مجهز شدن موزه‌ های ایران به سند نقشه حفاظت و نگهداری

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
مجهز شدن موزه‌ های ایران به سند نقشه حفاظت و نگهداری

موزه‌های ایران با توجه به دارا بودن اقلیم‌های متفاوت، به سند نقشه حفاظت و نگهداری مجهز خواهند شد.

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در نشست «راه رسیدن به موزه‌های سبز در کشور؛ چگونگی تعیین اولویت‌های حفاظتی مجموعه‌های موزه‌ای برنامه‌‌ریزی کلان برای اقدامات» گفت:

واقعیت این است که برخی از موضوعات را موزه‌داران نمی‌دانند، به عنوان مثال هوا و گردش آن موضوع بسیار مهمی است که برای سلامت اشیا و بازدیدکنندگان، به خصوص کودکان در موزه‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

طباطبایی تاکید کرد که در این زمینه، تحقیقاتی در آمریکا انجام شده است که با توجه به شباهت آب و هوای اقلیمی ایران و آمریکا، ما نیز می‌توانیم از نتایج تحقیقات آنها استفاده کنیم.

او همچنین درباره تنوع اقلیمی ایران افزود:

ما از تنوع و گستردگی اقلیمی بسیار خوبی برخوردار هستیم، حتی در تهران نیز با این تنوع مواجهیم و به عنوان مثال، موزه‌هایی که در شمال تهران و کوهستان قرار دارند، با آنهایی که در جنوب و شهرری هستند از لحاظ اقلیمی تفاوت‌هایی دارند. بدین ترتیب برای ن'ه داشتن آنها باید از اصول متفاوتی استفاده کنیم.

منیژه هادیان دهکردی، عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت مرمت آثار میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد که پروژه تجهیز موزه‌ها به سند نقشه حفاظت از سال ۹۵ آغاز شده و به دنبال دستیابی به یک سری از ارزیابی‌های کیفیت شرایط محیطی نگهداری آثار در موزه‌ها است.

دهکردی در ادامه افزود:

این پژوهش در نظر دارد به تدوین سند نقشه حفاظت و نگهداری مجموعه‌های موزه‌ای بپردازد. در این سند اولویت‌ها و خطی مشی‌ها تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال، در ارزیابی‌های صورت گرفته آلودگی‌های محلی مانند ریز اقلیم آلودگی حاصل از ترافیک، میزان آلاینده‌های داخلی و آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار، اندازه‌گیری می‌شود.

به گفته دهکردی، تاکنون ۹ موزه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و قرار است این ارزیابی در مورد موزه‌های دیگر استان‌های کشور نیز صورت گیرد. بعد از اتمام مراحل بررسی‌ و تجزیه و تحلیل‌ها، در نهایت این پژوهش در سال ۹۹ تبدیل به چشم‌انداز می‌شود. این چشم‌انداز، راهنما و خط مشی حفاظت و نگهداری از هر موزه‌ای در کشور خواهد بود.

منبع عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه