چگونه مدل هواپیمای در حال پرواز را تشخیص دهیم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
چگونه مدل هواپیمای در حال پرواز را تشخیص دهیم؟

هرکدام از ایرلاین‌ها در ناوگان خود هواپیماهای متفاوتی دارند که از لحاظ برد پروازی، اندازه و... با یکدیگر متفاوت هستند.

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی تشخیص نوع هواپیما و اطلاع از ویژگی‌های کلی آن مانند میزان گنجایش و... می‌تواند به هنگام خرید بلیط هواپیما موثر واقع شود.

برای مثال، اگر میزان بار همراه شما زیاد است، بهتر است پرواز با هواپیماهای بزرگ‌تر را برای سفر خود انتخاب کنید تا در فرودگاه با مشکل محدودیت پذیرش بار مواجه نشوید. ولی سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه نوع و ویژگی‌های هواپیما را تشخیص دهیم یا به عبارتی مانند یک مسافر حرفه‌ای پرواز کنیم.

مشهورترین مدل‌های هواپیما کدامند؟

کلیه ایرلاین‌ها، وب‌سایت‌های فروش یا موتور جست‌و‌جو بلیط هواپیما نوع هواپیمای پرواز مورد نظر را در قسمت رزرو بلیط ذکر می‌کنند. در این رابطه، هواپیماهای مسافری دارای دو تقسیم‌بندی کلی هستند:

  • بلند برد یا ماورای دور برد
  • پهن پیکر یا باریک

همچنین، بوئینگ، ایرباس، امبرائر و توپولف شناخته‌شده‌ترین سازندگان هواپیما محسوب می‌شوند. البته گاهی ممکن است ایرلاین برنامه پروازی خود را تغییر دهد و در فرودگاه با هواپیمای دیگری مواجه شوید. نکته قابل‌توجه اینکه این اتفاق فقط در موارد خاص مانند نقص فنی، شرایط جوی و... می‌افتد.

هواپیما

کدام هواپیما را باید انتخاب کنم؟

پاسخ این سوال بستگی به نوع سفر و خود مسافر دارد. برای مثال، اگر مقصد در مسافت نزدیکی قرار دارد، می‌توانید هواپیماهای کوچک‌تر مانند مک‌دانل داگلاس (MD) را انتخاب کنید؛ ولی برای مسافت‌های طولانی‌تر مانند پروازهای بین‌المللی هواپیماهای بزرگ‌تری مانند ایرباس و بوئینگ گزینه بهتری محسوب می‌شوند؛ زیرا در این هواپیماها فاصله بین صندلی‌ها بیشتر است.

البته اگر راحتی هواپیما و فضای کابین برای شما اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید به هنگام خرید بلیط هوایپما، هواپیمایی را انتخاب کنید که دارای دو راهرو است‌، در این نوع هواپیماها علاوه بر فضای بیشتر، امکانات تفریحی نیز در پروازهای بین‌المللی برای مسافران وجود دارد.

پس از خرید بلیط هوایپما چه باید کرد؟

بزرگ‌ترین مزیت اطلاع از نوع هوایپما امکان انتخاب صندلی مناسب است. شرکت‌های هواپیماسازی معمولا دارای ساختار ثابتی در چیدمان صندلی‌های هواپیما هستند. البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که هر ایرلاین مطابق با سیاست‌ها و برنامه‌های خود ممکن است تغییرات کوچکی در این چیدمان ایجاد کند. همچنین، طراحی داخلی مدل‌های مختلف برخی از هواپیماها مانند Boeing 767-300ER با یکدیگر متفاوت است.

ولی درمجموع پیشنهاد می‌شود تا فارغ از کلیه این فرضیه‌ها، پس از خرید بلیط هوایپما، چیدمان هوایپمای مورد نظر را جست‌و‌جو کرده و صندلی خود را بر اساس نزدیکی به سرویس بهداشتی، درب هوایپما و... انتخاب کرده و به هنگام دریافت کارت پرواز صندلی مورد را از مسئول صدور کارت درخواست کنید.

هواپیما

چگونه در‌ آسمان نوع هواپیما را تشخیص دهیم؟

اگر شما نیز جزو افرادی هستید، که عبور هواپیما از آسمان توجهتان را به خود جلب می‌کند، این نکته‌ها می‌توانند در تشخیص نوع هواپیمای عبوری به شما کمک کنند:

  • آسان‌ترین هوایپمایی که می‌توان از روی زمین تشخیص داد، هواپیمای ایرباس A380 است، زیرا از نوک تا دم آن دارای دو ردیف پنجره است.
  • مورد دوم هواپیمای بوئینگ 747 است، زیرا کاکپیت آن مانند حبابی بالاتر از دماغه هواپیما قرار گرفته است.
  • ایرباس A350 و بوئینگ 787 شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند با این تفاوت که بال‌های ایرباس A350 گردتر و رو به بالا است، در هواپیمای بوئینگ بال‌ها دارای زاویه بوده و نوک آن‌‌ها رو به عقب است.
  • هواپیمای بوئینگ 777 در قسمت انتهایی (دم هواپیما) کمی پهن‌تر است، در حالی که هوایپماهای بوئینگ 767 و ایرباس A330 در قسمت انتهایی مخروطی شکل هستند. همچنین، کلیه هواپیماهای ایرباس A330 و A340 دارای بالچه هستند، ولی بوئینگ 777 از این امکان برخوردار نیست.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی یا داخلی را دارید، با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع AFAR

دیدگاه