افزایش هزینه‌های سفر با اخذ نادرست مالیات بر ارزش افزوده

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
افزایش هزینه‌های سفر با اخذ نادرست مالیات بر ارزش افزوده

با توجه به استفاده نادرست از قوانین،‌ مالیات بر ارزش افزوده بسته‌های سفر در آژانس‌های مسافرتی چند برابر شده و سفر تمام شده گران‌تر می‌شود.

با توجه به اظهارات اخیر امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، مطابق قانون، بسیاری از خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اما ماموران مالیاتی آنها را لحاظ و دریافت می‌کنند.

به استناد به قانون ۱۸۱ مالیات، که صراحتا ذکر کرده است «هیات‌های بازرسی حسب مورد با مجوز مرجع صالح قضائی با عضویت دادستان یا دادگستری، کلیه دفاتر، اسناد و مدارک، اطلاعات و سوابق مالی نزد مودیان را مورد بازرسی قرار می‌دهد یا در صورت لزوم،‌ با ارائه رسید آنها را به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط انتقال می‌دهد»، بیشتر ماموران،‌ در هیات‌های سه نفره‌ برای کنترل اسناد و مدارک به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنند تا «کتمان واقعیت در مورد مالیات» را کشف کنند. رفیعی شاد در این مورد گفته است:

این نوع برخورد، «پلیسی»‌و «قهریه» است و نحوه ناردست دریافت مالیات، هزینه‌های تمام شده سفر را افزایش می‌دهد. مالیات بر ارزش افزوده یک بار روی بلیت هواپیما محاسبه شده، در حالی که در مواد قانونی مرتبط با آن، صراحتا قید شده که بخش‌های حمل و نقل از پرداخت مالیات معاف هستند. این مالیات یک بار به هزینه هتل اضافه می‌شود و نهایتا در بسته سفر و هزینه تمام شده لحاظ می‌شود.

رفیعی شاد معتقد است که وقتی موضوع مالیات برای افزایش رفاه مردم است، چرا باید مردم چندین بار فقط یک نوع مالیات را پرداخت کنند.

علاوه بر آن،‌ با توجه به اینکه در قانون مالیات صراحتا ذکر شده که تنها محصولات تولید داخل کشور مشمول مالیات می‌شوند، پس حمل و نقل و تمام خدماتی که در خارج از کشور ارائه می‌شوند از پرداخت مالیات معاف هستند، اما ماموران مالیات آن را دریافت می‌کنند.

او در انتها از مسئولان امور مالیاتی درخواست کرد تا برای اصلاح این برخوردها اقدامات لازم را انجام دهند.

شما همواره می‌توانید بسته‌های سفر و تور ارزان قیمت به اقصی نقاط ایران و جهان را در کجارو به سادگی جستجو کنید. برای این منظور با مشاهده بسته‌های سفر ارائه شده از ده‌ها آژانس معتبر، ارزان‌ترین تورها را مقایسه کرده و در نهایت تور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه