با ۱۰ موزه برتر مالزی آشنا شوید

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
با ۱۰ موزه برتر مالزی آشنا شوید

مالزی یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا با فرهنگ و تاریخی غنی است که موزه‌های آن گواه این ادعا هستند؛ اما در میان این همه موزه، کدام‌یک ارزش بازدید دارد؟ بهترین موزه‌های این کشور کدامند؟ 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

مالزی پر از داستان برای تعریف کردن و آثار هنری برای دیدن است. این کشور تحت‌تاثیر فرهنگ‌های گوناگونی قرار گرفته که وارد این کشور و زندگی روزمره مردم بومی مالزی شده است. موزه‌های این کشور نمایشگاهی شگفت‌انگیز از فرهنگ مردم این کشور، پوشش گیاهی و جانوری منحصر‌به‌فرد جنوب شرق آسیا است. جاهای دیدنی مالزی به‌قدری زیاد است که خاطرات شیرینی برای علاقه‌مندان رقم بزند؛ اما موزه‌های مالزی، شگفتی‌های ناشناخته‌ای است که معمولا از چشم گردشگران دور می‌ماند. در این مقاله به معرفی موزه‌های این کشور زیبا خواهیم پرداخت.

موزه هنرهای اسلامی مالزی

قرآن قدیمی در موزه هنرهای اسلامی مالزی

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

بزرگ‌ترین کلکسیون هنر اسلامی و آثار هنری سراسر جهان در موزه هنرهای اسلامی مالزی قرار دارد. این موزه بهترین مکان برای کاوش در فرهنگ اسلامی در جنوب شرق است که بیشتر روی چین، هند و مالزی تمرکز دارد. آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده است، موضوعات اسلامی را در زمان‌های گوناگون و فرهنگ‌های مختلف را به نمایش گذاشته است، از ریشه‌های مذهب در ایران و خاورمیانه تا وضعیت دین به‌عنوان دین ملی مالزی. شما می‌توانید یک بعدازظهر آرام را در این موزه بگذرانید و در مورد اسلام بیشتر از پیش بدانید.

موزه Petrosains

موزه با ماکت اوتومبیل Petrosains

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

Petrosains، مرکز اکتشاف، افتخار شرکت قدرتمند مالزیایی پتروناس، موزه‌ای مدرن است که به آموزش نسل‌های آینده در مورد علم و صنعت نفت، گاز و آب می‌پردازد. این موزه در یکی از بهترین مراکز تجاری کوالالامپور، برج‌های دو قلوی پتروناس قرار دارد و امکانات و تفریحات زیادی برای تمامی اعضای خانواده فراهم کرده است. 

موزه میراث بابا نیونیا

نمای خارجی موزه میراث بابا نیونیا

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

موزه میراث بابا نیونیا (Baba & Nyonya Heritage Museum) جزئیات تاریخچه اتحاد چینی-مالایی را که منجر به‌شکل‌گیری فرهنگ غنی و منحصر‌به‌فرد پراناکان شده است، به نمایش گذاشته است. این موزه به‌سختی تلاش می‌کند که از بسیاری از آثار قرن ۱۹، که در طول آن میراث پراناکان رونق یافت، محافظت کند. این موزه در ساختمانی قرار دارد که قدمت آن به قبل از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. موزه بابا نیونیا یکی از بهترین جاهایی است که از بقایای دنیای قدیم محافظت می‌کند و به زندگی نسل‌های زاده شده از ازدواج مختلط (زناشویی میان افراد دو نژاد یا ملیت یا مذهب مختلف) می‌پردازد. 

موزه تاریخ طبیعی ساراواک 

تزیینات سنتی در موزه ساراواک مالزی

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

این موزه حاصل شور و علاقه دانشمند علوم طبیعی، آلفرد والاس است که به جمع‌آوری نمونه‌های جدید حیات وحش جزیره عجیب و غریب و ناشناخته بورنئو (Borneo) پرداخت و در نتیجه قدیمی‌ترین موزه ساراواک شکل گرفت و امروزه به ویترینی از زندگی ساکنان بومی و قبایل مختلف آن‌ها تبدیل شده است. موزه ساراواک یکی از معدود موسساتی است که در جنگ جهانی دوم و در دوران اشغال ژاپن غارت شد و آسیب شدید دید. این موزه یکی از زیباترین نمونه‌های معماری ویکتوریای قرن نوزدهمی در این ایالت است و معمولا نمایشگاه‌های محلی در آن برگزار می‌شود. 

عمارت پینانگ پراناکان

نمای سبز رنگ عمارت پینانگ پراناکان

منبع عکس: وب‌سایت TripSavvy

برخلاف موزه بابا نیول در مالاکا، عمارت پینانگ پراناکان جزئیات تنوع و تفاوت جوامع پنانگ را به نمایش گذاشته است. این عمارت که به‌تازگی بازسازی شده، زمانی متعلق به یکی از خاندان‌های چینی پنانگ بوده است. رونق و تمول بازیافته این موزه برای بازدیدکنندگان، نشان‌دهنده تاثیر فرهنگ چینی بر جوامع محلی اطراف است. 

مرکز اکتشاف جنگل بارانی

مسیر پیاده روی چوبی در مرکز اکتشاف جنگل بارانی

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

موزه زنده جنگل بارانی بورنئو، مرکز اکتشاف جنگل بارانی، مکانی فوق‌العاده برای بازدید از انواع جانوران منطقه در زیستگاه طبیعی خودشان است. این مرکز به‌عنوان ذخیره‌گاهی از حیات وحش منحصر‌به‌فرد بورنئو است که آب و هوای آن کنترل می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند گیاهان و درختانی که در جنگل‌های بارانی رشد می‌کنند را مشاهده کنند. این مرکز در همسایگی مرکز نوسازی اوران اوتان (Oran Utan Rehabilitation Centre) قرار دارد و با همکاری یکدیگر، گردشگران را به این منطقه جذب می‌کنند. 

موزه ملی مالزی

کوزه های سفالی باستانی موزه ملی مالزی

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

در بین تمام موزه‌های زیادی که در سراسر این کشور وجود دارد و کلکسیون‌های ویژه‌ای از منطقه خود را به نمایش گذاشته‌اند، موزه‍ ملی مالزی نباید فراموش شود. از طریق عتیقه‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی که به دوران ماقبل تاریخ تعلق دارد، می‌توانید با فرهنگ این کشور و اوج و سقوط پادشاهی‌های مالزی آشنا شوید. این موزه همچنین کلکسیونی از محصولات بومی را در ساختمانی جدا، در نزدیکی ساختمان اصلی به نمایش گذاشته است که عمدتا از مناطق روستایی شبه جزیره مالزی جمع‌آوری شده‌اند. 

موزه ارتش پورت دیکسون

موزه پورت دیکسون (Port Dickson Army Museum) برای به نمایش گذاشتن تاثیر ارتش و دستاوردهای آن برای کشور تاسیس شده است. این موزه هر ارتشی که به این خطه خدمت کرده و بر شکل‌گیری نیروهای مسلح مدرن مالزی تاثیرگذار بوده، به نمایش گذاشته است. بازدید از موزه ارتش پورت دیکسون رایگان است و در نزدیکی ساحل زیبای Negeri Sembilan قرار دارد و می‌توانید از جاذبه‌های مشهور کنار دریا نیز بهره ببرید. 

موزه پراک

تخت خواب سلطنتی در موزه پراک

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

موزه پراک، قدیمی‌ترین موزه شبه جزیره مالزی، مجموعه‌ای فوق‌العاده از زندگی و فرهنگ خارج از کوالالامپور را در خانه‌ای به نام عمارت آرت دکو (Art Deco mansion) به نمایش گذاشته است. پراک بیشترین قبایل بومی منطقه شبه جزیره را دارد و در این موزه مجموعه‌ای از صنایع دستی قبایل و افسانه‌ها و روایات فرهنگی باستانی را بیش از آنچه که در موزه ملی وجود دارد، به نمایش گذاشته است. این موزه در میان مردم محلی نیز محبوب است و در آن نمایشگاه‌هایی از سفر برای حفاظت از عشق سرزمین به ریشه‌ها و مردمانش برگزار می‌شود.

موزه Wonderfood 

موزه با ظروف غذا Wonderfood

منبع عکس: وب‌سایت theculturetrip

این موزه تقریبا تازه تاسیس در پنانگ، از هنر ژاپنی همانندسازی غذا برای نمایش غذاهای محبوب پنانگ و مالزی در طول سال‌های گذشته، استفاده کرده است. اگرچه شما نمی‌توانید طعم این غذاها را بچشید، بازدید از این موزه سرگرم‌کننده است و می‌توانید به تماشای نمایشگاه رنگارنگی از انواع غذای سنتی بنشینید. نظرات و تجربیات خود را در خصوص سفر به مالزی با ما و سایر گاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه