چه زمانی سفر قسطی راه‌اندازی می شود؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
چه زمانی سفر قسطی راه‌اندازی می شود؟

طرح «سفر ارزان» همان سفر اقساطی است که پس از تعطیلات نوروز ۹۸، در داخل کشور رسما اجرا می‌شود.

طرح سفر ارزان طرحی است که با هدف مسافرت به داخل کشور به صورت هدفمند و با هزینه کم در نظر گرفته شده است. ولی تیموری از آماده بودن بسته‌های «سفر قسطی» خبر داد. وی سیاست توسعه گردشگری، را توزیع سفر در کشور دانست و خاطرنشان کرد که آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل توزیع نادرست سفر، اجرای برنامه‌های شخصی و انفرادی است.

وی درباره نحوه اجرای این طرح که مسؤلیت آن به آژانس‌های مسافرتی واگذار شده است، توضیح داد که در توافقی که با تشکل صنفی آژانس‌های مسافرتی صورت گرفته قرار است آن‌ها بسته‌های سفر را تهیه می‌کنند و از طرف بانک نیز برای ارائه خدمات سفر به صورت اقساط، حمایت می‌شوند. مردم برای سفر به مقصد دلخواه خود هزینه‌ای را به صورت پیش‌پرداخت می‌دهند و مابقی هزینه سفر را هم تقسیط می‌کنند.

ولی تیموری یادآور شد که بسته‌های سفر که همچنان در حال طراحی است به مناطقی انجام می‌شود که چندان مقصد سفر نیست. علاوه‌ بر این سعی شده با کیفیت‌ترین خدمات برای این بسته‌ها در نظر گرفته شود.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موظف بود با بانک‌ها رایزنی و توافق کند تا تسهیلاتی را در اختیار آژانس‌ها و دیگر تأسیسات گردشگری قرار دهند. دو بانک برای این طرح انتخاب شدند و با صدا و سیما هم مذاکره شده است که به محض آغاز اجرای طرح، سفرهای آن را رایگان پخش کند.

تیموری یادآور شد که شرایط اقتصادی طوری است که اگر همین سفرها، که بسته آن‌ها در حال آماده شدن است انفرادی انجام شود، هزینه سنگینی را تحمیل می‌کند.

معاون گردشگری توضیح داد که بحث تنها انجام «سفر ارزان» نیست، بلکه بحث این است که سفر در حین هزینه کم، کیفیت بالایی داشته باشد. اکنون سفرهای زیادی در داخل کشور انجام می‌شود اما این سفرها طوری نیست که تأسیسات گردشگری و همکاران سازمان میراث فرهنگی در بخش خصوصی را درگیر کند، زیرا سفر این افراد به شکل انفرادی انجام می‌شود. یعنی هرکس با ماشین خودش به سمت شهری راه می‌افتد در حالی که از تمام جاذبه‌های آن شهر خبر ندارد.

اما اگر این سفر در قالب یک برنامه طراحی شود شما در آن زمانی که گذاشتید می‌توانید بیشترین استفاده را ببرید، یعنی به جای دو تا جاذبه، ممکن است ۱۰ جاذبه را ببینید. آژانس‌های گردشگری، می‌توانند با اطلاعاتی که دارند بسته سفر را از لحاظ محتوا و کیفیت متنوع کنند. برای اینکه هزینه کلی سفر پایین‌ بیاید با همکاران دیگر مثل هتل‌ها، راهنمایان و مراکز اقامتی و جاذبه‌ای و سایت‌ها صحبت شد تا در زمان‌هایی که فصل کم رونق سفر است تخفیف‌هایی بدهند. دفاتر مسافرتی با یکی دو بانک صحبت کردند تا مسافر مجبور نباشد تمام هزینه را یکجا پرداخت کند. مثلاً یک خانواده این بسته سفر را از یک آژانس می‌گیرد، پیش پرداختی را می‌پردازد و برای پرداخت بقیه هزینه، به صورت قسطی توافق می‌کنند.

سفر ارزان که عنوان آن به سفر قسطی اصلاح شده است قبلا با انتقادهایی همراه بود. اسماعیل قادری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، قسطی کردن سفر را پروژه‌ای از پیش شکست‌خورده دانسته بود. محمود ضیایی، دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه‌طباطبایی طرح مساله کرده بود که منابع مالی به قدر کافی برای این طرح وجود ندارد. امیر پویان رفیعی شاد، هم تاکید کرده بود که مادامی که از تسهیلات و حمایت دولت خبری نباشد، درباره ارزان شدن هزینه‌ی سفر فقط حرف‌های تکراری زده می‌شود.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که یک طرف قضیه این طرح است، نیز به نتیجه رسیدن طرح سفر قسطی را به پای کار آمدن شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها منوط دانسته است.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه