باغ عباس آباد بهشهر آماده استقبال از گردشگران نوروزی

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
باغ عباس آباد بهشهر آماده استقبال از گردشگران نوروزی

معاون میراث فرهنگی مازندران از آمادگی مجموعه باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر برای پذیرایی از گردشگران نوروزی خبر داد.

مجموعه تاریخی عباس‌آباد از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است که در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار گرفته است. این باغ یکی از باغ‌های ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ است.

این مجموعه تاریخی شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری در محلی که خرگوران نام داشت ساخته شده‌ و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به شمار می‌رود. وسعت باغ عباس‌آباد در حدود۵۰۰ هکتار است. سد دریاچه با گنجایش ۶۰۰ هزار مترمکعب از نوع مخزنی بوده و جنس دیواره آن از ساروج است. این سد را سازمان میراث فرهنگی با شماره ۷۴۵ در زمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران ثبت کرده است. مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی استان مازندران از آمادگی بزرگترین باغ تاریخی ایران برای ورود گردشگران نوروزی خبر داد و گفت:

باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر یکی از منحصر به فردترین باغ‌های ایرانی است که هم‌اکنون با برخورداری از یک برنامه راهبردی دقیق در حال آماده‌سازی برای بازدید مسافران نوروزی است.

ایزدی به خوانا‌سازی بقایای معماری باغ عباس‌آباد اشاره کرده و خاطرنشان کرد که جدای از اینکه بقایای معماری به دست آمده از دوره صفوی مرمت و خواناسازی شده است، کف‌سازی مجموعه نیز در حال حاضر اتمام یافته است. ایزدی با اشاره به پاکسازی گیاهان خودور در محوطه‌های تاریخی باغ توضیح داد که پاکسازی بوته‌ها و گیاهان خودور به‌خصوص در محوطه‌های تاریخی از دیگر اقداماتی است که در این باغ جهانی صورت انجام شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی مازندران، مجموعه جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر در حال حاضر بر اساس برنامه راهبردی تلاش دارد تا با کمترین تداخل، پذیرای مسافران در تعطیلات نوروز باشد.

عکس از عرفان مدنی

مطالب مرتبط:

منبع chtn

دیدگاه