زیباترین رودخانه ها و دریاچه هایی که در آذربایجان وجود دارد

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
زیباترین رودخانه ها و دریاچه هایی که در آذربایجان وجود دارد

کشور جمهوری آذربایجان به سبب موقعیت جغرافیایی خاص، طبیعتی مثال‌زدنی دارد. در این کشور رودخانه‌ها و دریاچه‌های زیادی وجود دارد که زیبایی طبیعت آن را تکمیل کرده است؛ اما زیباترین آن‌ها کدامند؟

در کشور جمهوری آذربایجان بیش از ۸ هزار رودخانه و ۴۵۰ دریاچه وجود دارد. هر یک از این جاذبه‌های طبیعی، زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما برخی را شاید بتوان زیباتر از بقیه دانست. در این مقاله زیباترین رودخانه‌ها و دریاچه‌های آذربایجان را انتخاب کرده‌ایم که در تور آذربایجان، نباید بازدید از این زیبایی‌های طبیعی را از دست بدهید. 

کجارو با همکاری معتبرترین آژانس‌های گردشگری، امکان مقایسه قیمت تور و انتخاب آسان را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید تور باکو را از این آژانس‌ها خریداری کنید و خود را برای دیدن زیباترین مکان‌های طبیعی باکو و دیگر شهرهای آذربایجان آماده کنید.

دریاچه گویگول

دریاچه گویگول آذربایجان

منبع عکس: وب‌سایت http://azerbaijan.travel

به گفته بسیاری، دریاچه گویگول زیباترین دریاچه در کشور آذربایجان است که مقصد سفر یک روزه اغلب گردشگران و افراد محلی از گنجه است. قله‌های کوهستان و جنگل‌های انبوه دریاچه را در آغوش کشیده‌اند و شکوهی خاص به آن داده‌اند. طیف گسترده‌ای از ماهی‌ها در این دریاچه زندگی می‌کنند. دریاچه گویگول بعد از زلزله‌ای که در قرن ‍۱۲ زمین‌شناسی منطقه را تغییر داد، شکل گرفت. به‌خاطر اختلاف اخیر بین آذربایجان و ارمنستان و نزدیکی دریاچه به مرز این دو کشور، تنها بخش‌های خاصی برای بازدید عموم باز است.

دریاچه ساریسو

دریاچه ساریسو عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آذربایجان را دارد. این دریاچه در زمین‌های کور-آراز قرار دارد و طول آن در مجموع ۲۲ کیلومتر است. آب دریاچه ساریسو شیرین است و هم چشم‌اندازی فوق‌العاده باورنکردنی دارد و هم حیات وحش متنوعی در آن زندگی می‌کنند. سفر به اینجا می‌تواند حتی برای گردشگران ماجراجو نیز چالش‌برانگیز باشد؛ اما چشم‌اندازها و زمین‌های بکر و دست‌نخورده، ارزش به جان خریدن چالش‌ها را دارد. 

دریاچه آق گول

دومین دریاچه بزرگ آذربایجان در غرب دریاچه ساریسو، در پارک ملی ملی آق گول واقع شده است. دریاچه آق گول توسط کانالی به برادر بزرگ‌تر خود، دریاچه ساریسو، متصل است. این دریاچه آب شیرین است و محیط مناسبی برای چند گونه از پرندگان مهاجر را فراهم کرده است. مناطق جنگلی و تالاب‌ها آب سبز-آبی این دریاچه را احاطه کرده و صحنه‌ای فوق‌العاده برای عکاسی ایجاد کرده است.

دریای کاسپین یا خزر

دریای خزر

منبع عکس: وب‌سایت Video Blocks

دریای خزر سزاوار این است که در این لیست اهمیت زیادی برای آن قائل شویم، چون طبق گفته زمین‌شناسان، این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه جهان است. دریای خزر به کشورهای آذربایجان، ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان محدود می‌شود و جمهوری آذربایجان ۵۰۰ کیلومتر از خط ساحلی این دریاچه را دارا است. علی‌رغم برداشت نفت از دریای خزر، این دریاچه بهشتی برای حیات وحش است، از فک خزری (Caspian Seal) گرفته تا پرندگان مهاجری مثل قوها، فلامینگوها و انواع اردک. در سراسر خط ساحلی آدربایجان و دشت‌های اطراف آن، زمین‌های حاصل‌خیز، پارک‌های ملی و تالاب‌های زیبایی خودنمایی می‌کنند. اگر با یکی از تورهای باکو به این کشور سفر کردید، می‌توانید برای داشتن زیباترین چشم‌انداز از دریای خزر در پایتخت، به بلوار باکو یا Upland Park بروید.

شما می‌توانید بهترین آفر تور باکو را در کجارو پیدا کنید. ما با همکاری معتبرترین آژانس‌های گردشگری کشور، این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید قیمت انواع تور باکو را مقایسه و از میان آن‌ها بهترین گزینه برای سفرتان را خریداری کنید.

آبگیر و مخزن مینگاچویر (Mingachevir Reservoir)

آبگیر و مخزن مینگاچویر

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

اگر به نقشه کشور آذربایجان نگاه کنید، منطقه‌ای پر از آب را در نزدیکی گنجه مشاهده خواهید کرد. ممکن است یک گردشگر گمان کند این منطقه که طول آن حدود ۷۰ کیلومتر و عرضش حداکثر ۱۸ کیلومتر است، یک دریاچه است. شاید اینطور به نظر برسد که بردن نام آبگیر مینگاچویر در این لیست، از اهمیت دریاچه ساریسو و آق گول می‌کاهد، اما چنین نیست. آب مینگاچویر حاوی یک مخزن بزرگ است و مهم‌ترین ایستگاه آبی آذربایجان به‌شمار می‌رود. مردم محلی معمولا از این آبگیر با عنوان «دریا» یاد می‌کنند و مینگاچویر ساحل کوچکی نیز دارد. اگر به مرکز آذربایجان سفر کردید، می‌توانید سری هم به مینگاچویر بزنید. 

رودخانه کورا

رودخانه کورا آذربایجان

منبع عکس: وب‌سایت traveltourismblog

رودخانه کورا (Kura River) از کوه‌های قفقاز در شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از گرجستان عبور می‌کند. این رودخانه از شمال آذربایجان وارد این کشور می‌شود و از آبگیر مینگاچویر عبور می‌کند، مسیر پرپیچ و خمی را می‌پیماید و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه کورا نه تنها طولانی‌ترین رودخانه آذربایجان است، بلکه با ۱۵۱۵ کیلومتر، عنوان بزرگترین رود قفقاز جنوبی را نیز دارا است. در طول تاریخ، رودخانه کورا رگ حیاتی چندین روستا و جوامع برای آبیاری، به‌ویژه در طول روزهای طولانی و خشک تابستان بوده است. امروزه این رودخانه منبع اصلی آب در آذربایجان به‌شمار می‌رود. 

رود ارس

رود ارس

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

رود ارس با ۱۰۷۲ کیلومتر طول، در شمار طولانی‌ترین رودهای قفقاز قرار دارد. قبلا این رود به دریای خزر می‌ریخت و امروزه به رود کورا متصل می‌شود. رود ارس نقش مهمی در تاریخ منطقه ایفا کرده است. تاجران و ارتش‌ها از این رود به‌عنوان بزرگراه استفاده می‌کردند و بعدها رود ارس مرز میان ایران و روسیه را مشخص کرد. اما نکته جالبی در رابطه با این رود وجود دارد و آن هم پیوستگی آن با رود جیحون (River Gihon) کتاب مقدس است که اولین بار نام آن در کتاب پیدایش ذکر شده است. تنوع زیستی این روخانه بسیار گسترده است و شامل حدود ۷۰ هزار پرنده از بیش از ۲۰۰ گونه می‌شود که در سواحل و تالاب‌ها رود ارس زندگی می‌کنند.  

رود سامور

رود سامور (Samur River) از داغستان، از میان چشمه‌ها و یخچال‌های طبیعی در کوه‌های قفقاز بزرگ سرچشمه می‌گیرد و به سمت جنوب سرازیر می‌شود و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. خود این رودخانه در بخش کوچکی از آذربایجان جریان دارد، یعنی ۲۰ کیلومتر از شرق به غرب که مرز آذربایجان با روسیه را تشکیل می‌دهد. ۲ شاخابه از این رود به سمت جنوب سرازیر می‌شود و آب کانال سامور آبشوران را تامین می‌کند و این آب به منظور آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدید از رودخانه و لذت بردن از چشم‌اندازهای اطراف آن، می‌تواند مقصد سفر یک روزه از قوبا باشد. 

آذربایجان جاذبه‌های طبیعی کم ندارد؛ این فهرست تنها گوشه‌ای از طبیعت بکر این کشور را به تصویر کشید. شما می‌توانید سایر جاهای دیدنی آذربایجان را در کجارو ببینید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه