شهرهای ترکیه، میزبان خیل عظیمی از گردشگران ایرانی در تعطیلات نوروز

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
شهرهای ترکیه، میزبان خیل عظیمی از گردشگران ایرانی در تعطیلات نوروز

گفته می‌شود از آغاز تعطیلات نوروز تاکنون، حدود ۱۸ هزار گردشگر ایرانی از مرز رازی خوی وارد کشور ترکیه شده‌اند. شهرهای توریست‌پذیر ترکیه نیز میزبان انبوهی از ایرانیان است که برای گذران تعطیلات به این کشور سفر کرده‌اند.

هزاران نفر از گردشگران ایرانی برای گذراندن تعطیلات ۱۳ روزه نوروز به شهرهای ترکیه سفر کرده‌اند که گردشگری ترکیه را بسیار رونق بخشیده است. بیش از ۱۸ هزار گردشگر ایرانی از مرزهای استان شرقی وان ترکیه در چند روز گذشته وارد خاک ترکیه شده‌اند. استان‌های دیگر ترکیه مثل ارزروم، ریزه و آنتالیا نیز جزو شهرهایی هستند که از گردشگران ایرانی در این تعطیلات میزبانی می‌کنند.

هزاران نفر از گردشگران ایرانی برای گذراندن تعطیلات ۱۳ روزه نوروز به شهرهای ترکیه سفر کرده‌اند

ایرانیان به شهرهای مختلفی از وان گرفته تا آدانا، ارزروم و ریزه سفر می‌کنند و هم از تخفیف‌های مراکز خرید استفاده می‌کنند و هم از قیمت‌های پایین هتل‌ها، چون این ایام تقریبا جزو فصل‌های کم‌گردشگر ترکیه محسوب می‌شود. بسیاری از هتل‌های این شهرها تا ۸۰ درصد پر هستند. 

وان که در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد، مقصد گردشگری جذابی برای کسانی است که عاشق طبیعت و بناهای تاریخی هستند. در سال‌های اخیر وان به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری خارجی بین ایرانی‌ها تبدیل شده است، به‌خصوص در طول تعطیلات ملی ایرانیان. 

اداره فرهنگ و گردشگری استان وان اعلام کرده است که ایرانی‌ها هنوز هم از گذرگاه مرزی کاپی‌کوی (مرز رازی خوی) وارد ترکیه می‌شوند؛ این مرز به‌تازگی توسط دولت ترکیه مدرنیزه شده و به‌صورت رسمی در ۱۹ مارس در منطقه سارای بازگشایی شده بود. 

حدود ۱۸ هزار گردشگر ایرانی در چند روز اخیر از این شهر دیدن کرده‌اند

مظفر آکتوغ، مدیر اداره فرهنگ و گردشگری وان گفت:

با آغاز تعطیلات نوروز انبوهی از گردشگران در خیابان‌های وان دیده می‌شود. حدود ۱۸ هزار گردشگر ایرانی در چند روز اخیر از این شهر دیدن کرده‌اند و  این گردشگران حدود ۸۰ درصد از ظرفیت بسیاری از هتل‌ها را اشغال کرده‌اند و انتظار می‌رود این درصدها در روزهای آتی و تا پایان تعطیلات باز هم افزایش یابد. 

آکتوغ گفت که پنجمین فستیوال خرید وان برای گردشگران ایرانی برگزار می‌شود و بسیاری از مغازه‌ها تا ۷۰ درصد به مشتریان ایرانی تخفیف می‌دهند و همچنین هنرمندان محلی به‌منظور ایجاد لحظاتی شاد برای گردشگران ایرانی، به این مکان‌ها آورده می‌شوند. 

یکی دیگر از مقاصد محبوب گردشگران ایرانی، منطقه دریای سیاه است که گردشگران اینجا از روی آتش می‌پریدند و موسیقی می‌نواختند. 

گردشگران ایرانی در هتل‌هایی اقامت دارند که بالاترین کیفیت چشمه‌های آب گرم دنیا را (که درجه حرارت آن‌ها ۷۲ درجه است و حاوی ۴۵۴۱ مواد معدنی است) دارا هستند. گفته می‌شود این گردشگران طبیعت، غذاها و مهمان‌نوازی منطقه را بسیار دوست دارند.

۴۰ گردشگر ایرانی به آدانا سفر کردند و برای اولین بار تعطیلات نوروز را در این شهر جشن گرفتند

امسال، آدانا در جنوب ترکیه از جمله شهرهای میزبان گردشگران ایرانیان است. یک گروه ۴۰ نفری از ایرانیان به آدانا رفتند و برای اولین بار از مساجد، کلیساها و سایر مکان‌های تاریخی این شهر دیدن کردند. این گروه از تبریز عازم آدانا شدند و پس از پیمودن مسیر ۱۸ ساعته (با اتوبوس) به این شهر رسیدند و برای اولین بار تعطیلات نوروز را در آدانا جشن گرفتند. 

در همین حال اغلب گردشگران ایرانی به جشنواره خرید آناتولی شرقی سر زدند که برای دومین بار در سال جاری در استان شرقی ارزروم برگزار شده است. این گردشگران باعث رونق اقتصادی این منطقه شده‌اند. ایرانی‌ها می‌گویند مردم منطقه به‌خوبی و با اشتیاق از آن‌ها استقبال کردند.

از طرف دیگر،  پارک رویدادهای روباز پینت بال دوسام (Dosam Paintball Outdoor Events Park) در تفرجگاه مدیترانه‌ای آنتالیا در منطقه آکسو، علاقه و توجه بسیاری از ایرانی‌ها را در این ایام به خود جلب کرده است. مدیر این مجموعه می‌گوید ایرانی‌ها عاشق بازی پینت بال هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه