صادرات ۱۹۰ میلیون دلاری صنایع دستی در سال ۹۷

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴
صادرات ۱۹۰ میلیون دلاری صنایع دستی در سال ۹۷

رئیس سازمان میراث فرهنگی از رشد ۱۱ درصدی صادرات صنایع‌ دستی در ۹ ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

علی اصغر مونسان در بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه سومین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی که در محل خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است با اعلام خبر رشد صنایع دستی خاطرنشان کرد که در حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی در ایران است. وی آثاری به نمایش درآمده در نمایشگاه سومین جشنواره فجر صنایع دستی را خیره‌کننده دانست و اشاره کرد که خوشبختانه اقدام خوبی در این زمینه صورت گرفته است و صنایع دستی فقط تولید یک اثر نیست بلکه در حوزه کاربردی کردن آثار نیز اتفاقات مهمی رخ داده است. مونسان در این مورد گفت:

نمایشگاه بسیار زیبا و ذی‌قیمتی را در حوزه صنایع دستی در دهه فجر در دست اجرا داریم و انصافا کارهای بی‌نظیر فرهنگی و هنری را در این نمایشگاه می‌بینیم و خوشحالیم که طرح تجاری سازی صنایع دستی به‌خوبی پیش می‌رود.

وی اضافه کرد که طراحی‌ها در حوزه صنایع دستی به‌خوبی در حال اجرا است و شاهد ارائه کارهای نفیس با طراحی‌های زیبایی هستیم که سبب شده علاوه بر بازار داخل در بازار خارج از کشور نیز جایگاه خوبی پیدا کنند. وی همچنین تاکید کرد که شاهد رشد صادرات صنایع دستی هستیم به‌طوری که در ۹ ماهه امسال صادرات بیش از ۱۹۰ میلیون دلار صنایع دستی را داشته و رشد ۱۱ درصدی را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به دست آورده‌ایم.

مونسان در پاسخ به سوالی درباره واردات صنایع دستی پاسخ داد که بر این اعتقادم که در حوزه اقتصادی نباید کارهای سلبی انجام داد، بلکه باید بتوانیم در حوزه اقتصاد با کشورهای دیگر رقابت کنیم. با توجه به آثار زیبای هنری با قیمت‌گذاری مناسب باید از رقبا جلو بیفتیم. از ابتدای امسال کل واردات صنایع دستی به کشو منع شد باید به همه استادکاران و هنرمندان یادآوری کرد که طوری عمل کنند که حتی اگر واردات انجام شود بتوان توفیق حاصل کرد و در مقابل رقبا حرفی برای گفتن داشت. ایران مهد هنر است و صنایع دستی فاخری در حوزه قیمت‌گذاری دارد. پس باید به‌گونه‌ای رفتار شود که در این بخش توفیق بیش از پیش حاصل شود.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد که دولت حمایت‌های بسیار خوبی از صنایع دستی داشته است و در حوزه تأمین منابع مالی هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. درباره تامین مواد اولیه نیز همکاری بسیار خوبی با هنرمندان صورت گرفته است، ضمن اینکه درباره بیمه هنرمندان نیز شاهد اتفاق خوبی خواهیم بود. درخواست مونسان از سازمان برنامه بودجه این بود که کمک خود را کامل کنند تا موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی کامل شود. او در پایان در مورد سوالی که درباره رونق گردشگری در کشور از وی شده بود توضیح داد که خوشبختانه در حوزه گردشگری، اخبار بسیار خوب است. به‌عنوان مثال در حوزه گردشگری زیارتی گردشگرانی که وارد می‌شوند دیگر صرفا مثل گذشته، گردشگر زیارتی نیستند بلکه ترکیبی شده‌اند و شاهد ورود گردشگران زیارتی – سیاحتی یا زیارتی – سلامت هستیم، به‌طوری که در ۹ ماهه امسال بیش از ۶ میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد شده است.

سومین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی ۱۲ تا ۲۳ بهمن در محل خانه هنرمندان، میزبان علاقه‌مندان است.

عکس از خبرگزاری ایلنا

مطالب مرتبط:

منبع ilna

دیدگاه