بهترین زمان سفر به آذربایجان چه فصلی است؟

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
بهترین زمان سفر به آذربایجان چه فصلی است؟

کشور جمهوری آذربایجان در هر زمان از سال می‌تواند مقصد سفر خارجی شما باشد. البته این به سلیقه، علائق و انتظارات شما از سفر خوب بازمی‌گردد. بهترین زمان سفر به آذربایجان، بسته به سلایق مسافران چه زمانی است؟

تنوع در چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و مناطق  آب و هوایی، آذربایجان، سرزمین آتش را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در هر زمان از سال تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران ایرانی، به‌خصوص در ایام تعطیلات، به دنبال رزرو ??? ???? هستند. اما در ایام غیر تعطیل نیز آذربایجان پتانسیل زیادی برای سرگرمی گردشگران دارد و می‌تواند هر کسی با هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد.

 می‌توانید بهترین تورهای باکو را در کجارو ببینید. کجارو با همکاری معتبرترین آژانس‌های گردشگری، امکان مقایسه قیمت تور و انتخاب آسان را در اختیار شما قرار می‌دهد. همین حالا تور ارزان باکو را از طریق آژانس‌های معتبر خریداری کنید.

در ادامه بهترین زمان سفر به آذربایجان برای بازدید از زیبایی‌های طبیعی، لذت بردن از پرندگان مهاجر فصلی، گشت و گذار در کوه‌های قفقاز و آشنا شدن با فرهنگ مردم محلی را معرفی می‌کنیم تا با توجه به علاقه خود، بتوانید در زمان درست به این کشور سفر کنید.

ژانویه

جمهوری آذربایجان

وقتی کریسمس از راه می‌رسد، بسیاری از گردشگران دوست دارند به جای مناطق سرد و یخی قفقاز، به مقاصدی با آب و هوای گرم سفر کنند. اما گردشگرانی که شجاع‌تر هستند و می‌توانند طعم تجربیات استثنایی را بچشند، شب سال نو و جشن سال نو را در باکو سپری می‌کنند. باکو پر از چراغ‌ها و رنگ‌هایی است که خیابان‌ها را تزیین کرده و در هر گوشه شهر جشنی به پا است و رستوران‌ها و هتل‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای سرگرمی گردشگران دارند. جشن‌های سال نو در گوشه و کنار این کشور برگزار می‌شود، اما باکو نسبت به سایر شهرها در این زمینه فعال‌تر است. 

می‌توانید تا آخر ماه، برای بزرگداشت روز شهدا در باکو بمانید. روز ۲۰ ژانویه در این کشور تعطیل است و مردم یاد و خاطره ۱۳۰ نفر از مردم این کشور را که جان خود را در یورش تانک‌های شوروی برای سرکوب اعتراضات ۲۰ ژانویه سال ۱۹۹۰ از دست داده‌اند، زنده نگه می‌دارند. 

فوریه

جمهوری آذربایجان

زمستان‌ها در آذربایجان در امتداد دریای خزر نسبتا ملایم است و در سایر نقاط کشور نسبتا سرد است. در اغلب شهرهای این کشور که به سمت کوه‌های قفقاز هستند، بارش برف اتفاق می‌افتد. اگر در فوریه آب و هوا دلتنگ کننده باشد، می‌توانید به یکی از پیست‌های اسکی آذربایجان در شاه داغ (Shahdag) یا طوفان داغ (Tufandag) بروید. در زمستان گردشگران کمتری به آذربایجان سفر می‌کنند و می‌توانید با هزینه کمتری، به این کشور سفر کنید. در این ایام ??? ????????? معمولا با تخفیف‌های خوب عرضه می‌شود. 

مارس

عید نوروز که سال نوی ایرانیان و چند کشور اطراف آن است، مصادف است با اواخر ماه مارس. جشن زرتشتی‌ها تعطیلات ملی در آذربایجان است که به مناسبت رسیدن بهار برگزار می‌شود. مردم محلی رویدادها و فستیوال‌های گوناگونی را با انواع غذاها و نوشیدنی‌های محلی برگزار می‌کنند. گردشگرانی که در این ایام در تور آذربایجان شرکت می‌کنند، می‌توانند رویدادهای فرهنگی منحصر به فردی را در این سفر تجربه کنند. با شروع فصل بهار، برگ درختان سبز می‌شود و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. 

آوریل

جمهوری آذربایجان

شکی (Sheki)، شهری باستانی که قدمت آن به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد، در تپه‌های دامنه کوه‌های قفقاز قرار دارد. این شهر با تاریخ و فرهنگی غنی، در نزدیکی مرز گرجستان واقع شده و بازدید از آن، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در سفر به آذربایجان باید انجام دهید. زمستان‌های این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، سرد و سوزناک است. در بهار به شکی سفر کنید و تولد دوباره برگ‌ها و گل‌ها را به تماشا بنشینید. 

مه

در تمامی شهرهای آذربایجان در ۲۸ مه جشن استقلال این کشور برگزار می‌شود و می‌توانید در سطح شهر قدم بزنید و از رویدادهایی که برگزار می‌شود، لذت ببرید. در ۲۸ مه سال ۱۹۱۸ جمهوری دموکراتیک آذربایجان تشکیل شده و از آن با عنوان «روز جمهوری» یاد می‌شود. در عرض دو سال، یعنی در سال ۱۹۲۰ آذربایجان به استقلال رسید. در خیابان‌ها جشن‌های باشکوهی برگزار می‌شد. در نظر داشته باشید که در این روز مغازه‌ها به‌صورت محدود باز هستند و نمی‌توانید زمان زیادی برای خرید اختصاص دهید. باکو بهترین شهر آذربایجان برای تجربه جشن‌های روز جمهوری است. 

ژوئن

جمهوری آذربایجان

تابستان‌ها در آذربایجان هوا گرم است. دمای هوا در باکو به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به این گرما رطوبتی را که ناشی از دریای خزر است، اضافه کنید؛ در این شرایط آب و هوایی گشت و گذار دشوار است. در ماه ژوئن اهالی باکو معمولا بعدازظهرها  و بعد از غروب خورشید از خانه بیرون می‌آیند، زمانی که دمای هوا قابل تحمل است. در این ماه حتما به تفرجگاه‌های ساحلی یا به لانکاران، واقع در جنوب این کشور سری بزنید.

جولای

جمهوری آذربایجان

در حالی که در تابستان دمای هوا در زمین‌های پایین‌دست گرم است، در شهرهایی که ارتفاع آن‌ها از سطح دریا زیاد است، هوا مطلوب است و این امر، ماه جولای را زمانی مناسب برای سفر به آذربایجان و گشت و گذار تبدیل می‌کند. شکی و قوبا دمای مطلوب‌تری دارند. به همین دلیل جولای بهترین زمان برای کوه‌پیمایی در کوه‌های قفقاز است. برف‌های خینالیق فقط در جولای آب می‌شود. در شهرهای کم‌ارتفاع آذربایجان دما معمولا در حدود ۳۰ درجه است.

اوت

بازدید از باکو در تابستان برای کسانی که تحمل آب و هوای گرم را دارند، مشکل نیست. محلی‌ها معمولا در این ایام از سال به سواحل شبه جزیره آبشوران می‌روند. بادهای تند در سراسر دریای خزر می‌وزد و هوا را خنک‌تر می‌کند. برای فرار از گرمای ساحلی، به قوبا بروید. این شهر کوچک فرهنگی در نپه دامنه کوه‌های قفقاز قرار دارد و به سنت و تاریخ خود می‌بالد. قوبا یکی از بهترین مکان‌های آذربایجان برای سفر در تابستان است.

سپتامبر

جمهوری آذربایجان

دریاچه گویگول در نزدیکی گنجه واقع در آذربایجان مرکزی در زمره زیباترین مکان‌های دیدنی این کشور قرار دارد. ای دریاچه رنگ آبی فوق‌العاده زیبا دارد و جنگل آن را احاطه کرده است. این دریاچه کوهستانی هر ساله انبوهی از گردشگران محلی را به خود جذب می‌کند. گردشگران معمولا در تور یکروزه از گنجه، از دریاچه گویگول بازدید می‌کنند. اما مسلما یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از زیبایی‌های این دریاچه، اواخر تابستان است. برگ‌های سبز، نارنجی، قهوه‌ای و قهوه‌ای مایل به سرخ می‌شوند و محیط اطراف دریاچه را می‌پوشانند و زیبایی غیرقابل وصفی به آن می‌بخشند. 

اکتبر

آتشگاه جمهوری آذربایجان

گذر بین تابستان و پاییز در این کشور غیرمنتظره است. ابرها در اکتبر آسمان باکو را دربر می‌گیرند و در پایتخت نم نم باران را می‌شود مشاهده کرد. دمای هوا معمولا حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و عصرها هوا خنک‌تر می‌شود. به گفته مردم محلی، بهترین زمان بازدید از آذربایجان در طول ماه اکتبر است، بعد از به پایان رسیدن گرمای شدید تابستان و قبل از آغاز زمستان. گشت و گذار در باکو و سفرهای روزانه برای بازدید از آتشگاه، یانار داغ (کوه سوزان باکو) و پارک ملی قبوستان در این ایام بسیار راحت و دلچسب می‌شود. البته رفتن به مناطق مرتفع و کوهپیمایی در کوه‌های قفقاز، ایده خوبی برای سفر در ماه اکتبر نیست. به علاوه جشن‌های روز استقلال در سراسر این کشور در ۱۸ اکتبر برگزار می‌شود. 

نوامبر

افراد کمی در پایان سال، زمانی که دمای هوا بسیار کاهش می‌یابد، به آذربایجان سفر می‌کنند. اما کسانی که به حیات وحش و هوای آزاد علاقه دارند، ممکن است دیدن پرندگان مهاجر را ترجیح دهند. در پارک‌های ملی سراسر آذربایجان، علاقه‌مندان و پرنده‌شناسان باتجربه می‌توانند در تمامی طول سال به تماشای پرندگان مهاجر بپردازند. پرندگان فصلی از سرمای سوزناک زمستان فرار می‌کنند و به آذربایجان می‌آیند. تماشای این پرندگان یکی از فعالیت‌های لذت‌بخشی است که می‌توانید هنگام تغییر فصل پاییز به زمستان انجام دهید. بسیاری از پارک‌های ملی در امتداد ساحل قرار دارند. 

دسامبر

جمهوری آذربایجان

با وجود اینکه بسیاری از اهالی آذربایجان مسلمان هستند، مردم محلی هنوز جشن‌های کریسمس را در سراسر این کشور برپا می‌کنند. گردشگران می‌تونند طعم جشنواره‌های آذربایجان در بازارهای کریسمس تا شب‌ها و رستوران‌های با تم کریسمس بچشید. 

چه زمانی به آذربایجان سفر نکنیم؟

بهترین زمان بازدید از جمهوری آذربایجان به برنامه سفر شما بستگی دارد. محلی‌ها پیشنهاد می‌کنند که هم در اواسط تابستان و هم اواسط زمستان به این کشور سفر نکنید، چون یا باید دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کنید یا سرمای شدید را. بهار و اوایل پاییز دمی مطلوب‌تری دارند و برای سفر بسیار مناسب است؛ اما اگر قصد شما از سفر به آذربایجان کوهپیمایی در کوه‌های قفقاز است، تابستان بهترین زمان سفر است. از آنجایی که اکثر مردم آذربایجان مسلمان هستند، ممکن است سفر به این کشور در ماه مبارک رمضان، سختی‌های خودش را داشته باشد؛ اما علی‌رغم سایر کشورهای مسلمان، آذربایجان کشوری سکولار است و همه چیز مثل رستوران‌ها  و کافه‌ها مثل همیشه کار می‌کننند و باز هستند. در این کشور جشن‌های مذهبی مثل عید قربان نیز باشکوه برگزار می‌شود. 

همان‌طور که مشاهده کردید، بهترین زمان سفر به آذربایجان از نظر داشتن هوای مطبوع، فصل بهار است. اگر می‌خواهید در این فصل رنگارنگ به این کشور سفر کنید، می‌توانید بهترین تورهای باکو را در کجارو ببینید. کجارو با همکاری معتبرترین آژانس‌های گردشگری، امکان مقایسه قیمت تور و انتخاب آسان را در اختیار شما قرار می‌دهد. همین حالا تور باکو ارزان را از طریق آژانس‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه