راهنمای تحصیل در خارج

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای تحصیل در خارج

در این مقاله قصد داریم در مورد تحصیل در سه کشور ترکیه، آلمان و روسیه مطالبی را بیان کنیم.

تحصیل در ترکیه به‌دلیل دانشگاه های معتبر در سطح بین‌المللی همراه‌با امکانات مدرن و پیشرفته و هزینه تحصیل کم مقصدی بسیار مناسب برای متقاضیان تحصیل در خارج است. دانشگاه های ترکیه از اعتبار علمی بسیار بالایی برخوردار هستند و اغلب دانشگاه‌ها برای ارتقاء سطح علمی خود با دانشگاه های معتبر جهانی در ارتباط هستند.

بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی از بهترین شرایط تحصیل در ترکیه، بهره‌مندی از بورسیه‌های تحصیلی است. این بورسیه‌ها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دانشجویان پژوهشی تعریف شده‌اند و دانشجویان خارجی نیز می‌توانند برای این بورسیه‌ها درخواست دهند. لازم به ذکر است که هر دانشجو می‌تواند تنها برای یک بورسیه درخواست دهد و طی درخواست خود لیستی از ۱۲ دانشگاهی که قصد بورس شدن به آن‌ها را دارد، ثبت کند. دانشجویان می‌توانند تنها ۶ دانشگاه خود را از بین شهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر انتخاب کنند.کمک هزینه‌های تحصیلی اولین موردی است که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. این کمک هزینه برای دانشجویان کارشناسی حدودا ۷۰۰ لیر، برای دانشجویان کارشناسی ارشد حدودا ۹۵۰، دانشجویان دکتری حدودا ۱۴۰۰ لیر و پژوهشی حدودا ۳۰۰۰ لیر است. لازم به ذکر است که مبالغ گفته شده ماهانه به دانشجویان پرداخت می‌شود.

دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه‌ی کشور ترکیه می‌شوند، کمک هزینه‌ی مسافرت برای ورود به کشور ترکیه برای آغاز دوران تحصیل و خروج از کشور ترکیه، بعد از فارغ التحصیلی را دریافت خواهند کرد.

تحصیل لیسانس در ترکیه

دوره لیسانس در دانشگاه های ترکیه معمولا ۴ سال به طول می انجامد اما در بعضی از رشته‌ها مانند پزشکی تقریبا 6 سال زمان می برد.

برای گرفتن پذیرش در ترکیه لازم است مراحل زیر را طی کنید:

ارائه اصل مدارک هویتی، ارائه اصل پاسپورت، شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های مورد نظر و کسب نمره‌ی قبولی، ارائه‌ی مدارک و ریز نمرات به‌صورت معادل سازی شده طبق استانداردهای ارائه شده، ارائه مدرک زبان انگلیسی یا شرکت در آزمون زبان ترکی.

تحصيل در تركيه كارشناسی ارشد

ارائه دهندگان دوره‌های کارشناسی ارشد در ترکیه هم دانشگاه‌های دولتی و هم مراکز خصوصی هستند که شما با توجه‌به نمره‌ای که کسب می‌کنید و رزومه‌ای که دارید، می‌توانید در دانشگاهی که پذیرفته می‌شوید، تحصیل کنید. دوره‌ی کارشناسی ارشد حداقل دو سال است که نیمی از آن به گذراندن ۲۰ تا ۳۰ واحد اختصاص می‌یابد و مابقی این زمان صرف ارائه‌ی پایان نامه می‌شود.

تحصیل در ترکیه دکتری

چنانچه قصد تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه را دارید، لازم است ابتدا مدرکی مبنی بر تسلط شما به زبان ترکی و انگلیسی ارائه دهید. بعد از آن می‌توانید وارد مراحل سنجش سطح علمی و اخذ پذیرش در رشته‌ی مورد نظرتان شوید.مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکتری در ترکیه عبارت‌اند از: 

مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به‌همراه ریز نمرات، مدرک کارشناسی به‌همراه ریز نمرات، مدرک کارشناسی ارشد به‌همراه ریز نمرات، CV اخیر متقاضی، کپی گذرنامه به‌همراه انگیزه نامه و توصیه نامه. همچنین باید درکنار مدارک زبان انگلیسی و ترکی باید یک کپی از پروژه‌ی پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد را نیز ارسال کنید.

تحصیل در آلمان

آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای اروپاست و ازاین‌رو مورد توجه نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف واقع شده است. صنعتی بودن این کشور باعث می‌شود که افراد بتوانند پس از تحصیل در آلمان نیز در همین کشور کار کنند و اقامت دائم کسب کنند.

بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان

در آلمان هشت مؤسسه وجود دارد که بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایشان به حمایت مالی از دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌یابد. دانشجویان با تأمین شرایطی مانند معدل بالا، ارائه‌ی مقاله و شرکت در سمینارهای مورد نظر این مؤسسه‌ها می‌توانند شانس خود را برای گرفتن بورسیه‌های تحصیلی بالا ببرند. برخی از بورسیه‌های کشور آلمان نیز توسط وزارت آموزش و پژوهش اجتماعی آلمان تأمین می‌شوند.

تحصیل کارشناسی در آلمان

آلمان مقصد محبوبی برای دانشجویان از سراسر جهان است که به‌دنبال اخذ مدرک کارشناسی هستند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان و مقطع کارشناسی را دارند باید مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 را داشته باشند چراکه زبان آموزش در این مقطع تحصیلی آلمانی است. این دوره ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد.

ادامه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد در آلمان به‌طور معمول دو سال طول می‌کشد، سال تحصیلی معمولا از ابتدای ماه اکتبر تا پایان سپتامبر سال بعد طول می‌کشد. رشته‌های کارشناسی ارشد در آلمان ممکن است به زبان‌های انگلیسی یا آلمانی ارائه شود. ترجمه گواهی پایان دوره دیپلم و ریز نمرات آن، ترجمه گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن، ترجمه مدرک فوق دیپلم و ریز نمرات آن در صورت وجود، ترجمه مدرک لیسانس و ریز نمرات آن، کپی پاسپورت، گواهی زبان آلمانی در سطح B1 (در صورت تحصیل به زبان آلمانی) یا مدرک تافل یا آیلتس (در صورت تحصیل به زبان انگلیسی)، رزومه ی تحصیلی و انگیزه نامه از مدارک مورد نیاز برای درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

آلمان با داشتن حدود ۴۰۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در سال که دوره‌ی دکترای خود را در این کشور به پایان می‌رسانند، یکی از محبوب‌ترین کشورهای تحصیلی در خارج از کشور است. تحصیل دکتری در آلمان معمولا بی‌نیاز از پرداخت هزینه تحصیلی است و بیش از یک‌چهارم داوطلبان دکتری در این کشور، از کمک‌هزینه‌های تحصیلی همگانی بهره‌مند می‌شوند.

دکترای فردی

این یک روش سنتی بوده که هنوز هم متداول‌ترین شیوه اخذ دکتری محسوب می‌شود. شما در حین تحصیل در دوره‌ی دکتری در کشور آلمان، تز یا رساله‌ی خود را تحت نظارت یک پروفسور آماده می‌کنید؛ اما عمدتا باید به‌طور مستقل روی پروژه‌ی خود کار کنید. مدت‌زمان فرایند فارغ‌التحصیلی در مقطع دکتری متغیر است؛ اما عموماً از سه تا پنج سال طول می‌کشد. 

Structured PhD programs

این شیوه شامل یک گروه از دانشجویان مقطع دکتراست که از سوی گروهی از اساتید راهنما، راهنمایی می‌شوند. بیش از ۷۰۰ طرح با این ویژگی در آلمان وجود دارد که بیشتر آن‌ها به زبان انگلیسی انجام می‌شود. این روش با روش دکترای انفرادی متفاوت است؛ زیرا پروپوزال تحقیقی دانشجویان باید در قالب یک طرح منسجم با یکدیگر تناسب و ارتباط داشته باشد، در حالی که روش انفرادی برای طرح‌های تحقیقی شخصی، ساختار آزادانه‌تر و منعطف‌تری دارند.

تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

روسیه یکی از بهترین مقصدها برای افرادی است که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی اقامت بگیرند؛ با تحصیل در روسیه دستیابی به اقامت و تابعیت کشور روسیه ساده‌تر خواهد بود. از مزایای تحصیل در روسیه می‌توان به دانشگاه‌های معتبر و هزینه‌های پایین زندگی نسبت به دیگر کشورها اشاره کرد.

بورسیه تحصیلی روسیه

دولت روسیه همه ساله مجموعه‌ای از بورسیه‌های تحصیلی را برای کمک به تحصیل به دانشجویان خارجی اختصاص می‌دهد. معدل و ریز نمرات سطوح قبلی تحصیل و نمره‌ی زبان و رزومه‌ی قوی تاثیر بسزایی در میزان این بورسیه‌ها دارد. این بورسیه‌ها شامل تحصیل رایگان، خوابگاه‌های دولتی رایگان و کمک هزینه‌های بهداشتی و درمانی می‌شود.دولت روسیه برای اعطای بورسیه‌های دولتی آزمون EGE را برگزار می‌کند و به افرادی که در این آزمون قبول می‌شوند، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند. لازم به ذکر است که هر فرد در هر مقطع فقط یک بار می‌تواند از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کند.

تحصیل لیسانس در روسیه

اولین نکته‌ای که یک دانشجوی بین‌المللی برای درخواست پذیرش در روسیه باید بداند این است که دوره‌ی چهارساله‌ی لیسانس در این کشور به زبان روسی تدریس می‌شود و تسلط به این زبان از شرایط گرفتن پذیرش است. داشتن مدرک دیپلم شرط اصلی ورود به دانشگاه‌های روسیه در مقطع کارشناسی است. پیش از ورود به دانشگاه متقاضیان باید در دوره‌ی پادفک شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون این دوره وارد دانشگاه شوند.

تحصیل کارشناسی ارشد در روسیه

عمولاً دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارند، به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مسکو فکر می‌کنند. هزینه‌های تحصیل در روسیه نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است. دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانند به‌راحتی در مقطع دکتری پذیرش بگیرند. بورسیه‌های تحصیلی کشور روسیه برای دانشجویان ارشد بسیار گسترده‌تر از بورسیه‌های دانشجویان کارشناسی است. دروس ارائه شده در دوره‌ی فوق لیسانس به دو زبان روسی و انگلیسی است. دانشجویانی که متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی هستند، لازم است تسلط کافی به این زبان داشته باشند، اما ارائه‌ی مدرک زبان الزامی نیست. 

تحصیل دکتری در روسیه

از مزایای تحصیل دکتری در روسیه می‌توان به مورد تایید بودن دانشگاه های روسیه توسط ایران اشاره کرد. اخذ ویزا از نکات بسیار مهمی است که در اخذ پذیرش تحصیلی بسیار مهم است به‌دلیل روابط بسیار خوبی که بین ایران و روسیه وجود دارد اخذ ویزا روسیه بسیار آسان است. هزینه‌های پایین تحصیل دکتری در روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیاری از دانشجویان را  به‌سمت  تحصیل در روسیه می‌کشاند. سطح علمی دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه‌های مطرح اروپایی یکسان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه