شگفت‌انگیزترین آثار معماری تفلیس را بشناسید

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
شگفت‌انگیزترین آثار معماری تفلیس را بشناسید

تفلیس آثار معماری دیدنی و جذابی دارد. از پل‌ها و ساختمان‌های مدرن گرفته تا حمام‌های سنتی، در تفلیس وجود دارند که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

تفلیس، شهری متنوع و زیبا است. این تنوع را می‌توانید به وضوح در آثار معماری آن تماشا کنید. نشانه‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی تفلیس، در آثار معماری آن قابل مشاهده است.

تور گرجستان فرصتی برای سفر به شهر دیدنی تفلیس و بازدید از این آثار معماری دیدنی است. هر کدام از این آثار، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که آن را از دیگر جاذبه‌های شهر متمایز می‌کند.

کجارو به مسافرانی که قصد سفر به تفلیس و گرجستان را دارند کمک می‌کند تا بتوانند سفرشان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنند. ما با عرضه فهرستی متنوع از تورهای مسافرتی معتبرترین آژانس‌های گردشگری کشور، به شما این اطمینان را می‌دهیم که بتوانید تور تفلیس و گرجستان را با پایین‌ترین قیمت از فروشندگان معتبر خریداری کنید.

در ادامه این چند اثر معماری دیدنی را معرفی می‌کنیم. در طول سفر خود به تفلیس می‌توانید برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

هتل ماریوت

آثار معماری تفلیس

هتل لوکس و مجلل ماریوت در خیابان روستاولی قرار دارد. این عمارت قبلا محل اقامت Mikael Aramyants بود. ساخت و ساز آن در سال ۱۹۱۱ زیر نظر یک معمار روسی شروع شد. در سال ۱۹۱۵ ساخت آن تکمیل شد. این بنا به سبک باروک رنسانس است و پنج طبقه دارد. هنوز هم ظاهر اصلی خود را در نمای داخلی و بیرونی حفظ کرده است.

خانه اپرای تفلیس

آثار معماری تفلیس

خانه اپرای تفلیس تاریخچه‌ای بیش از ۱۶۵ سال دارد. پایه تئاتری به نام Caravanserai که برای ۸۰۰ تماشاگر ظرفیت داشت در سال ۱۸۴۷ گذاشته شد. ساخت این مجموعه چهار سال طول کشید و توسط یک معمار ایتالیایی نظارت می‌شد. در سال ۱۸۵۱ اولین تئاتر اپرا با افتتاحیه‌ای باشکوه برگزار شد. فضای داخلی مجموعه بسیار زیبا و چشم‌نواز بود. وقتی الکساندر دوما نویسنده فرانسوی در سال ۱۸۵۸ به تفلیس سفر کرد، یک فصل کامل از کتابش را به توصیف این عمارت اختصاص داد.

در سال ۱۸۷۴ خانه اپرا بر اثر آتش‌سوزی ویران شد و خانه اپرای جدید در سال ۱۸۹۶ ساخته شد. خانه اپرای جدید، تلفیقی از معماری شرق و غرب است. البته در سال‌های اخیر نیز چندین بار مرمت شده است.

ساختمان مجلس تفلیس

آثار معماری تفلیس

بنایی که امروزه مجلس تفلیس نام گرفته است، نتیجه بازسازی و مرمت یک عمارت قرن نوزدهمی به نام اداره پلیس شهر تفلیس است.

عمارت اصلی در دهه ۱۸۳۰ ساخته شد ولی بارها بازسازی و مرمت شده است.

در ۲۰۰ سال اخیر مردم تفلیس، نماهای متفاوتی از این عمارت را دیده‌اند.

در سال ۱۸۷۸ مسابقه ای برای تغییر بنا و تبدیل آن به شهرداری برگزار شد که معماری به نام پائول استرن، برنده این پروژه شد.

سبک معماری داخلی بنا به سبک نئو موریش است که بعد از ساخت این عمارت به یک سبک محبوب در معماری شهر تفلیس تبدیل شد.

هتل بیتمور تفلیس

بنای هتل بیتمور که در خیابان روستاولی قرار دارد، نمونه‌ای از سبک معماری رایج کلاسیک سوسیالیست است. ساخت این مجموعه در سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۸ ادامه داشت. در طراحی داخلی و خارجی این عمارت بیشتر از همه از فلز و چوب و همینطور سنگ‌های مختلف طبیعی گرجی و سنگ مرمر، استفاده شده است. در سال ۱۹۸۶ این ساختمان در فهرست میراث ملی گرجستان قرار گرفت.

بعد از فروپاشی شوروی، IMELI تبدیل به موسسات دولتی مختلف شامل پارلمان گرجستان، دادگستری گرجستان و دفتر مرکزی کمسیون انتخابات شد. اولین قانون اساسی گرجستان بعد از فروپاشی شوروی در ۲۵ اوت ۱۹۹۵ در اینجا نوشته و تصویب شد. در حال حاضر این ساختمان قدیمی به هتل پنج ستاره بیتمور تبدیل شده است.

پل صلح تفلیس

آثار معماری تفلیس

پل صلح تفلیس یکی از اولین بناهای مدرنی است که در تفلیس ساخته شد. این پل از فولاد و شیشه ساخته شده است و پارک رایک را به خیابان Erekle II متصل می‌کند. هزاران لامپ ال‌ای‌دی، این پل ۱۵۰ متری را در طول شب نورپردازی می‌کند. این لامپ‌ها ۹۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن می‌شوند.

خود پل توسط معماری ایتالیایی به نام Michele De Lucchi طراحی و ساخته شده است؛ ولی نورپردازی آن را Philippe Martinaud طراح فرانسوی، طراحی کرده است. این سازه در ایتالیا ساخته شده و بعدا به تفلیس منتقل شده است.

آکادمی ملی هنر تفلیس

این عمارت قدیمی در سال ۱۹۰۲ بازسازی و مرمت شده است. این سازمان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های آموزشی در رشته هنر نه تنها در گرجستان بلکه در کل منطقه است. این اثر تاریخی، یکی از آثار ارزشمند فرهنگی در تفلیس است. ترکیبی از معماری شرقی و غربی در طراحی آکادمی ملی هنر تفلیس قابل مشاهده است. جذاب‌ترین بخش این بنا، تالار آینه نام دارد که توسط اساتید ایرانی به سبک معماری قاجاری طراحی و ساخته شده است.

تئاتر روستاولی

آثار معماری تفلیس

ساختار اصلی تئاتر روستاولی در سال ۱۸۸۷ ساخته شد. معماران روسی و لهستانی، سازندگان اصلی این مجموعه بودند. نمای این عمارت زیبا، پنجره‌های بسیار بزرگ و مزین دارد. المان‌های زیادی از سبک معماری و طراحی روکوکو در طراحی نمای این مجموعه به چشم می‌خورد. در طبقه هم‌کف این عمارت رستورانی به نام Kimerioni فعالیت می‌کرد که محل ملاقات معروف‌ترین هنرمندان و شاهران زمان بود. دیوارهای این عمارت را یک نقاش مشهور گرجستانی، نقاشی کرده است. متاسفانه در دوران شوروی این دیوارهای نقاشی شده، همگی سفید شدند.

ساختمان بانک گرجستان

آثار معماری تفلیس

بنای ۱۸ طبقه ساختمان بانک گرجستان، توسط معمارانی گرجستانی به نام George Chakhava و Zurab Jalaghania طراحی شده است. این ساختمان، نمایی متفاوت دارد و دارای ۵ پخش اصلی افقی است که انگار روی هم قرار گرفته‌اند. ایده اصلی ساخت این بنا به منظور بیشترین استفاده از کمترین فضا شکل گرفته است.

حمام سنتی Orbeliani

آثار معماری تفلیس

حمام سنتی Orbeliani را که یک مجموعه تاریخی است، با نام حمام رنگارنگ هم می‌شناسند. نمای داخلی این حمام زیبا با کاشی‌های رنگارنگی مزین شده است. قدمت این مجموعه به قرن هفدهم برمی‌گردد و نشانه‌هایی از معماری ایرانی را می‌توانید در گوشه و کنار آن مشاهده کنید.

کاخ هنر

آثار معماری تفلیس

کاخ هنر امروزه میزبان موزه ملی تئاتر، موسیقی و سینمای گرجستان است. این عمارت توسط معماری مشهوری به نام Paul Stern به سبک معماری ترکیبی گوتیک و اسلامی ساخته شده است. نمای داخلی زیبا، تراس‌های دیدنی و کتیبه‌های مزین شده تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این کاخ دیدنی است.

شما می‌توانید علاوه‌بر آثار معماری شگفت‌انگیزی که معرفی کردیم، فهرست کامل جاهای دیدنی تفلیس را در کجارو مشاهده کنید و درمورد جاذبه‌های آن اطلاعات کاملی به‌دست بیاورید. موقعیت مکانی هر جاذبه روی نقشه، امکانات آن‌ها و جاهای دیدنی رایگان در تفلیس را در کجارو مشاهده کنید و سفرتان را برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه