با تپه‌ سیلک آشنا شوید

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
با تپه‌ سیلک آشنا شوید

یکی از زیباترین شهرهای ایران کاشان است که به‌دلیل جاذبه‌های فراوانی که دارد به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در کشورمان تبدیل شده است.

کاشان بیشتر به خانه‌های تاریخی‌اش شهرت دارد، اما علاوه بر باغ فین و خانه‌های تاریخی متعدد، کاشان دیدنی‌های دیگری هم دارد. خانه‌های تاریخی، بازار تاریخی کاشان و مسجدهای تاریخی و دیدنی این شهر همگی مربوط به دوران پس از اسلام هستند. اما در کاشان آثار تاریخی از دوران کهن‌تر و پیش از اسلام هم وجود دارد.

تپه سیلک یکی از آثار تاریخی کاشان است که قدمتی چند هزار ساله دارد. سیلک، نام اولین تمدن شهرنشینی ایران مرکزی است که در سه کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد. در این مطلب اسنپ‌ تریپ درباره تپه‌های سیلک صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

پیشینه تاریخی تمدن سیلک

سیلک

بنابر اسناد و شواهد تاریخی، سیلک، نخستین تمدن شهرنشین در بخش مرکزی ایران است که پیش از سلسله‌ها و تمدن‌های آریایی وجود داشته است. محوطه باستانی تپه سیلک حدودا ده هزار سال قدمت دارد. این تپه در واقع ویرانه‌های برجای مانده از قدیمی‌ترین زیگورات جهان و نیایشگاه مردمان ایران باستان است. تپه سیلک تا پیش از سال ۱۳۱۰ ناشناخته بود و کسی از قدمت و ارزش تاریخی آن اطلاعی نداشت. در آن زمان مردم کاشان به آن محدوده، شهر نفرین‌شده می‌گفتند. بنابر یافته‌های تاریخی ۲۵۰۰ سال پیش تمدن سیلک مغلوب تمدن آریایی‌ها شد و اکنون این منطقه تاریخی در کاشان از آنان برجای مانده است.

تمدن باستانی سیلک چگونه کشف شد؟

تمدن-باستانی-سیلک

حدودا نود سال پیش بود که بر اثر جاری شدن سیل در زمین‌های کشاورزی کاشان ابزار و اشیا سفالی بسیاری در این منطقه پیدا شدند که حیرت همگان را برانگیختند. برخی افراد با دیدن این اشیا قدیمی وسوسه شدند و تصمیم گرفتند با کندوکاو در این محل اشیا قدیمی و تاریخی یا به اصطلاح عتیقه پیدا کنند و با فروش آن‌ها پول خوبی به‌دست بیاورند.

 پس از مدتی مردم و کشاورزان این آثار و اشیا تاریخی را به دلالان عتیقه فروختند. همین موضوع باعث شد توجه دلالان عتیقه به این منطقه جلب شود. این افراد نیز به کاشان آمدند و با غارت تپه سیلک بسیاری از آثار برجای مانده از آن تمدن قدیمی را به کشورهای غربی بردند. پس از انتقال این اشیا تاریخی به کشورهای غربی توجه باستان‌شناس مشهور رومن گیرشمن به این منطقه جلب شد. گیرشمن باستان‌شناسی بود که در موزه لوور فرانسه کار می‌کرد و سال‌ها در ایران به تحقیق پرداخته بود. گیرشمن با هدف شناخت بیشتر این تمدن راهی کاشان شد تا دراین‌باره تحقیق کند.

پس از پایان کاوش‌های باستانی گیرشمن در این منطقه، این باستان‌شناس گزارشی از فعالیت‌ها و یافته هایش منتشر کرد. او قدمت این تمدن را بیش از ده هزار سال تخمین زده بود.

 با این حال جای تعجب است که تا پیش از سال ۱۳۸۰ توجه خاصی به سیلک نمی‌شد و این منطقه نه برای گردشگران جذابیتی داشت و نه هیچ‌گونه رسیدگی به این بقایای باستانی می‌شد. در سال ۱۳۸۰ دکترصادق ملک شهمیرزادی باستان‌شناس بزرگ و شهیر ایرانی از طرف سازمان میراث فرهنگی ایران برای بررسی‌ و کاوش‌های بیشتر به این منطقه رفت. شهمیرزادی نتایج تحقیقات خود را، که در سال ۱۳۸۵ پایان یافتن، در پنج جلد منتشرکرد. در کاوش‌های شهمیرزادی نیایشگاه سیلک یا همان زیگورات به زبان اکدی کشف شد.

در تپه باستانی سیلک چندین اسکلت انسان و طروف و اشیا باستانی یافت شده‌اند که در حال حاضر در موزه‌های لوور فرانسه، موزه ملی ایران، موزه ملی کاشان در باغ فین و موزه‌ای کوچک در مجاورت مجموعه سیلک نگهداری می‌شوند.

تپه‌های سیلک کاشان در ضلع جنوبی‌غربی کاشان و در خیابان امیرکبیر، یعنی سمت راست جاده کاشان به فین، قرار دارد. اگر قصد سفر به کاشان را دارید پیش از سفر به صفحه  رزرو هتل در کاشان با تخفیف مراجعه کنید. شما علاوه بر رزرو هتل‌های کاشان می‌توانید، رزرو هتل در سراسر ایران را با قیمت مناسب از سایت اسنپ تریپ انجام دهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه