لباس‌های محلی رنگارنگی که می‌توانند انگیزه سفر باشند

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات پنجشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
لباس‌های محلی رنگارنگی که می‌توانند انگیزه سفر باشند

ایران کشوری است با تنوع فرهنگی بالا که در نقاط مختلفش اقوام مختلفی با فرهنگ و آداب‌ورسوم خاصشان زندگی می‌کنند. بسیاری از اقوام در ایران لباس محلی خاص دارند و در برخی شهرها هنوز هم پوشیدن لباس‌های محلی رایج است.

معمولا در لباس‌های محلی زنانه از رنگ‌های روشن و شاد استفاده بسیاری می‌شود و به همین دلیل زیبایی و جلوه بسیار زیادی دارند. دیدن لباس‌های محلی مختلف و آشنایی با فرهنگ مردم شهرهای مختلف برای بسیاری از گردشگران جذاب است. در این مطلب درباره چند تا از زیباترین لباس‌های محلی کشورمان صحبت کرده‌ایم. با اسنپ تریپ همراه باشید.

ابیانه

نام ابیانه را حتما شنیده‌اید. روستای قرمز رنگ و زیبایی که در ۳۵ کیلومتری شهرستان نطنز و در مجاورت شهر توریستی کاشان  قرار دارد. این روستا چندین سال است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته و سالانه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است. آنچه ابیانه را این‌چنین مورد توجه قرار داده، رنگ سرخ، معماری خاص، مکان‌های دیدنی، گویش اصیل پهلوی و البته لباس سنتی مردمانش است. پوشش سنتی ابیانه همچنان حفظ شده و ابیانه‌ای‌ها تاکید بسیاری بر حفظش دارند.  لباس سنتی ابیانه هزاران سال قدمت دارد و تغییراتش از گذشته تاکنون جزئی بوده است

لباس مردان ابیانه‌ای شلواری گشاد است که از پارچه‌ای سیاه تهیه شده. ابیانه‌ای‌ها به این شلوار دوید می‌گویند که اشاره به جنس پارچه آن دارد. شلوار دوید دقیقا شبیه شلوار محلی مردان بختیاری است که بختیاری به آن دبیت می‌‌گویند. لباس زنان ابیانه به‌دلیل ترکیب رنگ‌های شادی که دارد از زیباترین لباس‌های محلی است. پیشینیان مردم ابیانه اعتقاد داشتند رنگ‌ لباس باید نشاط روحی شود، نه اینکه در انسان حالت غم و افسردگی ایجاد کند. لباس زنان ابیانه شامل شلوار و پیراهن و روسری است.

شلوار در گذشته با پارچه سنگین‌تری دوخته می‌شد و امروز با پارچه‌هایی دوخته می‌شود که سبک‌تر هستند و شخص در آن‌ها احساس راحتی بیشتری می‌کند.

شلوار بعد از طراحی و برش دوخته و بعد روی آن یراق‌دوزی انجام می‌شود. این لباس شامل پیراهنی بلند و رنگارنگ و گلدار است که معمولا در رنگ‌های بنفش، سفید، قرمز و زرد است که روی آن گلدوزی با پولک‌دوزی شده است. روی هر یک از پیراهن‌ها نواری به نام «یخه» دوخته می‌شود.

زنان ابیانه‌ای در گذشته روی پیراهن نیم‌تنه‌ای به نام «کرسی» می‌پوشیدند که سجاف و براق‌دوزی داشت، اما امروز دیگر به‌ندرت از آن استفاده می‌شود. بخش اصلی لباس ابیانه روسری است که از پارچه‌ای نرم و زیبا و با گل‌های درشت قرمز و زرد و سبز است و جلوه فوق‌العاده‌ای به لباس زنانه می‌دهد.

برای بازدید از روستای ابیانه هم می‌توانید از طریق جاده کاشان_نطنز بروید و هم از اتوبان کاشان_اصفهان. برای رزرو هتل‌های کاشان می‌توانید به صفحه هتل های کاشان با تخفیف بروید.

کردستان

لباس محلی

کردهای ایران در مناطق و استان‌های مختلفی در ایران زندگی می‌کنند. در استان کردستان و آذربایجان غربی انواع و اقسام لباس‌های کردی وجود دارند که به هم شباهت بسیار زیادی دارند و تفاوت‌های خیلی جزئی دارند.

مردان کرد، شولارهای کردی می‌پوشند که حتما تابه‌حال دیده‌اید، شلوارهایی که از بالا گشاد هستند و در قسمت مچ پا تنگ می‌شوند. مردان کرد تن‌پوش‌هایی می‌پوشند که به ژاکت شباهت دارد.

لباس زنان کرد هم که انواع مختلف کردی اورامی، کردی سنندجی، سقزی، مریوانی، بانه‌ای و … دارد در کلیت بسیار شبیه است و شامل یک پیراهن بلند است که روی آن جلیقه‌ای کوتاه می‌پوشند. این پیراهن بلند که کراس نام دارد معمولا با پولک تزیین شده و در رنگ‌های شاد است و معمولا روی آن یک شال به‌شکل کمربند بسته می‌شود.

جلیقه‌های کوتاه زنان کرد که معمولا مشکی است و گلدوزی‌های زیبایی دارد، سوخمه نام دارد. کوله‌بال بخش دیگری از لباس زنان کردستان است که نیم‌تنه‌ای استین‌دار است که قد استینش تا آرنج است. سلزه نیز نیم‌تنه‌ایست که قد آستینش تا مچ دست است. روسری زنان کرد از پارچه‌هایی نفیس است و به آن سروین می‌گویند. سروین زنان کرد که معمولا به رنگ مشکی است به‌همراه یک کلاه روی سر با شیوه‌ای خاص بسته می‌شود.

قشم

لباس محلی

لباس زنان قشم و به‌طور کلی هرمزگان با بقیه لباس‌های محلی متفاوت است. زنان قشمی نقابی تزیین‌شده بر صورت می‌گذارند که برقع نام دارد. این روبندها را معمولا زنان متاهل استفاده می‌کنند. لباس زنان قشمی شامل پیراهن و شلوارهای زیبایی است که تزیینات بسیاری دارند و سوزن‌دوزی و گلدوزی شده‌اند. زنان قشمی برای دوخت شلوارهایشان از پارچه های ضخیمی استفاده می‌کنند. این شلوارهای رنگارنگ و پرزرق‌وبرق در ناحیه دم مچ پا تنگ می‌شوند. مردان هم معمولا پیراهن سفید بلندی می‌پوشند که دشداشه نام دارد و به خاطر گرمای شدید جنوب بسیار کارایی دارد.

اگر قصد سفر به قشم را دارید پیش از سفر به صفحه هتل ‌های قشم با تخفیف مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه