تاثیرات مثبت معافیت گمرکی تجهیزات گردشگری

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
تاثیرات مثبت معافیت گمرکی تجهیزات گردشگری

مصوبه دولت در خصوص معافیت گمرکی تجهیزات گردشگری، رونق و توسعه توریسم در کشور را به دنبال خواهد داشت.

مصطفی هدایت مظهری، عضو هیات مدیره جامعه هتلداران استان کردستان درباره معافیت گمرکی تجهیزات گردشگری گفت:

مصوبه هیات دولت در خصوص معافیت تچهیزات گردشگری از پرداخت عوارض گمرکی، به صنعت گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها شتاب می‌دهد. این مصوبه کاهش هزینه و تسهیل در فرآیند واردات تجهیزات گردشگری را به دنبال خواهد داشت، و همچنین باعث حمایت مستقیم از فعالان و سرمایه گذاران این صنعت خواهد بود.

هدایت مظهری تاکید کرد که بخشی از تجهیزات گردشگری در داخل تولید مشابهی ندارند و بر اساس این مصوبه، سازندگان هتل‌ها و سایر تاسیسات گردشگری می‌توانند با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی، نسبت به واردات این تجهیزات اقدام کنند.

مصوبه معافیت تجهیزات گردشگری از پرداخت عوارض که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۷ به تصویب رسید، موضوعی بود که از سال‌ها پیش توسط سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این مصوبه گفته است:

بر اساس ماده ۸ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، کلیه تاسیسات گردشگری از هر حیث مشمول تعرفه‌های بخش صنعت می‌شوند و از مزایای این بخش از جمله معافیت گمرکی برخوردار خواهند بود.

تیموری همچنین اظهار کرد که این ماده قانونی در تمام بخش‌ها اجرا، و از سوی تمام دستگاه‌ها به رسمیت شناخته می‌شد، اما تنها دستگاهی که این موضوع را اجرا نمی‌کرد گمرک بود. علت عدم اجرای آن توسط گمرک، ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ بود که بر اساس آن، معافیت شامل تجهیزات مربوط به خط تولید می‌شود و تجهیزات صنعت گردشگری مربوط به خط تولید نیست.

تیموری در انتها افزود:

این مصوبه دولت باعث کاهش هزینه و تسهیل در فرآیند واردات تجهیزات گردشگری می‌شود و حمایت مستقیم از فعالان صنعت گردشگری است. علاوه بر آن، این مصوبه بار مالی برای دولت ندارد، چرا که هزینه واردات تجهیزات توسط بخش خصوصی پرداخت خواهد شد.

منبع عکس: خبرگزاری میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه