندی (Wendy’) در طبقه همکف این ساختمان مشغول به کار هستند. 

تالار کنفرانس دانشکده فنی صنعتی

تالار کنفرانس دانشکده فنی صنعتی تفلیس

منبع عکس: وب‌سایت kathmanduandbeyond

تالار کنفرانس دانشکده فنی صنعتی در سال ۱۹۷۶ ساخته شد و یکی از آن ساختمان‌هایی است که متروک شد و هنوز هم بی‌استفاده مانده و در انتظار بازسازی است. این تالار کنفرانس نمای بیرونی پیچیده‌ای دارد و ویژگی‌های معماری مدرنیسم و آینده‌گرایی دارد. با این حال امروزه این نمای سردر کمی تخریب شده و خوابگاه‌ها و کلاس‌های سابق دانشکده توسط آواره‌ها و پناهجوهایی از درگیری‌های گذشته منطقه اشغال شده است. 

محل عروسی

کاخ عروسی تفلیس

سبک معماری این بنا ترکیبی از اکسپرسیونیسم دهه ۲۰ میلادی و کلیسای قرون وسطایی گرجستانی است

محل عروسی که معمولا آن را «کاخ تشریفات» می‌نامند، در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان محلی برای برگزاری عروسی ساخته شده است. سبک معماری این بنا ترکیبی از اکسپرسیونیسم دهه ۲۰ میلادی و کلیسای قرون وسطایی گرجستانی است که در همان دوران با انتقاداتی همراه بوده است. در کنار مراسم‌های عروسی، اینجا میزبان مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۷ و همچنین محل عروسی خواننده مشهور، Ian Gillan در سال ۱۹۹۰ بوده است. این کاخ در سال ۲۰۰۲ توسط Badri Patarkatsishvili خریداری شد تا اقامتگاه شخصی او باید، اما پس از مرگ او، این ساختمان در سال ۲۰۱۳ به یک شرکت خصوصی اجاره داده شد. این شرکت مراسم‌های عروسی رویدادهای اینچنینی را سازماندهی می‌کند. 

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی تفلیس

موزه باستان شناسی در سال ۱۹۸۸ توسط معماران گرجی ساخته شد و به راحتی از جاده اصلی و یک مسیر خاکی می‌توان به اینجا رسید. این بنا سازه‌ای کاملا متقارن است و یک مجسمه مربع شکل بزرگ که حجاری و نوقش برجسته انتزاعی به سبک دوران شوروی است، در نمای آن دیده می‌شود. شما می‌توانید یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌ها را در این بنا مشاهده کنید، جایی که میزها،  قفسه‌ها و نمایشگاه‌های قدیمی را می‌بینید که شروع به فرو ریختن و پوسیدن کرده‌اند.

لاگونا وره (Laguna Vere)

لاگونا وره تفلیس

منبع عکس: وب‌سایت thebohemianblog

لاگونا وره در سال ۱۹۷۸ افتتاح شد و اولین مرکز آموزشی ورزش‌های آبی در منطقه قفقاز بود

این مجموعه در ابتدا با نام «Leninist Komsomol» خوانده می‌شد. لاگونا وره در سال ۱۹۷۸ افتتاح شد و اولین مرکز آموزشی ورزش‌های آبی در منطقه قفقاز بود. لاگونا وره دارای استانداردهای بین‌المللی بود، بدون اینکه نمونه‌ای مشابه و قابل قیاس در کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی داشته باشد. مرکز ورزش‌های آبی سابق، بعدها نام لاگونا وره به خود گرفت. این مجموعه مدت‌ها بعد از فروپاشی شوروی مشغول به فعالیت بود، اما امروزه اینجا نیز در فهرست مکان‌های متروکه گرجستان قرار دارد که در انتظار بازسازی و مرمت است. مجموعه لاگونا وره شامل ساختمان مطبوعات، سکوی تماشاگران با ظرفیت ۵۵۰۰ نفر و ۳ استخر با اندازه‌های مختلف می‌شود. 

کاخ ورزش

کاخ ورزش تفلیس

کاخ ورزش تفلیس، یک مجموعه ورزشی سرپوشیده، هنوز محل برگزاری رقابت‌های هندبال، بسکتبال، جودو، بوکس، تنیس و سایر رشته‌های ورزشی است. گاهی اوقات کنسرت‌های هم هنرمندان محلی و هم بین‌المللی در این مجموعه برگزرا می‌شود. کاخ ورزش در سال ۱۹۶۱ ساخته شده و برای مسابقات بسکتبال تیم محلی دینامو تفلیس استفاده می‌شد. اینجا هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی برای بازی‌های بسکتبال در تمام کشورهای سابق شوروی به شمار می‌رود. 

ایستگاه راه‌آهن تفلیس

ایستگاه راه آهن تفلیس

امروزه اینجا هم  ایستگاه راه‌آهن است و هم یک مرکز خرید بزرگ

ایستگاه راه‌آهن تفلیس در ابتدا در سال ۱۸۷۲ ساخته شد، اما بعدا در معماری آن تغییرات مختلفی انجام شد. امروزه اینجا هم  ایستگاه راه‌آهن است و هم یک مرکز خرید بزرگ. در سال ۱۹۴۰ اولین ساختمان تخریب و ساختمان جدید که منعکس‌کننده معماری استالینی بود، جایگزین شد. ۴۰ سال بعد، این بنا دوباره تخریب و به جای آن یک ساختمان به سبک معماری زبره‌کاری (بروتالیسم) ساخته شد. 

این شهر علاوه بر این مکان‌ها، بناهایی با معماری بسیار زیبای بسیاری دارد که رنگ و شکل خاصی به شهر بخشیده است. شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی تفلیس را در در کجارو ببینید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این شهر دسترسی داشته باشید.

اگر دوست دارید با هزینه کم به این کشور و پایتخت زیبای آن سفر کنید، می‌توانید فهرستی از تور ارزان گرجستان را در کجارو مشاهده و مقایسه کرده و از آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه