هشدار مسئولان به خریداران تورهای خارجی نوروز ۹۸

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
هشدار مسئولان به خریداران تورهای خارجی نوروز ۹۸

مسافران و گردشگرانی که برای سفرهای نوروزی ملزم به اخذ ویزای شینگن هستند، باید نسبت به انتخاب آژانس مسافرتی خود احتیاط کنند.

با توجه به وجود بیش از ۲ هزار دفتر خدمات مسافرتی در تهران، مسئولان این صنف به مسافران هشدار می‌دهند تا در خرید تورهای خارجی، هوشیار و آگاه باشند. امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران، پس از انتشار اخبار منتشر شده درباره کلاهبرداری‌ها و سو استفاده از مردم برای خرید تورهای خارجی در ایام نوروز گفت:

مردم باید برای دریافت ویزا به ویژه در محدوده شینگن، به شرایط و ضوابط کشورها آگاه باشند. وقتی یک ویزا با قیمت ۶۰ تا ۸۰ یورو، به قیمت ۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود، نباید این سوال ایجاد شود که چرا چنین مبلغی برای یک ویزا تعیین شده است.

به عبارتی دیگر، به دلیل عرضه و تقاضا در بازار آزاد و نبود سقفی مشخص برای خدمات ویزا، قیمت‌های نامتعارف و خارج از عرفی به وجود آمده است. در این شرایط، تنها راه گرفتار نشدن به دام افراد سودجو، حلاجی کردن ضوابط و شرایط توسط مسافران و مشتریان این خدمات است. یکی از علل این امر، آن است که برخی از آژانس‌ها به طور مستقیم با سفارتخانه در ارتباط نیستند و باید ویزای مورد نظر را از طریق آژانس دیگری دریافت کنند، و این اقدام قیمت نهایی ویزا را برای مشتریان آژانس مورد نظر افزایش خواهد داد. رفیعی شاد در این‌باره گفته است:

از آنجایی که برخی از سفارتخانه‌ها تنها با چند آژانس خاص در ارتباط هستند، این ما را با مشکل مواجه کرده است. اما چون از نظر حقوقی این کار در حوزه اختیار کشور نیست نمی‌توان کاری کرد. ویزا در نهایت در اختیار کشور صادرکننده است. ما به مردم توصیه می‌کنیم که تا اصلاح شدن این آیین‌نامه، برای گرفتن ویزا فقط به یک آژانس مراجعه نکنند و بیشتر پرس و جو کنند.

مسافران و خریداران تورهای خارجی همچنین باید در نظر داشته باشند که مدارک ویزا باید بر اساس قوانین جاری کشور مقصد ارائه شود و صحت آنها تایید شود. به همین دلیل هنگام تحویل مدارک به سفارتخانه دقت لازم را داشته باشند،‌ زیرا مدارک ناقص، تبعاتی را برای شهروندان ایرانی به دنبال دارد که گاهی اوقات، اثرات آن جبران ناپذیر و هزینه‌های آن هنگفت است. در برخی موارد افراد به دلیل ارائه دادن مدارک جعلی یا ناقص در لیست سیاه قرار گرفته‌اند و از سفرهای آتی منع شده‌اند.

با توجه به زمان پیک سفر به خارج از کشور و افزایش تقاضا، ریجکت‌ها یا رد تقاضا‌ها نیز بیشتر مشاهده می‌شود. در این میان‌، سو استفاده برخی افراد سودجو  باعث نگاه منفی برخی سفارتخانه‌ها به برخی شهروندان ایرانی شده است. 

کجارو به معرفی تورهای مختلف داخلی و خارجی و بهترین تورهای نوروزی پرداخته است. شما می توانید تور مورد نظر خود یا تور نوروز ۹۸ را در کجارو به سادگی جستجو کرده، و با مقایسه فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، ارزان‌ترین تور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه